Har börjat snegla lite smått på gård med mark till då ett hus med tillbyggnader känns nödvändigt då vi vill få plats med enormt garage och stor ateljé. Men är mark nödvändigt? Kan man gör något av den om man inte har någon direkt kunskap? Tex arrendera ut odlingsmark till bonde och hyra ut skog till personer som jagar(Jakträtten är fri för ny ägare från tillträdesdagen). Eller är det mer till besvär än pengar? Vi hade på på sikt tänkt ta jaktlicens och att ha skog där man kan jag känns ej fel då.Vad kan man mer göra med sin mark?
 
Du kan se till att du slipper grannar på den :)
 
  • Gilla
stice och 3 till
  • Laddar…
Skog och mark behöver skötas om för att inte växa igen. Köper du en gård med frimärksstor tomt så får du dock vara beredd på att det blir kalhygge runt tomten när skogen är färdigvuxen.
Ett enkelt sätt att sköta om mark utan att behöva göra det "själv" är att ha djur på skogsbete, de kräver ju dock att man tar hand om dom. Får brukar vara poppis.
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
Det beror ju lite på hur marken ser ut. Vi har både åkermark och skog. Åkermarken arrenderar vi ut till en bonde. Arrendet är ett plus på kontot och hur mycket du får skiftar lite. Vi tar 600:-/ha och år. Skogen är dels gammalt bestånd och en del nyplantering. Således inte så mycket "måsten" på marken. På sikt blir det ju gallring. Jag tar all ved från min egen skog och sågar även en del virke. Det är en härlig känsla att vara självförsörjande! Men viktigast av allt är nog hur man är som person. För mig känns det inte som ett "tvång" att slänga på mig röjsågen och hålla slyn stången. Det är en frihet att ha mark!
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
ANR skrev:
Det beror ju lite på hur marken ser ut. Vi har både åkermark och skog. Åkermarken arrenderar vi ut till en bonde. Arrendet är ett plus på kontot och hur mycket du får skiftar lite. Vi tar 600:-/ha och år. Skogen är dels gammalt bestånd och en del nyplantering. Således inte så mycket "måsten" på marken. På sikt blir det ju gallring. Jag tar all ved från min egen skog och sågar även en del virke. Det är en härlig känsla att vara självförsörjande! Men viktigast av allt är nog hur man är som person. För mig känns det inte som ett "tvång" att slänga på mig röjsågen och hålla slyn stången. Det är en frihet att ha mark!
Jag jag känner en lockelse för det men sen har jag ju bott i staden hela mitt liv :wow: så jag är ju stadsbon med gårdsdrömmar. Känns som äldre skog. Visning nästa vecka.Vad ska jag fråga mäklaren tex?
 
Hur stor är fastigheten, det är ju helt avgörande för hur mycket arbeten det blir men tolkar det som det gäller en liten gård under 25 ha som du är intresserad av?
Är det en större skogsfastighet bör du ta hjälp av någon som kan ta sig tid att förklara hur skogsbeståndet är och vad du måste göra i framtiden, samt intäkter vid ev. avverkning och kostnader för att röja/gallra.
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
Ja det är under 25 ha

Enligt fastighetstaxeringen omfattar skogsmarken 8 ha och enligt inventeringen ca 8,5. Skogsmarken domineras av vacker äldre tallskog med gran underväxt. Skogen är mycket lämplig för rekreation och ger god möjlighet för eget ved uttag.

Inägomark
Jordbruksmarken uppgår enligt taxeringsuppgifterna till 3 ha åkermark. Den nyligen gjorda inventeringen av fastigheten indikerar på att arealen jordbruks mark på fastigheten är ca 1,6 ha.
 
8 ha uppvuxen skog är ju alldeles lagom för att äga och njuta av om man är ovan. Tillräckligt mycket för att motivera en massa roliga inköp (fyrhjuling, motorsågar osv) 😎 Om skogen är äldre och i princip väntar på avverkning eller att bara få fortsätta växa så behövs inte mycket jobb med det.

Är åkermarken utarrenderad idag eller hur gör nuvarande ägare? Det var ju en mindre mängd åkermark och om det inte finns angränsande åkermark som bonden kan bruka så kan (obs kan) det kanske vara så att bönderna tycker det är för liten plätt. Åkermarken är viktigast att hålla efter då det annars fort växer igen. Men iom att det var så lite så räcker det nästan med att köra av den med en betesputs eller arrendera ut till nån som vill ha djur där.
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
åkermarken är ej utarrenderad. Tror gården är ett dödsbo så det har nog inte hänt så mkt där på ett tag.
 
vad händer om manej håller efter åkermarken? vad blir det då:surprised:
 
Arrendera ut marken till någon lantbrukare i närheten, ersättningen brukar ligga på mellan 500-1500 kr/ha. Lantbrukaren kan söka EU stöd för marken på ca 1800 kr/Ha. Hittar du ingen som vill betala så låt dem ta den gratis bara dem sköter om den och du är av med bekymret. Är det äldre skog så kan du bara låta den vara, hugga lite ved, tända en brasa och njuta av naturen i egen skog.
 
  • Gilla
Roundup och 2 till
  • Laddar…
kikarhus skrev:
vad händer om manej håller efter åkermarken? vad blir det då:surprised:
Till slut blir det skog..... :)
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
kikarhus skrev:
vad händer om manej håller efter åkermarken? vad blir det då:surprised:
Först växer gräset och bildar tuvor, sedan kommer slyet och växer upp och bildar en djungel.

Svårt att ge råd då man inte vet hur fastigheten ser ut, men inombords på mig känns det svårt att låta mark som nån har slitit och svettas för att göra till åker, bara växa till en djungel.
Men blir du ägare gör du som du vill med den, det går ju att plantera skog på den också t.ex.
Försök håll den öppen är mitt råd.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Vi har valt att inte arrendera ut för några futtiga hundralappar per hektar (ligger runt 750 kr i mina trakter). Tidigare hyrde vi ut stallet med betesmark, men på sistone har vi drabbats av några riktiga stolpskott till hästägare så nu i sommar lånar vi ut marken gratis till ett par som driver småskalig fårproduktion. Hyra: någon kartong ägg då och då, samt kanske en fårfiol till jul.
Win-win. Marken kostar mig inget där den ligger, men nu slipper jag hålla efter den själv.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Hur är det med skogsvårdsplan, gallring, avverkning och nyplantering?

Jag har fått intrycket av att det är stenhård Stalinism som gäller från statens sida. Dvs som skogsägare har man i stort sett inget att säga till om i sin egen skog. Man får inte bestämma vilken typ av skog det ska vara, såsom t ex trädslag, man får (förmodligen) inte låta bli att gallra, eller att avverka, eller att nyplantera (styrt träslag) efter avverkning, eller vilken metod avverkning ska ske med.
Jag hoppas att jag missuppfattat det hela, men när jag emellanåt läser Lands skogsbilaga så är detta bilden jag får.

Frågor att ställa till mäklaren:
Fråga om bonitet, och när skogen är avverkningsmogen.
Markens värde avgörs bl a av vilken klassning den har (typ bördighet), och om/hur/när den är dränerad. Det avgör också hur lätt och mot vilken ersättning det går att arrendera ut marken. Ska det t ex gå djur där så bör vattenförsörjning och el helst finnas.
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.