Hej.
Av olika anledningar blev det inget av vårt förra hus vi bestämt oss för. Nu är vi öppna för nya idéer.

Vi har en tomt som är ca 28×45 m. Vägen är på ena kortsidan (åt öster)
Åt söder och väster finns grannar och åt norr en gångväg.

Vi vill bygga relativt stort (minst 200kvm) i 2 plan.
Har börjat kika på vinkelhus då det känns som att det skulle passa tomten. Eller vad tror ni? Har ni några tips på hus? Nåt annat typ av hus ni tror skulle passa tomten? Skulle gärna få in ett litet garage också.

Tacksam för alla tips då vi just nu är på ruta noll känns det som.
 
Budget? Bild på tomten? Hur många personer ska bo där?
 
Budget är ca 4,5 miljoner exklusive tomt och byggherrekostnader.
Vi är initialt 2 st som ska bo där men vill ha 4 sovrum (helst alla på över plan) för ev framtida barn och gäster =)
Tyvärr har jag ingen bild på tomten men det är en platt tomt på ett fält där det ska byggas ett helt nytt villaområde.
Egentligen vill jag i nuläget mest ha idéer på "typer" av hus som man sen kan utforma planlösningen som passar. Dvs hur ska man på bästa sätt få in ett stort hus och garage och ändå få så mkt tomtyta över som möjligt =)
 
För att minimera bya så är 2 plan att föredra då du i princip bara tar 100 kvm i anspråk för huset.

Sen att bygga garage i samma huskropp gör att man inte får punchiga smala stråk eller dylikt och maximerar då användbar tomtyta
 
20160419_200404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En snabb skiss på tomten och ett exempel på hur jag tänkte på vinkelhus. Har dock svårt att få in garage på ett vettigt sätt. Garaget tänkte vi 5 meter brett. Och byggnader måste placeras 5 m från tomtgräns. Tomten är 28m bred och om huset är 14m brett så är det bara 4 meter kvar för garaget om man skulle sätta det bredvid huset så att säga. Möjligt att man kan få ställa garaget närmre tomtgräns, det vet jag inte riktigt i nuläget. Om man tar huset + 2 meter till garage +5 meter garage hamnar garaget 2 meter från granne. Har vi tur är det okej och då skulle jag tro att det är ett bra alternativ.
 
Problemet med att bygga ihop garaget är att man får färre fönster i huset. Då får man försöka bygga ihop det med ändan där typ wc/groventre/tvättstuga är eller nåt.
Svårt detta, så mkt att tänka på
 
Jag skulle ha placerat garaget framför huset. Då kan ni om det passar också vrida det så att en av långsidorna ligger mot vägen.
 
Jo jag har funderat på det också. Man förlorar ju lite i tomt på baksidan då men får en trevlig entré och utformandet av huset blir mer flexibelt. Tänker du att man ska ha garageport på långsidan av garaget eller att man liksom ska köra in i garaget från sidan?
 
Tänker ni er att huset ska rustas från scratch eller är det bara kataloghus som är av intresse? :)

Känns inte så svårt att bygga ihop garage med hus och ändå få plats inom de angivna gränserna.

Sen tycker jag personligen inte att ni ska stirra er blinda på kvadratmeter. 200kvm är mycket och med de tankarna ni har kring antal rum i 1.5plan då skulle jag mena på att det går att åstadkomma detta på mindre yta. Allt handlar ju om hur man maximerar utrymmena i huset :)
 
Vi är väl ganska öppna både för kataloghus eller rita om/nytt. Men tänker att vi kanske iaf utgår från något kataloghus.

Vi har kikat på hus och kommit fram till att vi nog behöver 200kvm för att bli nöjda =) Många rum vill vi ska vara väl tilltagna i storlek, t.ex kök och tvättstuga. Dock är det oftast övervåningen som är svår att få till bra.
Om jag ska specificera vår kravlista lite
- 4 sovrum varav 1 "master bedroom" med klk + ett allrum på övervåningen.
- Om möjligt 2 badrum på övervåningen (ej krav dock)
- Stort kök, gärna med köksö
- Vardagsrum antingen med öppen planlösning eller separat
- Ett rum/bibliotek på nedervåningen
- Groventré separerat från tvättstuga.
 
Ni vill kort och gott då ha 7rok, ja då känns 200kvm ändå relativt rimligt :)

Jag har en tanke i huvudet på planlösning, ska ta och skissa ner den :)
 
Ja så kan man också säga =) Hehe.. Jättesnällt. Ser fram emot ditt förslag!
 
Vad säger detaljplanen om höjder etc? Spelar in lite roll i min skiss, som jag förövrigt fått tänka om på då den första inte fungerade måttmässigt 😊
 
Största byggnadsarea 180 kvm + 40kvm komplementbyggnad. Huvudbyggnad skall placeras 5 m från fastighetsgräns. Garage/uthus 1 m från fastighetsgräns (sen är det prickmark närmast vägen, tror det är 6 meter)
Finns ingen gräns för nockhöjd. Dock max 2 våningar. Huset skall placeras parallellt mot vägen.
Det är typ dom bestämmelserna som finns
 
Och nu när jag läser detaljplanen inser jag att jag borde kunna ha garaget bredvid huset, då det kan vara 1 m från grannen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.