pelpet skrev:
Precis.

Helder såg de små hjulen som ett problem, men det är alltså lättlöst.
Snarare som en möjlighet för skador, ifall du skulle försöka rulla på det fotograferade "lättrullade" underlaget ;)
- Ser du nu att Jag ser inte bara problemen, utan även möjligheterna.. :D
Gäller att tänka positivt, hehe.
 
Vad säger grannen när du pratar med honom?
 
Jag ser inget paragrafrytteri i att opponera sig mot att folk har byggnader på min tomt.

Eller är det okej att jag kommer hem till er och ställer av några kubik med grejer?
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Om du river det så får han inte bygga upp ett nytt. Visst, du kan bli skadeståndsskyldig men det kan väl inte handla om några större summor för ett gammalt skjul? Polisanmälan, javisst det kan han göra men om du nekar så kommer det med 97% säkerhet att läggas ner.

Fundera bara på om det är värt att starta krig med grannen för ett skjul som tydligen inte stört speciellt mycket innan du så att det var på din sida.
 
Precis som Adam skriver ovan.

Du kan TA dig rätt i det här läget. Bränna upp skiten eller köra bort den en mörk natt. Grannen lär ju inte ställa ett nytt likadant inne på din tomt. Däremot är nog alla broar brända vad gäller grannsämjan.

Att be honom ställa det på sin tomt är däremot inte att kriga. 4,5 meter in tack skulle jag utgå ifrån, sen får han motivera om han vill rucka på det. Du ska ju använda den delen av tomten? Och marknadsvärdet sen. Allt som står nära, på gränsen, eller inne på tomten sänker så klart värdet den dag man ska sälja. Så att vara snäll har ett pris. För att citera en annan tråd på liknande ämne - vad är den grannsämja värd som bara gäller åt ett håll? Det vill säga där en kör på och den andra anpassar sig.

Edit: För tydlighetens skull, jag pläderar inte för utomrättsliga lösningar.
 
Redigerat:
Sir Duke skrev:
Grannen lär ju inte ställa ett nytt likadant inne på din tomt.
Det kan han inte den "preskriberade rätten" för hans skjul gäller inte ett nybygge, endast det som redan står där.

För övrigt anser jag att god grannsämja är guld värd, men om man redan har en idiot till granne (kanske inte i just detta fall dock) så finns det ju inte mycket att förlora. Då får man välja om man vill stå upp för sin rätt eller bli överkörd och kalla det "god grannsämja".
 
Läser din skrivelse flera år senare, men skriver i alla fall ifall det kan
bli till någon sorts hjälp för andras skull, då grannar verkligen kan inkräkta
på fastighetsgränsen, som egentligen är den skiljelinje som borde respekteras.
Men det finns tyvärr både goda och dåliga grannar, som dessvärre kan försöka roffa åt sig
av annans mark.
Be Kronofogden om hjälp med handräckning för din skull.
Tror att Kronofogden kan bli till stor hjälp för dig.
LYCKA TILL!


J johanlund skrev:
Tänkte skicka en faktura till min granne med ersättning för att hans skjul står 2 m in på min tomt. Det är skrymmande och tar utsikt. Dessutom vill jag plantera en häck där. Grannen vet att skjulet är felplacerat men verkar inte vilja göra något åt det. Tyvärr kan inte byggnadsnämnden tvinga bort det då det stått där mer än 10 år.

För att pressa på grannen att ta bort det tänkte jag skicka en årsfaktura från det datum när jag skriftligen bett honom att ta bort det.

Någon som har erfarenhet av detta?

Vad är en rimlig nivå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.