D
Kanske rent utav en av huvudsäkringarna har gått?
 
Vet inte om jag missat, men är det jordade uttag vi pratar om ? Skulle rek att byta ut det som går att byta ut annars när ni ändå håller på och renoverar. Kanske vill ni komplettera med fler uttag, nätverk, mm så kör hela huset på en gång.
 
O
Troligtvis hade konstiga saker kunnat upptäckas vid en elbesiktning. Lyfta på locket på några dosor, kan ge många tecken på att saker inte är korrekta. Så dolt fel kan nog vara svårt att få igenom.
 
Jonatan79 skrev:
Vet inte om jag missat, men är det jordade uttag vi pratar om ? Skulle rek att byta ut det som går att byta ut annars när ni ändå håller på och renoverar. Kanske vill ni komplettera med fler uttag, nätverk, mm så kör hela huset på en gång.
Inte jordat förutom badrum, kök och tvättstuga. Funderar på att jorda och byta elcentral i samband med tillbyggnad om 1-2 år.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det brukar stå några rader i köpekontraktet om faran för fastigheten. Om fastigheten försämras pga en händelse före tillträdesdagen då får köparen göra avdrag på köpeskillingen. Det är standard i de flesta köpekontrakt.
Det här med elen skulle uppfylla förmodligen kraven för en faran för fastigheten. Kolla kontraktet då kan mäklaren hjälpa dig med det.
Doldfel kan du glöma redan nu.
 
DIY_freak skrev:
Kanske rent utav en av huvudsäkringarna har gått?
Borde inte elektrikern upptäckt om så skett?

Matstj skrev:
Det brukar stå några rader i köpekontraktet om faran för fastigheten. Om fastigheten försämras pga en händelse före tillträdesdagen då får köparen göra avdrag på köpeskillingen. Det är standard i de flesta köpekontrakt.
Det här med elen skulle uppfylla förmodligen kraven för en faran för fastigheten. Kolla kontraktet då kan mäklaren hjälpa dig med det.
Doldfel kan du glöma redan nu.
Vi har samma skrivelse i vårt kontrakt.


Odjuret skrev:
Troligtvis hade konstiga saker kunnat upptäckas vid en elbesiktning. Lyfta på locket på några dosor, kan ge många tecken på att saker inte är korrekta. Så dolt fel kan nog vara svårt att få igenom.
Men om felen utlöstes först när den fasta armaturen drogs bort ... hur skulle en besiktningsman upptäcka det medan den fasta armaturen satt kvar?


Jag kan tycka att vi gett säljaren chansen att själv åtgärda när vi påtalade felet och informerade om att vi skulle ta in en elektriker redan för två veckor sen och sen igen för en vecka sen. Så just den biten - ge säljaren chansen att åtgärda - är ju redan förbi.
 
Redigerat:
Jag ska be för säljaren och önska denne evig olycka och dålig karma resten av livet ;) Skit brukar få skit tids nog...
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Fasta armaturer tillhör fastigheten och får inte tas med.
Jag är ganska säker på att detta är felaktigt. Endast fast armaturer i kök/badrum/garderob ingår vid försäljning, övriga ingår inte. Men rätta mig gärna om jag har fel och någon har en källa!
 
arkTecko skrev:
Jag är ganska säker på att detta är felaktigt. Endast fast armaturer i kök/badrum/garderob ingår vid försäljning, övriga ingår inte. Men rätta mig gärna om jag har fel och någon har en källa!
Enligt Lawline's tolkning så bör fast armatur anses vara byggnadstillbehör och således tillhöra fastigheten om inget annat särskilt avtalats
http://lawline.se/answers/9535
 
arkTecko skrev:
Jag är ganska säker på att detta är felaktigt. Endast fast armaturer i kök/badrum/garderob ingår vid försäljning, övriga ingår inte. Men rätta mig gärna om jag har fel och någon har en källa!
Som Åttioettan skriver så räknas normalt fast armatur som byggnadstillbehör. Men lagen är INTE detaljerad, men med tiden har det vuxit fram en praxis om vad som gäller. Men som vanligt är det domstolen som bestämmer i slutändan om man inte kommer överens
 
När man bygger hus så är dom fasta armaturerna dom som sitter i, klädkammare, förråd, i kök i tak över diskbänk/arbetsbänk, i toaletter/badrum, teknikrum, garagetak, ytterbelysning. I övriga armaturdosor sätts normalt lamputtag, monterar man en armatur fast plockar man ner lamputtaget och när man sedan plockar ner den armaturen återmonterar man lamputtaget.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
O
Åttioettan skrev:
Enligt Lawline's tolkning så bör fast armatur anses vara byggnadstillbehör och således tillhöra fastigheten om inget annat särskilt avtalats
[länk]
Man ska vara försiktig med att dra för stora växlar på deras tolkningar. Oavsett, vad är då fasta armaturer? Elmont ligger nog väldigt nära sanningen.
 
O
Åttioettan skrev:
Borde inte elektrikern upptäckt om så skett?



Vi har samma skrivelse i vårt kontrakt.




Men om felen utlöstes först när den fasta armaturen drogs bort ... hur skulle en besiktningsman upptäcka det medan den fasta armaturen satt kvar?


Jag kan tycka att vi gett säljaren chansen att själv åtgärda när vi påtalade felet och informerade om att vi skulle ta in en elektriker redan för två veckor sen och sen igen för en vecka sen. Så just den biten - ge säljaren chansen att åtgärda - är ju redan förbi.
Om felet har uppstått när de tagit bort armaturer och liknande så är det ett fel som säljaren är ansvarig för. Eftersom säljaren är ansvarig för att det som fungerade när du skrev på kontraktet skall fungera när du får huset. Det borde dock gå ganska snabbt för en elektriker att fixa. Betala fakturan sen får du försöka kräva av säljaren om du orkar.
Men mitt inlägg syftade på frågeställningen dolt fel.
 
elmont skrev:
När man bygger hus så är dom fasta armaturerna dom som sitter i, klädkammare, förråd, i kök i tak över diskbänk/arbetsbänk, i toaletter/badrum, teknikrum, garagetak, ytterbelysning. I övriga armaturdosor sätts normalt lamputtag, monterar man en armatur fast plockar man ner lamputtaget och när man sedan plockar ner den armaturen återmonterar man lamputtaget.
Jag skulle inte lita på den tolkningen om jag har en favoritlampa som sitter uppskruvad och jag vill ta med den utan att få problem. Min eller din tolkning av fast installation kanske inte stämmer överens med domstolens. Att det går att ersätta en fast lampa med ett lamputtag innebär absolut INTE att det automatiskt är OK.

Har varit med om att det började tvistas om en väggplafond (dyr) som var fastskruvad och ersattes med det ursprungliga lamputtaget då säljaren flyttade ut. Det slutade med att säljaren inte vågade ta risken (på advokatens inrådan) då köparen gick vidare till domstol. Rättvisan är sällan svart eller vit, för då går det inte till domstol, utan oftast är det bara en enda stor gråzon.

Men mitt råd är alltid att berätta om allt som man avser ta med (alternativt vill ha med i köpet) så slipper man förhoppningsvis bråk.
 
Läs vad elmont skriver Autodidak1 det är inga konstigheter kring det, att återställa installationen till ursprungsutförandet med lamputtag kan aldrig vara fel. Det du skriver om verkar passa bättre bland fällda björkar, rivnings- bygglov i moment 22 osv än i en jordnära tråd kring en (icke) elbesiktning och eventuella följder av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.