24 507 läst · 49 svar
25k läst
49 svar
Ännu en "ersätta slipersmur"-tråd
Hej.
Så här är det. man skiljer på fristående murar som ska vara snygga från två håll, eller släntmurar. Det finns några få murar som kan användas till både ock, dvs murar som är snygga att bygga synliga på bägge sidor, OCH som kan användas som släntmur. Några förslag: St Eriks Iglo, Benders Boston, St Eriks Rubin. Den sistnämnda kan man även svänga med. Stenarna har låsfunktion som gör att man inte behöver gjuta, limma eller någonting utan bara stapla och det håller utmärkt på den nivå du önskar. Dock så kan man limma fast den översta stenen så inga sat-ungar är på den. Rubin och Iglo kräver lock på muren, men man kan lätt använda St Eriks eller benders trädgårdskantsten och ha den liggande på muren. Det finns även typ grindstolpar till dessa murar att komplettera med om man vill pimpa lite extra. Dessa murar kostar ca 1.000 kr/m2 att köpa och finns på de flesta byggvarubutiker eller stenbutiker, men marksten.se är billigast. Lycka till!
Så här är det. man skiljer på fristående murar som ska vara snygga från två håll, eller släntmurar. Det finns några få murar som kan användas till både ock, dvs murar som är snygga att bygga synliga på bägge sidor, OCH som kan användas som släntmur. Några förslag: St Eriks Iglo, Benders Boston, St Eriks Rubin. Den sistnämnda kan man även svänga med. Stenarna har låsfunktion som gör att man inte behöver gjuta, limma eller någonting utan bara stapla och det håller utmärkt på den nivå du önskar. Dock så kan man limma fast den översta stenen så inga sat-ungar är på den. Rubin och Iglo kräver lock på muren, men man kan lätt använda St Eriks eller benders trädgårdskantsten och ha den liggande på muren. Det finns även typ grindstolpar till dessa murar att komplettera med om man vill pimpa lite extra. Dessa murar kostar ca 1.000 kr/m2 att köpa och finns på de flesta byggvarubutiker eller stenbutiker, men marksten.se är billigast. Lycka till!
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Illbruck har ett stenlim som ser ut ungefär som fogskum men som inte expanderar lika mycket.
Testade det förra sommaren och det sitter som berget. Om man ska limma ojämna naturstenar tror jag att det funkar bättre med skum än med vanligt lim. Mer kontaktyta helt enkelt.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...kel/konstruktionslim/konstruktionslim-502074/
Testade det förra sommaren och det sitter som berget. Om man ska limma ojämna naturstenar tror jag att det funkar bättre med skum än med vanligt lim. Mer kontaktyta helt enkelt.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...kel/konstruktionslim/konstruktionslim-502074/
Följer du anvisningarna så kan du packa bergkross och dränera men nu sa du BRA grund och då tycker jag att man gjuter. Lite jobbigare men det blir ju garanterat rakt även 20år senare.
Alla gamla murar jag sett som är raka har gjutningar under sig.....
Alla gamla murar jag sett som är raka har gjutningar under sig.....
Ok.MathiasS skrev:
Tackar, flyttar efter 19 år då
Själv skulle jag gör en lösning som rör nuvarande massor så lite som möjligt. För att inte asfalteringarna skall spricka.
Typ plocka bort slipersen mot grannen och gräv så djupt som möjligt med en kabelspade för att få så mycket "Höjd/djup" som möjligt.
Byggen en gjutform och armera och sedan är det bara att beställa en betongbil.
Måla i lämplig färg.
Typ plocka bort slipersen mot grannen och gräv så djupt som möjligt med en kabelspade för att få så mycket "Höjd/djup" som möjligt.
Byggen en gjutform och armera och sedan är det bara att beställa en betongbil.
Måla i lämplig färg.
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
"Murad leca är väl ungefär lika dåligt som slipers på att hantera ev marktryck, kanske sämre" ?
Har själv lite erfarenhet med att riva bort en del av en mur gjort av 25 cm lecablock. Den var inte ens armerad, till och med med hjälp av en granne och mycket, mycket slit visade det sig nästan omöjligt. Har därför svart att tro att lecablock inte skulle klara marktrycket i den här fall...
Har själv lite erfarenhet med att riva bort en del av en mur gjort av 25 cm lecablock. Den var inte ens armerad, till och med med hjälp av en granne och mycket, mycket slit visade det sig nästan omöjligt. Har därför svart att tro att lecablock inte skulle klara marktrycket i den här fall...
MathiasS har en poäng!
Vill man göra det "på riktigt" så är det betongfundament/grund som gäller. Att dra hem några säckar färdigblandad betong är inte så jobbigt och så mycket, mycket enklare att få allt i linje och i våg sen...
Vill man göra det "på riktigt" så är det betongfundament/grund som gäller. Att dra hem några säckar färdigblandad betong är inte så jobbigt och så mycket, mycket enklare att få allt i linje och i våg sen...
Och då lägger man bara första stenen på sen när det stelnat ?anders07 skrev:
Och sen bara gasa på
Jag har gjort en form med invägda kanter, lagt i armering och sedan fyllt på med betong och dragit av med planka. Då blir det slätt så att man kan stapla stenen direkt OCH spikrakt.
Häller du direkt i diket är det svårare att väga in det (men det går förstås med laser etc) och du får nog finna dig i att ha ett lager stenmjöl som avjämning. Jag har tyckt det är värt det extra besväret att formsätta, det behöver inte vara så jobbigt.
Häller du direkt i diket är det svårare att väga in det (men det går förstås med laser etc) och du får nog finna dig i att ha ett lager stenmjöl som avjämning. Jag har tyckt det är värt det extra besväret att formsätta, det behöver inte vara så jobbigt.