Ja så står det iallafall i instruktionsboken under kapitlet "hitta laddstation" att den hoppar över till guiden när den följer begränsningen. Angående när den följer begränsningen och kommer till dubbelkabel ut till ö så kommer den köra över som vanligt. Precis som om kablarna inte fanns. Kör du på alternativ 2. Så kommer det bli bra. Den kommer hitta hem utan bekymmer. Blir dessutom placering bra där. Så den står skyddad, gömd och inte i direkt solljus så är ju det värt mer än att du kan dra guiden lite mer optimalt. Hade du dessutom haft en klippare utan guide hade det alltid blivit ett väldans springande ut med begränsningen.
 
Tjena! Nu har jag bestämt mig! Det blir inga genvägar till en bra gräsmatta, det får bli en Automower 310 som jag tror gör jobbet bäst på min förhållandevis enkla gräsmatta på ca 470 m2 med några enstaka träd.
Men jag tar gärna emot tips på hur jag kan placera laddstationen och guidekabeln.Det enklaste är att placera den vid alternativ 1, vid garaget, för där finns möjlighet att ta ut ström. Vad tror ni? Finns bättre val än de jag har ritat upp?
Tack på förhand!!
tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exile82 skrev:
Tjena! Nu har jag bestämt mig! Det blir inga genvägar till en bra gräsmatta, det får bli en Automower 310 som jag tror gör jobbet bäst på min förhållandevis enkla gräsmatta på ca 470 m2 med några enstaka träd.
Då får du nog sno dig på av bara tusan, för det är säljförbud på dem sedan 14 April.
https://www.byggahus.se/forum/artik...elsakerhetsverket.html?perpage=15#post2461053
 
mexitegel skrev:
Då får du nog sno dig på av bara tusan, för det är säljförbud på dem sedan 14 April.
[länk]
Men vad fan? Det här har jag missat?! Elsäkerhetsverket, skummade igenom trådarna men kom inte fram till exakt vad som är felet, mer än att de inte har följt gällande regler/lagar vad gäller elsäkerhet?

FAN också, jag som har velat i dryga året, nu när jag äntligen har bestämt mig så kommer den här skiten? Någon som vet vad som händer nu?
 
http://robotnyheter.se/2016/04/20/g...robotgrasklippare-som-far-forsaljningsforbud/

Här står lite mer. Det gäller dock Gardena R50 men det är ju Husqvarna som står bakom båda märken. Fel och fel. Dom verkar har olika syn på saker och ting. HQ:s klippare är testade och godkända av SP. Men elsäkerhetsverket har tydligen en annan standard på hur saker och ting ska testas. Bygghemma verkar ju fortfarande sälja 310 lika så på gplshopen.se och liljekvist. I värsta fall så får du väl köpa en 315. I stort sett identisk med 310. Men inte testad av elsäkerhetsverket och får då självklart fortfarande säljas.
 
Tack för snabbt svar. Skicka en fråga till GPL-shoppen (har hamnat lite på kant med bygghemma), finns den kvar så köper jag den. 315 känns lite onödigt kompetent för mina knappa 500 m2.
Det borde väl inte vara några konstigheter med garantier osv, borde gälla som vanligt.

Återigen, tack för informationen.

By the way, någon som har några synpunkter på mina planer på placering av laddstation och guidekabel?
 
Jo 315 är väl i överkant helt klart. Alternativ 1 ser bra ut. Kan inte bli bättre. Guiden täcker upp hela tomten bra utan massa kringelikrokar. Speciellt inte när det är nära till ström och placeringen känns bra i övrigt.
 
mexitegel skrev:
Då får du nog sno dig på av bara tusan, för det är säljförbud på dem sedan 14 April.
[länk]
HQ 310 har inte samma grund som R50 li.

R50 li bygger på gamla utgångna HQ 305 och HQ 308 (R70 li) och dessa två har ersatts med nya HQ 105.

Problemet gäller ju enbart Gardena R50 li i nuläget!

//Calle
 
310 ska tydligen vara testad och inte godkänd. Men den har inte officiellt fått försäljningsförbud ännu.
 
Jodå, som jag skrev i den andra tråden så fick jag inte köpa hos HQ-återförsäljaren igår (läs torsdag) vid lunchtid. Så nog är det officiellt alltid. Men det kan säkert vara så att infon inte nått ut i alla led ännu. Jag vände på klacken i butken och beställde en på nätet fort som tusan istället.
 
quick skrev:
Jo 315 är väl i överkant helt klart. Alternativ 1 ser bra ut. Kan inte bli bättre. Guiden täcker upp hela tomten bra utan massa kringelikrokar. Speciellt inte när det är nära till ström och placeringen känns bra i övrigt.
Tack, då kör vi på det!
 
mexitegel skrev:
Jodå, som jag skrev i den andra tråden så fick jag inte köpa hos HQ-återförsäljaren igår (läs torsdag) vid lunchtid. Så nog är det officiellt alltid. Men det kan säkert vara så att infon inte nått ut i alla led ännu. Jag vände på klacken i butken och beställde en på nätet fort som tusan istället.
Bra där, jag gjorde likadant! Har fått en orderbekräftelse men inget mer, än. Hoppas att de kan skicka iväg den!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag fick just leveransbesked från bygghemma att de ska skeppa den idag, hoppas nu bara det inte faller på målsnöret :)
 
tomt.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om min plan? Jag vet att ritningen kanske inte riktigt är den mest proffsiga men det borde gå att se det viktiga. Passagen mellan asfalten och okörbara området där guiden går är lite drygt en meter, den skalan stämmer inte riktigt, måtten på tomten är ca 30*60.

Jag behöver nog ha guiden ut till den lilla fyrkanten, sen göra ett släpp med begränsningslinan vid asfaltskanten på andra sidan, kanske 25% på båda och sedan låta den gå ur laddaren resterande för att täcka baksidan.

Sandlådan får stå och bli krockad med tänkte jag, även studsmattan, jag får ordna plankor eller liknande för benen.

Jag vill helst inte ha laddstationen på andra sidan huset då det är mot vägen, annars hade nog det varit bäst i kombination med att dra guiden hela vägen tills där den slutar på nuvarande ritning.

Men vad tror ni, funkar det så här?
 
mexitegel skrev:
Jag fick just leveransbesked från bygghemma att de ska skeppa den idag, hoppas nu bara det inte faller på målsnöret :)
Samma här, leveransbesked från GPLshop
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.