Mikael_L
http://www.gotenehus.se/villa-tomt/vara-hus/marieholm/
Ev spegelvänt.
Att ändra övervåningen till ett extra sovrum är nog ganska lätt. Likaså att justera garagets storlek.


När jag letade rätt på länken till detta hus (en av mina tvåvåningsfavoriter av kataloghus) så stötte jag också på detta, som kanske kan fungera för er.
http://www.gotenehus.se/villa-tomt/vara-hus/borgholm/

Inte för att jag direkt föreslår dessa att köpa som kataloghus, utan mest som något att linda funderingarna runt.
 
Tack för dina tips. Funkishus har vi nog inte ens tänkt på. Men kanske kan vara ett alternativ. Lättare att utnyttja övervåningen på ett bra sätt känns det som. Marieholm gillade jag dock mer än Borgholm. Med lite små justeringar såklart =)
 
Roligt att du pekar på just de husen från Götenehus Mikael_L... när vi ritade fram vårt hus hade jag tre olika Götenehus standardhus som utgångpunkter för planlösning och storlekar. (Hällevadsholm, Riddersholm och Bjurholm). Vårt hus är en slags mix av de tre, plus en hel del ytterligare andra influenser och detaljer från t ex Myresjöhus Hilton Head och Mjöbäcksvillans visningshus på Arlandastad (bl a en del färger, Vedum-köket och den inglasade matplatsen).

Eftersom vi också ville ha ett rum till på övervåningen, hall med öppet ända upp till nock och lite mer yta där nere, så ritade vi om huset en del efter våra önskemål och gjorde våra egna kompromisser. Vi gjorde en liten utbyggnad på entresidan som Götenehus Riddersholm och en större utbyggnad i två plan mot trädgården som t ex Myresjöhus Hudson Bay m.fl. och dessa två små utbyggnader gjorde att vi fick in ett till stort sovrum/arbetsrum på övervåningen och fortfarande kan ha kvar ett rejält allrum där uppe. Vi valde till slut att bara ha ett badrum uppe, men man kan ju t ex lätt välja att bygga ett badrum på över 10 kvm till ovanför entréhallen om man kan tänka sig att lägga igen och bygga golv även där.

Se bloggen här på forumet för planlösning m.m.

Vår planbestämmelse tillåter 190+60 kvm och husen måste ligga minst 4m från tomtgräns, garage och andra uthus/förråd får ligga en meter från tomtgräns om grannen säger ja. Vi fick inte bygga rent 2-plan pga. den högsta tillåtna nockhöjden så för oss blev det 1,5 plan med förhöjt väggliv, vilket vi nu i efterhand tycker känns bara bra.
 
Redigerat:
Hej. Vart kan jag hitta din blogg? Låter intressant =)
 
Kolla på min profil här, jag tror du når bloggen enklast där? Jag har inte hunnit lägga in så mycket än, men några dokument i alla fall.
Finns också med en bild/skiss på bloggen för hur vi valde att placera huset och garaget på tomten, med garaget inskjutet från prickmarken vid vägen. Syftet med det var att få till en skyddad baksida öppen mot söder och väster i vinkeln mellan huset och garaget. Vi placerar huset längst upp på norra delen av den långsmala tomten (ca 24m bred och knappt 60 m som längst) för att få en mindre del avskärmad ut mot vägen med bilplatser och cykelparkering m.m. och sedan en större del av tomten på baksidan/ i söder och insynsskyddad från vägen.

https://www.byggahus.se/bloggar/mar...gger-upp-planlsning-tomtoch-fasadskisser.html
 
Var inne på mobilsajten och där gick det inte att hitta. Nu såg jag =) Superfint verkligen!
 
Tack!
Hoppas det kan ge någon inspiration och lite idéer att fundera vidare utifrån. Det är en härlig och lång process och väldigt spännande att få klura på hur man själv vill ha det!
Vi längtar verkligen efter att själva bygget ska starta nu! Första leverans är planerad till början av Juni nu 2016, så förhoppningsvis kommer i alla fall husets ytterskal upp en vecka in i Juni så vi äntligen får se hur vårt hus kommer se ut i verkligheten... hittills har vi ju bara sett platta skisser och bilder i våra egna huvud. :cool:
 
Spännande! Ska absolut ta med mig idéer. Ni har ju också en smal tomt =) Smart att ha allrummet i mitten där uppe. Och öppet upp. Då får man ju lätt in fyra sovrum.
 
Ja, vi tror det i alla fall... härligt med en öppen hall med riktigt högt i tak, och rak siktlinje rätt igenom huset ut mot trädgården rakt fram, det var viktigt för mig när vi ritade. Och så en öppen axel från sidoentrén rakt in till stora hallen, skulle egentligen ha fortsatt in i gästrummet/biblioteket/tv-rummet/lekrummet på bottenvåningen, men det fungerade inget bra ned trappan utan att ha gjort hallen oproportionerligt stor.

Det finns de som varnat oss för att ha öppet upp till övervåningen pga att ljudet förs vidare åt båda håll mellan våningarna, och vi tappar ju lite golvyta men vi hoppas på att det här ska bli bra. :)
 
Man blir lite lätt irriterad när ens idé inte fungerade så bra i verkligheten som man tänkte sig! :p Men slänger upp min tanke ändå, trots att den både saknar KLK till master bedroom på ovanvåningen samt 4 sovrum där uppe :)

Namnlös2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade man däremot kört med förhöjt väggliv, liknande Mikaels hus så hade man utan problem fått in 4 sovrum där uppe om man tagit bort delen med öppet ner som jag ritat in.
 
Redigerat:
Superfin nedervåning! Har du några mått på arean på nedervåningen?
 
Hehe, har inte stenkoll på det faktiskt. Glömde ju sätta ut mått och har inte möjlighet att gå in i ritningen och mäta. Ritade det mest så för att man skulle kunna ha inbyggt garage men ändå vara innanför detaljplanens bestämmelser (innan det med 1m från gräns för garage kom upp)

Men ska sätta mig och finslipa den designen så att den uppfyller alla era krav :)
 
Du är snäll du =) Helst vill vi hamna runt 200-220 kvm för att inte det ska bli alltför dyrt =p
 
De stora kardinalerna först! 1. Vinkelhus gör sig bäst i ett plan. Alltså behöver du utesluta vilka 1-plans hus som upfyller kravena. 2. 2- plans hus gör sig bäst utan vinkel. Om det inte är i stadsmiljö, för då kvittar det ändå. Det finns 2-planshus med liten vinkel i två plan.. Med exempelvis balkong och uteplats i vinkeln. Mvh PerOF.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi kan inte bygga 1-plan då detaljplanen inte tillåter tillräckligt stort.
Och när jag säger två-plan i vinkel menar jag nog kanske snarare 1 1/2-plan med förhöjt väggliv. Typ som villa Visingsö från Smålandsvillan fast med förhöjt väggliv då.
Varför funkar det i stadsmiljö men ej annars? Vi ska bygga i ett villaområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.