DSC_2034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här har det sett ovanför kyl och frys i dryga 7år....
Övriga familjen åkte iväg och klippte sig och handlade och lämnade mig och katten ensamma hemma...

DSC_2036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en stunds sågande och mätande och skapande av fästen ser det ut så här.
Höll säkert på i 2h.. så ytterligare en grej jag inte förstår varför jag skjutit på, kan ha varit nåt med att jag inte hittat orkat leta efter lämpliga ventilationsgaller.

DSC_2038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Excenterchucken till FC2´n kom väl till pass när vinkeljärnen som håller passbiten med ventilationsgallren skulle skruvas fast.
Bitshållarens position flyttbar genom ett enkelt handgrepp, dra chucken utåt från maskinen och rotera den till önskat läge.
Med denna så behöver man inte mer än 10mm plats i sidled från skruvspets till tex. vägg åt sidan.

Excenterchucken är och har varit den största anledningen att jag övervägt att slå till på en GSR18V-EC FC2, som jag fick turen att testa och utvärdera åt Byggahus.se
:)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
DSC_2057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För lite tid och för många måsten..
Men nu är knutbrädorna på, limmade och sköt ihop dom innan de sköts fast på huset.
Tak på härnäst.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
DSC_2067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har de skruvats gles för golvvärmen i farstun.
8år med spånskivegolv....
Körde 'chucklöst', och vid ett flertal tillfällen satt bitset kvar i skruven när jag lyfte skruvdragaren.
Ska testa mer och se om det var bits-beroende eller på dragaren.
Man drar bitshållaren mot sig för stoppa bitset på plats.
Ryckte lite i bitset nu, men inga y tendenser till att lossna nu.

Inga problem med batterikapacitet, 200 skruv i nu och den fortsätter gå.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
DSC_1737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg innehållet i L-Boxxen ut när den ivrigt öppnats efter att DHL-budet varit här med en tidig morgon.

Och nedan en länk till unboxingvideon.
[video=youtube;U9B7X6IuX5w]https://www.youtube.com/watch?v=U9B7X6IuX5w[/video]

Vikten jämfördes med bla. den GSR 14.4VE-2LI som fanns i min ägo sedan tidigare.
FC2´n visade sig vara drygt 3hg (327g) lättare med det medföljande 4.0Ah batteri jämfört med 14,4´an med 3.0Ah batteri.


GWA - vinkelchuck
Trots att tanken var att börja med katthuset blev det istället taklistning av köket som inte blivit gjort på 7år, det hela triggades av ett köp av en Senco Fusion 18g.
Där kom vinkelchucken till användning.
DSC_1816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Istället för att behöva tömma skåpen på allsköns bråte som samlats där, allt från påskpynt till kokböcker och receptsamlingar kom jag åt att för-borra och skruva fast takanslutningen ovanpå skåpen mha. vinkelchucken. Den kräver inte mer utrymme än 98mm plus borr eller bitslängd. Den är distinkt utan kännbart glapp. Mycket användbar där det är ont om utrymme.


Katthuset
Stommen skruvades ihop av 45x4 och under arbetets gång tänkte jag inte mycket på att det var en något tyngre och större skruvdragare som användes än den normala GSR 10,8-LI.
DSC_1980.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots att Per jagade på Bosch så drabbades leveransen från Bosch av 'tekniska problem' och när skruvdragaren anlände hade halva min semester passerat, så ihop med allt annat som kräver uppmärksamhet har inte katthuset blivit färdigt än utan ser idagsläget fortfarande ut som på bilden nedan.
DSC_2057.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag före jobbet började jag iaf på taket till det. Den här tråden kommer uppdateras med katthusets utveckling.
Katten har nu börjat väcka sambon på nätterna, inser han att hon måste jaga på mig för att det ska bli klart?!


GHA - borrhammar chuck
I mitten av augusti frågade MaxPax hur det gick med testet och var extra nyfiken på borrhammarchucken.
DSC_2021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FC2´n jämfördes med en nätdriven ca. 12år gammal Hitachi DH 24PB

Testet gjordes i en kantsten med 10mm borr.
Tjockleken på stenen var ca. 9cm där hålen borrades.
DSC_2023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snittiden för hålen landade på ~15s för Boschen och ~10s för Hitachin.

Boschen är specad 1J i slageffekt medans Hitachin ligger på 3,2J enligt en googling.
Boschen varvar mer och har något högre slagfrekvens.

Ska man betongborra dagligen och timmar i sträck uppskattar man nog en maskin som får hålen klart fortare.
Men för att göra några hål nu och då gör den jobbet riktigt bra!


GEA - excenterchuck

Med excenterchucken på krävs bara 11mm från skruvcentrum till närliggande kant.
DSC_2037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bitshållarens position är flyttbar genom ett enkelt handgrepp, dra chucken utåt från maskinen och rotera den till önskat läge.

Med hjälp av excenterchucken kom jag åt att skruva dit vinkelbeslagen som håller passbiten med ventilationsgaller på plats i överskåpen.
DSC_2035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



GFA - borrchuck

Bjuder inte på några överraskningar eller besvikelser.
Max chuckvidd: 13mm.


Övriga tankar och betyg

Så hur lyder då domen efter nära 2 månaders användande?

Bosch FlexiClick-tillsatserna går att låsa i 16 olika lägen (360°) utan att ta av dem från den skruvdragaren

Närapå 6000:- är mycket slantar för en skruvdragare, men för det får man dubbla 4.0Ah batterier, snabbladdare (45min) och 4 olika chuckar som gör den till något mer än bara en vanlig skruvdragare.
Köper man en naken skruvdragare får man betala närmare 750:- per chuck förutom borrhammar-chucken som idag kostar drygt 1150:- .
Väljer man att handla från utlandet minskar man utgiften med närmare 1300:-

Enligt specen ska den klara +800st 6x60mm skruv i mjukt trä.
Inget jag har haft möjlighet att kolla upp, men har skruvat närmare 250st 4,5x70 genom 34x120 och ner i golvet.
DSC_2067.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upplevde då och då att bitset ville sitta kvar i skruven och lossna från bitsfästet i maskinen efter att man skruvat i en skruv.
Bytte till en annan bits och symtomen försvann.

Registrera den online och få 3års garanti på maskin och 2års på batteri och laddare.

Mitt omdöme:

4,5.jpg
4,5 hus av 5 möjliga.

Levererar bra, på gränsen över förväntan, framförallt borrhammarchucken enligt mig.
Priset gör att det inte blir full pott.

Har ni frågor och funderingar ang. skruvdragaren och/eller tillbehören så tveka inte att fråga så ska jag göra mitt bästa att svara. :)

Bild på färdiga katthuset med mig i Byggahus t-shirt kommer postas i den här tråden. :)
Än en gång tack för förtroendet att få testa den, har haft lite dåligt samvete då det dragit ut på tiden. :surprised:
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Bra test av maskinen
Fattas väll bara lite utlovade filmer .
6000 kr för maskinen är på tok för dyrt för min smak .
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hur är det med virdmoment på låga varv? När Festools första EC-dragare kom gjorde de ett stort nummer av detta. Jag har själv sett en demonstration där de krypkör en 10x300 rakt in i ändträt på en regel utan att maskinen protesterade det minsta, och då var det en av de mindre modellerna.
 
mattiasp skrev:
Hur är det med virdmoment på låga varv? När Festools första EC-dragare kom gjorde de ett stort nummer av detta. Jag har själv sett en demonstration där de krypkör en 10x300 rakt in i ändträt på en regel utan att maskinen protesterade det minsta, och då var det en av de mindre modellerna.
Ska försöka ordna film på grov skruv in i regel.

Samt även försöka fixa lite andra filmer. :)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
3 filmer laddas upp.

Chuckbyten och rotation.
Lågvarvs skruvning (styrka) 8x170mm var den största skruv jag hittade.
Betongborrning.

:)

Medans dessa laddas upp ska jag försöka få nåt gjort på katthustaket.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Filmer

Chuckbyten och rotation av chuckar.
[video=youtube;_J9ycTtq2K4]https://www.youtube.com/watch?v=_J9ycTtq2K4[/video]

Vridmoment på låga varv.
[video=youtube;NRAEmC9eJNE]https://www.youtube.com/watch?v=NRAEmC9eJNE[/video]
8x170 skruvades in i ändträt på en slipers.

Betongborrning.
[video=youtube;Xl87djZgRAw]https://www.youtube.com/watch?v=Xl87djZgRAw[/video]
Råkade ha 1ans växel i när jag började filma, blev bättre efter att jag bytte till 2an.
 
  • Gilla
Chiippe och 4 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat:)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Absolut, bra jobbat.

Men det spelar nog ingen roll hur mycket jag vill ha den (och det vill jag!!!!!)

Den är för dyr :( Hur lång tid innan man hittar rimliga priser på andrahandsmarknaden?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nimhed skrev:
Absolut, bra jobbat.

Men det spelar nog ingen roll hur mycket jag vill ha den (och det vill jag!!!!!)

Den är för dyr :( Hur lång tid innan man hittar rimliga priser på andrahandsmarknaden?
Tyskland kanske?
Köpa naken maskin, sen komplettera med nån chuck nu och då?
Har du 18v sen innan, eller lär du ha batteri och laddare.
Kolla www.idealo.de :)
 
FredrikR skrev:
Tyskland kanske?
Köpa naken maskin, sen komplettera med nån chuck nu och då?
Har du 18v sen innan, eller lär du ha batteri och laddare.
Kolla www.idealo.de :)
Det är ju de olika chuckarna som attraherar mest :)
 
Katthuset ja..
I helgen målades det invändigt, och idag bar vi ut det i kattgården.
DSC_0728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gångjärn till taket skruvades dit.

DSC_0741.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rasmus tog en snabbkik i huset och några varv runt, såg lite misstänksam ut. Men det blir nog bra. Madrass invändigt.

Ska bygga ett litet soldäck åt han 'snart'.. :surprised:

Fortfarande gäller att har ni funderingar angående skruvdragaren eller chuckarna så ät det bara att fråga på! :)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
DSC_1279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser verkar katthuset få "med beröm godkänt" av Rasmus.. :)
Fortfarande inget trädäck, men när det ska snickras runt poolen kommer jag inte undan med fler ursäkter. :surprised:
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.