Tänkte skicka en faktura till min granne med ersättning för att hans skjul står 2 m in på min tomt. Det är skrymmande och tar utsikt. Dessutom vill jag plantera en häck där. Grannen vet att skjulet är felplacerat men verkar inte vilja göra något åt det. Tyvärr kan inte byggnadsnämnden tvinga bort det då det stått där mer än 10 år.

För att pressa på grannen att ta bort det tänkte jag skicka en årsfaktura från det datum när jag skriftligen bett honom att ta bort det.

Någon som har erfarenhet av detta?

Vad är en rimlig nivå?
 
Har han haft tillstånd att placera skjulet där av tidigare ägare kanske?
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
M
Ett 10 år gammalt skjul har rätt att stå där det står utan vare sig rivningsföreläggande eller fakturering pga att det står på annans mark.
 
Du får väl ta upp en dörr på din sida och ställa in dina grejer i din del av skjulet.
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Som jag förstår det kan du inte tvinga grannen att riva skjulet, men det kanske går att flytta?

Och du har rätt att ta ut en avgift.
 
Grannarna var inte medvetna om att skjulet stogd på min tomt förrän kommunen satte ut tomtpinnarna. Hade det inte varit preskriberat hade byggnadsnämnden beslutat om rivning omgående och böter. Oavsett om det är preskriberat eller inte är det inte OK. Lagen säger;

12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).

Angående ersättningen så står i en lagkommentar på nätet: "Här har lagberedningens förslag ansetts ge ledning (Westerlind, Kommentar till Jordabalken, 1971, s. 234); det gick bl a ut på att ersättningen skulle bestämmas antingen till ett engångsbelopp eller ett årligt belopp tills dess marken avträtts." En intressant fråga uppkommer ju då om sljulägaren betalt ett engångsbelopp till tidigare ägaren men denne inte meddelat detta till nye ägaren. Förmodligen är så dock ej fallet.

I lagkommentaren står även angående nye ägaren: "Märk att det här inte räcker med att nye ägaren bort äga kännedom om förhållandet." Det innebär att vare sig skjulägaren eller den tidigare ägaren kan säga att du borde sett att skjulet sköt in på tomten.

"Bestämmelsen i 1 stycket har väsentligen övertagits från 39 § 1 st 1 p. byggnadslagen (1947:385) ". Det är således ingen nyhet.

Westerlinds kommentar till jordabalken kan du låna t ex via stadsbiblioteket

Har den tidigare ägaren gått med på intrånget utan att begära ersättning kan du knappast vara bunden av detta. Lantmätarna kan möjligen bistå med råd om vilken ersättningsnivå som är rimlig.

Jag har försökt skaffa mig en uppfattning om vad som är en rimligt nivå men inte riktigt fått vägledning.

Är det någon som har uppfattning om det?
 
  • Gilla
Mike99
  • Laddar…
M
pelpet skrev:
Som jag förstår det kan du inte tvinga grannen att riva skjulet, men det kanske går att flytta?

Och du har rätt att ta ut en avgift.
Avgiften har man rätt till om man begär det vid godkännande av överträdelsen. Att begära det i efterhand kommer nog bli en svår gråzon.
Grannen kan ju bara hävda att hen fått tillåtelse utan avgift.
 
M
Lättast är nog att kontakta Lantmäteriet och få deras syn på det.

Ett skjul är ju inte heller av väsentlig kostnad varken att riva eller flytta.
 
Jag har inte godkänt överträdelsen utan bett honom riva det. Jag har pratat med Lantmäteriet men får inget direkt svar. Tanken är att skicka en hyresfaktura som förhoppningsvis leder till att han tar bort skjulet. Frågan är bara hur mycket är rimligt?
 
M
Jag tolkar det som att avgiften skall vara överenskommen i samband med en tomträtt. Men jag kan ju tolka fel.

Håller med dig, finner heller ingen vettig information om hur man ska värdera tomten. Om Lantmäteriet vägrar hjälps till med bedömning (vilket dem verkar vara skyldiga att hjälpa till med) så får du väl köra på procent av din bolåneränta i förhållande till markens storlek.
Normalt sett så ska man väl förhålla sig till taxeringsvärden osv men det är den beräkningen jag inte kan finna grund för.

"Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom"
 
Vem säger att skjulet tillhör grannen och inte dig? Har han papper på att det är hans?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Han har säkerligen inga papper på skjulet eftersom det är ett svartbygge så då skulle jag kunna riva det?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Riv den del som ligger på din sida.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nej, du kan inte riva det även om det står delvis på din tomt. Inte heller enbart den del som står på din tomt.
 
Går skjulet att flytta? Hur är det byggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.