G
tullemannen skrev:
Kitet har avhandlats i någon tråd tidigare vet jag. Skruvdragaren lämnar en hel del att önska, tyvärr.
Oklart vilken maskin som lämnar en hel del att önska? Liknande kit såldes på Ahlsell för någon vecka sedan, då med DDF456 och 2 st 4 Ah-batterier för 2243 ink moms.

Dessa maskiner är väl på väg att ersättas av de med borstlösa motorer, men de är riktigt riktigt bra till hemmafixaren.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Grief skrev:
Oklart vilken maskin som lämnar en hel del att önska? Liknande kit såldes på Ahlsell för någon vecka sedan, då med DDF456 och 2 st 4 Ah-batterier för 2243 ink moms.

Dessa maskiner är väl på väg att ersättas av de med borstlösa motorer, men de är riktigt riktigt bra till hemmafixaren.
Tror det är borrskruvdragaren DDF453 som orsakar lite tvivel, dvs det lite billigare paketet som säljs med samma slagskruvdragare. Den billigare borrskruvdragaren har lite större (kanske för stort) handgrepp, sämre vrid och saknar lampa t ex. Jag kände på båda för ett tag sedan och köpte den billigare med motiveringen att den ändå är mer än tillräcklig för mina behov. Har ingen koll på vad som kan skilja i övrigt, t ex om chucken är annorlunda. Möjligtvis saknar DDF453 skydd för "övertömning" av batteriet, behöver ta loss batteriet för att kunna avgöra det.
 
Grief skrev:
Liknande kit såldes på Ahlsell för någon vecka sedan, då med DDF456 och 2 st 4 Ah-batterier för 2243 ink moms.
DET var ett bra erbjudande som jag retade ihjäl mig på att inte Ahlsells på orten hade. DDF456 är en klart bättre maskin!
 
tullemannen skrev:
Jag menar Makita DDF453.
Här är inlägget jag skrivit tidigare. Men det är min personliga åsikt. Vi tycker olika och det är helt ok.
[länk]
Jag tycker man redan på maskinen (ddf453) ser att den är lite föråldrad. Designen på den påminner ju om hur maskinerna såg ut för flera år sedan. Bakänden på nya maskiner är kortare nu för tiden. Se ddf456.
 
Detta verkar ju inte vara en renodlad tips tråd så då kan även jag diskutera

mahus skrev:
Jag tycker man redan på maskinen (ddf453) ser att den är lite föråldrad. Designen på den påminner ju om hur maskinerna såg ut för flera år sedan. Bakänden på nya maskiner är kortare nu för tiden. Se ddf456.

Köpte en ddf453 för 1000 lapp med låda och 2 batterier för någon månad sen, i jämför med Bosch GSR 14,4-2 Li så känns den senare som klart modernare och skönare att handskas med. Kortare kropp är ett plus utan tvekan. Kraftmässigt så är Makitan starkare men det skiljer sig faktiskt inte jätte mycket, är grymt imponerad av vad Bosch GSR 14,4-2 Li klarar av för det priset.

Jag tolkar Makita maskinen som ett par generationer äldre, trotts det ligger de ganska högt i pris, kanske är det för att de har växellåda av metall?
 
Swedol i Örebro håller på att flytta och har "outlet" i gamla butiken.
Jag såg lite blå bosch, men jag vet inte om det var så bra priser (dålig koll).
Dock fanns fanns det ganska mycket arbetskläder till bra priser.
 
Robert63 skrev:
Domkraft 1000 kronor billigare för medlemmar på Jula. Klippte en igår, känns stabil [länk]
Denna köpte jag också och den är helt ok fär det priset. Två saker som kändes lite märkliga men som kanske inte är ett fel är att handtaget måste tryckas ned (axiellt) annars kuggar den över vid öppning/stängning av ventilen (kan ju även vara en feature ;) ). Det andra var att man får ta det lite försiktigt vid sänkning då det var svårt att "smyga" upp ventilen, men det är väl en vanesak.
 
pjodden skrev:
Denna köpte jag också och den är helt ok fär det priset. Två saker som kändes lite märkliga men som kanske inte är ett fel är att handtaget måste tryckas ned (axiellt) annars kuggar den över vid öppning/stängning av ventilen (kan ju även vara en feature ;) ). Det andra var att man får ta det lite försiktigt vid sänkning då det var svårt att "smyga" upp ventilen, men det är väl en vanesak.
Tror det var den jag köpte för 1-2 år sen för samma pris. Jag behöver inte trycka ner handtaget för att öppna/stänga ventilen, bara vrida direkt.
Däremot är den lite känslig vid sänkning, försiktighet när man vrider.
 
Verkar vara lite varierande med dreven till öppna/stänga ventilen...
Första demoexet som stod här i Borlänge var helt kass, sen dök det upp en till där allt lirade fint.
Köpte en som ena vridbara hjulet var halvt skuret på..
Bytte till en ny och fick en som var skev.. 3 hjul i golvet..
Bytte igen och fick en med 4 hjul i golvet, men känns lite känsligare i drevspelet för öppna/stänga.. :)
 
FredrikR skrev:
Verkar vara lite varierande med dreven till öppna/stänga ventilen...
Första demoexet som stod här i Borlänge var helt kass, sen dök det upp en till där allt lirade fint.
Köpte en som ena vridbara hjulet var halvt skuret på..
Bytte till en ny och fick en som var skev.. 3 hjul i golvet..
Bytte igen och fick en med 4 hjul i golvet, men känns lite känsligare i drevspelet för öppna/stänga.. :)
Japp. Pay peanuts get monkeys. Man får vara beredd på returresor ..
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
elpaco skrev:
Japp. Pay peanuts get monkeys. Man får vara beredd på returresor ..
Absolut, dock begär dom väl 1799:- eller nå sånt galet när det inte är kampanj.
Så lite högre kvalitetskontroll hade väl inte skadat direkt. :)
 
Lazzeman skrev:
Tror det var den jag köpte för 1-2 år sen för samma pris. Jag behöver inte trycka ner handtaget för att öppna/stänga ventilen, bara vrida direkt.
Däremot är den lite känslig vid sänkning, försiktighet när man vrider.
Jag behövde inte heller trycka ned handtaget. Däremot upplevde jag att sänkningen kom lite snabbt, å andra sidan var det ett litet hus som tryckte på. Bra skit för jordnötter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.