Vanbeasten skrev:
Därför att man betalar avgiften för innehavet av en tv-mottagare, inte för antal personer i hushållet, hur mycket man kollar på tv eller vad som sänds på tv. Skulle det vara rimligt att betala två avgifter om man har två tv-apparater? Eller fyra avgifter för att man har två tv-apparater och två digitalboxar?
Det är ju precis det jag tycker är konstigt. En "skatt" som är dubbelt så stor för de som är ensamstående jämfört med de som är par. Övriga skattesubventioner relaterade till civilstånd togs ju bort för länge sedan. Varför skall jag, om jag är ensamstående med en tv, betala dubbelt så mycket som en person som har en tv och lever i förhållande med en annan som också har en tv?
 
ccf skrev:
Det är ju precis det jag tycker är konstigt. En "skatt" som är dubbelt så stor för de som är ensamstående jämfört med de som är par. Övriga skattesubventioner relaterade till civilstånd togs ju bort för länge sedan. Varför skall jag, om jag är ensamstående med en tv, betala dubbelt så mycket som en person som har en tv och lever i förhållande med en annan som också har en tv?
Du har lite skev bild när det gäller beskattning, som Polos också anmärkte på tidigare i tråden. Civilståndsbeskattningen är som sagt borta sedan många år. Men du vill återinföra den! För att du är singel så vill du bara betala halv avgift för din tv. Men du vill inte att dom som har flera apparater i sitt hem ska betala en avgift per apparat?
 
Redigerat:
Y
Frågan var dock om den extra omvandlaren man får för att omvandla till tv-signaler ifrån fibern, är licenspliktig eller inte.

* Det rör sig om ett paketerbjudande med iptelefon, tv, 100/100.
* Telia kommer då troligen anmäla mig som brukare, fast jag inte kommer bruka det.

Jag varken har och vill inte ha några licenspliktiga saker hemma, jag håller med att man inte ska fuska genom säga upp trots att man nyttjar utbudet - vilket jag inte gör.

Fiberföreningen hävda att den inte var licenspliktig medan forumläsare är ganska övertygade.
Ska ta och ringa radiotjänst och fråga dom på måndag.
 
Yrrol skrev:
Frågan var dock om den extra omvandlaren man får för att omvandla till tv-signaler ifrån fibern, är licenspliktig eller inte.

* Det rör sig om ett paketerbjudande med iptelefon, tv, 100/100.
* Telia kommer då troligen anmäla mig som brukare, fast jag inte kommer bruka det.

Jag varken har och vill inte ha några licenspliktiga saker hemma, jag håller med att man inte ska fuska genom säga upp trots att man nyttjar utbudet - vilket jag inte gör.

Fiberföreningen hävda att den inte var licenspliktig medan forumläsare är ganska övertygade.
Ska ta och ringa radiotjänst och fråga dom på måndag.
Lagstiftningen, och de domar som kommit efter, har varit rätt tydliga. Är omvandlarens primära syfte att möjliggöra tv-tittande så är den avgiftspliktig. Fiberföreningen är en lobbyförening så deras svar är baserat på den verklighet de vill ha, inte nödvändigtvis den verklighet som faktiskt råder
 
Åttioettan skrev:
TV4 är ägt av privat vinstdrivande företag som aldrig skulle tillåta nyhetsrapportering som hotade deras intressen. SVT behöver inte ta sådan hänsyn då deras budget är 'ohotad'.
Den delen köper jag men hur SVT har ca 21 miljoner kronor /dag som budget, är det en rimlig summa tycker ni?
För att titta på granskningar och nyheter?
Hur mycket går faktiskt till det "oberoende" och hur mycket till allt det andra som SVT sänder?
Behövs det 6kanaler till exempel?
 
Redigerat:
Y
Nu fick jag svar ifrån Telia..

10:59:43 Jennie Vad bra att du hör av dig! Vi är skyldiga enligt lag att rapportera till Radiotjänst vid försäljning/uthyrning av tv-mottagare.
 
kanonkula skrev:
Den delen köper jag men hur SVT har ca 21 miljoner kronor /dag som budget, är det en rimlig summa tycker ni?
För att titta på granskningar och nyheter?
Hur mycket går faktiskt till det "oberoende" och hur mycket till allt det andra som SVT sänder?
Behövs det 6kanaler till exempel?
Där är jag helt med dig. Problemet med det politiska oberoendet är ju att vi som skatte-/avgiftsbetalare har mycket svårare att påverka Svensk Radiotjänst exempelvis genom att kräva lägre budget (= lägre avgift). Men att pga det anse att man därmed inte ska behöva betala är orimligt
 
hsd
Andy78 skrev:
Har betalat en gång fick aldrig någon box....så jag sa upp tjänsten.
Använder numera enbart datorn.
Vad har Du betalt och till vem/vilka
 
Vanbeasten skrev:
Du har lite skev bild när det gäller beskattning, som Polos också anmärkte på tidigare i tråden. Civilståndsbeskattningen är som sagt borta sedan många år. Men du vill återinföra den! För att du är singel så vill du bara betala halv avgift för din tv. Men du vill inte att dom som har flera apparater i sitt hem ska betala en avgift per apparat?
Jag tror du missförstår mig. Jag vill inte betala en halv avgift jämfört med en person som är gift, jag vill betala exakt samma. I dagsläget betalar dock den som är gift, eller sambo, endast halva den avgift som jag betalar, eftersom de endast behöver betala en avgift trots att de är två personer - eftersom man tar ut en avgift per hushåll istället för per (vuxen) person.
 
ccf skrev:
Jag tror du missförstår mig. Jag vill inte betala en halv avgift jämfört med en person som är gift, jag vill betala exakt samma. I dagsläget betalar dock den som är gift, eller sambo, endast halva den avgift som jag betalar, eftersom de endast behöver betala en avgift trots att de är två personer - eftersom man tar ut en avgift per hushåll istället för per (vuxen) person.
Så då vill du att dom betalar dubbelt för dom är två ?
 
ccf skrev:
Jag tror du missförstår mig. Jag vill inte betala en halv avgift jämfört med en person som är gift, jag vill betala exakt samma. I dagsläget betalar dock den som är gift, eller sambo, endast halva den avgift som jag betalar, eftersom de endast behöver betala en avgift trots att de är två personer - eftersom man tar ut en avgift per hushåll istället för per (vuxen) person.
Nej jag missförstår dig inte, jag vet precis vad du menar. Antal personer eller antal enheter är inte en faktor. Det som slår minst orättvist med nuvarande system är att ta ut avgiften per hushåll. Och du är ett hushåll.

Om du blir sambo har hushållet fortfarande samma avgift. Och "din kostnad" halveras.
 
Vanbeasten skrev:
Du har lite skev bild när det gäller beskattning, som Polos också anmärkte på tidigare i tråden. Civilståndsbeskattningen är som sagt borta sedan många år. Men du vill återinföra den! För att du är singel så vill du bara betala halv avgift för din tv. Men du vill inte att dom som har flera apparater i sitt hem ska betala en avgift per apparat?
Men om det nu är public service, varför inte lägga en viss % på skatten på varje medborgare som man gör med avgiften för svenska kyrkan.
Istället för att ha det som det är idag en massa människor som sitt uppe i norr och ringer runt till människor och frågar om de äger en tv samt skickar fakturor hej vilt?
 
hsd skrev:
Vad har Du betalt och till vem/vilka
TV Licens
 
Andy78 skrev:
Men om det nu är public service, varför inte lägga en viss % på skatten på varje medborgare som man gör med avgiften för svenska kyrkan.
Istället för att ha det som det är idag en massa människor som sitt uppe i norr och ringer runt till människor och frågar om de äger en tv samt skickar fakturor hej vilt?
Jag håller helt med. Jag är emot dagens system eftersom det är förlegat. Det borde finnas andra sätt som bibehåller oberoende public service. Att lägga avgiften på skatten har sina fördelar, men också nackdelar. Det som talar emot skattelösningen är att skattepengarna hanteras av regeringen och därför riskeras det politiska oberoendet. Men frågan utreds.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
hsd
Andy78 skrev:
TV Licens
Tv licens betalas till RIKAB, och de har endast licensfrågan - en eventuell box / tv kort får Du köpa i radiohandeln eller via programleverantör tex. Boxer om Du ska se va marknätet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.