Helene67 skrev:
Vet bara inte hur man gör...
Ahh med det tror jag nog att du är kompetent nog för. Klicka bara "infoga bild" i menyraden, sedan väljer du rätt bild och saken är biff. Glöm inte "ladda upp".
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det flytspacklat direkt på gammalt stengolv och helt utan våtskydd.Så här såg det ut under klinkergolv.Inga skydd nånstans.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är det flytspacklat direkt på en vanlig brun skiva i den förlängda delen av badrummet.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja nu ska ju flytspacklet vara under tätskiktet. Så det är inget fel att det inte syns tätskikt där. Tvärtom.

Men om bilderna är tagna efter flytspackling så verkar dom ha flytit ovanpå gammal keramik. Det var ju kreativt. Jag vet inte om det är något formellt fel, men visst brukar man ta bort gammal keramik innan man flyter.
 
Det finns inget annat än flytspackel och det här är nu när klinkers togs bort.Det finns även bilder på allt annat nu som tas bort.
 
Om jag tolkar bilderna rätt så har de satt klinker på flytspackel utan tätskikt. Tätskiktet skall alltså vara mellan spackel och klinker.

Men är det flytspackel vi ser? Eller är det fix, som man alltså sätter plattorna i?

Att man flytspacklar på en träbaserad skiva, kan vara OK. Man gör ofta så för att få rätt styvhet på en spånskiva. En spånskiva som golv, skall vila på reglar med 30cm mellanrum om den skall bära klinker, normala golv har reglar med 60cm mellanrum. Man förstärker då ofta spånskivan med ca 15mm flytspackel. Kombinationen blir lika styv som spånskiva på 30 cm reglar.

Men här ser det dels ut att vara ett rätt tunt lager, dels inget tätskikt. Och som sagt, frågan är om det överhuvudtaget är flytspackel (som är rätt dyrt), eller bara et lager fix som plattorna sitter i.

Men den rätta gången är alltså:
1 primer för att flytspackel skall fästa (Den är osynig i efterhand)
2 Flytspackel
3 tätskikt, det skall vara folie. På betong och liknande material kan s.k rollat tätskikt vara ok, men här finns det träbaserade skivor i konstruktionen, då skall det ovillkorligen vara folie på hela golvet. Beroende på vilket foliesystem som används så skall det finnas olika (synliga) kombinationer av primer och lim under folien.
4 fix som plattorna sätts i. Fix är en cementliknande massa som dras av med en tandad spackel, som ger väl definierade ränder med ex. 6mm bredd och höjd ränderna trycks ut när plattan trycks på plats, det ger en del justermån, om fixet hade varit jämntjockt under plattan så går det inte att trycka ihop, plattan hamnar då där den sitter utan att plattsättaren kan justera något. På bilderna syns tydliga "kammspår", vilket indikerar att det är fix och inte flytspackel. På bilden i mitten förstår jag inte riktigt vad det är för spår vi ser, är det avtryck av baksidan på plattan?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Helene67 skrev:
Det finns inget annat än flytspackel och det här är nu när klinkers togs bort.Det finns även bilder på allt annat nu som tas bort.
Ahh, du menar att ni håller på och river och upptäcker detta nu.

Ja då är det är såklart tokfel. :)
Rester av tätskikt ska ni lätt kunna finna.
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
K
hempularen skrev:
Roade mig med att titta på deras referensbilder från hemsidan.

Inte ens där har de gjort rätt.

Handfatsavloppet kommer upp ur golvet kloss mot väggen. Helt i strid med branschreglerna. Dessutom finns där ingen rörmanschett på bilden, precis som i badrummet tråden handlar om.

Tätskiktet ser ut att sluta 40 cm upp från golvet (men det är lite otydligt). Tätskiktsfolien går inte in i hörnet, och bubblar sig dessutom vid ytterhörnet.

Dessutom tror jag inte att jag någonsin sett en byggfirma som visar ett utfört badrum, utan att visa bilder på slutresultatet tidigare. kan det vara så att de inte byggt färdigt "referensbadrummet" heller?
Jag tror det är Miras duk som sitter på väggarna, men sen kommer ett stort misstag till förutom att det ser förjävligt ut och det är att kaklet sätts med Megatron som är Byggmax färdigblandade kakellim... dvs. man gör avsteg från godkänt tätskiktsystem... som referens... Strålande!
Mig veterligen så är det ingen tätskiktsleverantör som godkänner färdigblandade dispersionslimmer i våtrum, men kan ha fel.
Megatrons produktblad och info känns lite flummig...
https://www.byggmax.se/badrum/kakel-och-klinker/fix-och-fog/färdigblandad-fix-p06306
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
Behövs det verkligen letas mer fel? Folk har blivit dömda för mindre känns det som.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att detta nästan tar priset som det sämst utförda badrum vi har sett här på forumet.
 
  • Gilla
ktm250 och 2 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt sett ett badrum som är värre i verkligheten. Dock kom det aldrig upp på byggahus :( Då hade man kaklat direkt på en spånskivor. När vi skulle riva så krävdes det ett hammarslag för att spånskiva, isolering och såklart kakel med fix skulle ramla ner på en vägg :D
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har raderat ett antal inlägg som förefaller vara inlagda av firman.

Det lite lustiga i inläggen var att firman påstår att man tydligt ser tätskikt på bilderna. Det finns ju inte tillstymmelse till tätskikt på bilderna.

/moderator
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Het om öronen skrev:
Godkänt tätskikt våtrum (BKR), 1,3kg, Art.nr: 06630,
Om du läser i bruksanvisningen, så måste produkten kompletteras med folie, den är alltså inte komplett allena.
"Byggmax tätmembran är ett deformationsupptagande, färdigblandat tätskikt för golv- och vägg i bostadsmiljö och utrymmen med liknande belastning. I Byggmax foliesystem används Byggmax tätmembran som lim för att limma upp folien samt försegling av skarvar och manschetter (se monteringsanvisning). "
https://www.byggmax.se/badrum/tätskikt/tätmembran-p06630#ReadMore
Är ni certifierade för våtutrymmen?
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Om du läser i bruksanvisningen, så måste produkten kompletteras med folie, den är alltså inte komplett allena.
"Byggmax tätmembran är ett deformationsupptagande, färdigblandat tätskikt för golv- och vägg i bostadsmiljö och utrymmen med liknande belastning. I Byggmax foliesystem används Byggmax tätmembran som lim för att limma upp folien samt försegling av skarvar och manschetter (se monteringsanvisning). "
[länk]
Är ni certifierade för våtutrymmen?
Bwahhahah..
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Är det någon som har tullat på spritförrådet i kväll :)
Ja det blir allt tydligare!
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.