Hej!

I höstas flyttade vi in i ett kedjehus byggt 89.
Eftersom köket inte är så stort och vi inte får plats med ett större matbord, har vi velat bygga en inglasad altan på ca. 24-28 kvm på baksidan av huset, men har efter kontakt med kommunen fått följande svar:

"I alla fall, byggrätten är slut i området för bostäder. Finns ingen tillbyggnad på fastigheten i Bygg-R. Så endast en bygglovsbefriad tillbyggnad eller fristående garage, förråd torde vara ok i detta fall. Under BTA för garage finns det byggrätt kvar."

Jag har varit i kontakt med kommunen efter svaret och de säger att kvoten för bygglov är slut och att det därmed inte går att bygga något på baksidan förutom en attefallsbyggnad eller en inglasad altan på max 15 kvm( en attefallsbyggnad går bort då jag har mindre än 4,5 m till en prickad väg på ena sidan av tomten). När jag frågade vad mer man kan göra, var svaret, ingenting.

Problemet är att jag tycker att en inglasad altan på 15 kvm är för litet, det fyller ingen funktion.
Tanken med en inglasad altan är att få ett extra matrum där man kan ta emot släkt och vänner och där alla får plats kring bordet, med 2 barn och 2 vuxna i familjen är man redan några stycken och kommer det någon mer, blir det snabbt trångt:)

Det finns flertalet grannar i området som både har inglasade altaner och som har byggt ut med extra rum på övervåningen...

Nu vet jag inte riktigt hur och om jag kan gå vidare i ärendet.
Vill ogärna flytta från området då jag har föräldrar och syskon i närheten.

Jag tar tacksamt emot tips från er:)

Mvh
 
Du får bygga attefallshus på prickad mark. Dessutom kan man be om avvikelse från detaljplan om det är ring. Att bygga 25 kvm istället för 15 kan anses som ringa.
 
Men vad säger det. planen för just din tomt. Svaret tyder på att ni har en detaljplan som begränsar den totala tillåtna byggytan för hela området (sådana det. planer finns tydligen). Det kan ju vara intressant att ta reda på om det är just din tomt som är fullbebyggd, eller om det är det finns en total gräns för hela området.
 
Hur mycket av byggbar yta har du kvar? Om du låt säga har 5m2 kvar så kan du göra en kombinerad ansökan på 20m2 varav 15m2 är attefallsutbyggnad, eventuells så kan du också som huggan påpekar överskrida byggytan också (med mindre än 10%) så du kanske kan få till ytterligare 10m2 på det sättet.

Här gäller det att tänja på gränserna. Den nya PBL har inte så många överklaganden som blivit prejudikat heller så överklaganden är just nu en självklarhet på nästan alla dispyter. Men börja med att prata med bygglovsenheten om det jag nämner ovan.

Läs gärna om de idéer jag har för att lösa mina problem i mina trådar om mina problem i området:
- https://www.byggahus.se/forum/bygglov/270781-detaljplansandring-omojliggor-bygglov.html
- https://www.byggahus.se/forum/bygglov/270217-kan-man-soka-attefallslov-pa-svartbygge.html

Jag har nu överklagat som det står i den förstnämnda tråden.
 
Tack för alla svar:)!

Som jag har förstått det hela finns det en detaljplan för hela området och byggrätterna för den är nu slut, eller som tjänstemannen på bygglovsinformationen sade, att det var först till kvarn som gällde...

Jag tänkte försöka få till bygglovsinfo under nästa vecka och får se vad de säger, skall ta med er information:)
 
Såna här planbestämmelser är ganska vanliga inom äldre detaljplaner. Inom ett stort kvarter med massa fastigheter står står det "Största totala byggnadsarea X kvm" eller "största antal fastigheter inom området är X st". Sen behöver planen inte reglera vidare hur stor byggnadsarea får uppföras per tomt. Vilket kan sluta med att på en fastighet står ett jättehus och på en fastighet kan det inte byggas öht för att byggrätten är slut.

Idag är det inte tillåtet enligt PBL med sådana planbestämmelser. Tidigare har det beviljats väldigt mycket planavvikelser inom såna här planer men med nyare versioner av PBL är den möjligheten begränsad. Många kommuner har projekt där de "renoverar" såna här planer och anpassar till dagens förhållanden.

Så mitt tips till TS är isf att höra runt hur stort problemet är i området och sen ligga på kommunen om att de ska ändra detaljplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.