Att de är unga är väl kanske inte så avgörande, det beror ju mycket på vilket stöd de har runtomkring sig. Men det är en förbannat tuff bransch och tekniskt komplext. Lägg till det att folk (inte vi som är här i forumet givetvis) är idioter och behöver support etc.

Jag har träffat några av killarna och min uppfattning är att de är väldigt seriösa, men det är en stor utmaning de ger sig på.

Spännande, jag har backat dem och ser fram emot att testa, även om jag är lite fundersam.
 
Redigerat:
  • Gilla
AutomatiseraMera och 1 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 skrev:
Kolla i tråden om "strypanel på väggen till Z-wave".
Jo den tråden har jag följt men handlar mer om vilka skärmar man skall använda och hur man kan montera dom, har inte sett någon info hur /om man kan styra Imperihome ifrån HC2... Känns tråkigt att ha ikoner som kan växla färg och inte kunna välja när och hur de skall växla...
 
Smiter in i tråden.
Tråden är ju enorm så har inte läst hela.

Ska bygga nytt hus och undrar nu om jag behöver dra in extra kablar för z-wave eller klarar man sig på det "vanliga?

Har hört vissa säga att det inte behövs och andra säger att man ska lägga till nolla.

Vad tycker ni?
 
FruNyfiken skrev:
Smiter in i tråden.
Tråden är ju enorm så har inte läst hela.

Ska bygga nytt hus och undrar nu om jag behöver dra in extra kablar för z-wave eller klarar man sig på det "vanliga?

Har hört vissa säga att det inte behövs och andra säger att man ska lägga till nolla.

Vad tycker ni?
Jag tror att de flesta elektriker drar nolla nu. Men fråga för säkerhets skull! Nolla och extra djupa dosor är det du vill ha! Du kan ju också fundera på om du vill ha rörelsedetektorer, då kan det vara en idé att dra ett eluttag där de ska sitta. Så slipper man batterier menar jag.
 
FruNyfiken skrev:
Smiter in i tråden.
Tråden är ju enorm så har inte läst hela.

Ska bygga nytt hus och undrar nu om jag behöver dra in extra kablar för z-wave eller klarar man sig på det "vanliga?

Har hört vissa säga att det inte behövs och andra säger att man ska lägga till nolla.

Vad tycker ni?
Utan att veta detaljerna, så finns det väl system som är bättre lämpade för nyinstallation?
Z-wave är ju mer för efterinstallatikon för att slippa dra om en massa kablar.
 
Asterix_Thn skrev:
Utan att veta detaljerna, så finns det väl system som är bättre lämpade för nyinstallation?
Z-wave är ju mer för efterinstallatikon för att slippa dra om en massa kablar.
Till exempel? KNX? Det blir ganska mycket dyrare. Personligen tycker jag att z-wave är rätt vettigt, man kan bygga ut och utöka allt eftersom. Mitt (enkla) system har funkat klanderfritt i 6 månader nu iaf. Jag valde det pga elektrikerns hutlösa priser att få ett astrour. Sedan bytte jag ut alla dimmers till takspotarna och la till någon brytare. Nu har jag massa planer som förhoppningsvis kommer att förverkligas snart. Och det jag tänkt ut nu hade jag aldrig kommit på innan jag flyttade in och såg hur vi levde i huset.
 
snowballtwo skrev:
Till exempel? KNX? Det blir ganska mycket dyrare. Personligen tycker jag att z-wave är rätt vettigt, man kan bygga ut och utöka allt eftersom. Mitt (enkla) system har funkat klanderfritt i 6 månader nu iaf. Jag valde det pga elektrikerns hutlösa priser att få ett astrour. Sedan bytte jag ut alla dimmers till takspotarna och la till någon brytare. Nu har jag massa planer som förhoppningsvis kommer att förverkligas snart. Och det jag tänkt ut nu hade jag aldrig kommit på innan jag flyttade in och såg hur vi levde i huset.
Ja, t ex. Dyrare ja, men en helt annan driftssäkerhet. JAg har själv funderat både en eller två gånger innan jag installerar nästa Z-wave-pryl, "kan jag sälja huset i detta skicket?" och svaret blir nog: Ja, till rätt köpare.
Systemet är ju till för oss som gillar att mecka lite. :)
 
Asterix_Thn skrev:
Ja, t ex. Dyrare ja, men en helt annan driftssäkerhet. JAg har själv funderat både en eller två gånger innan jag installerar nästa Z-wave-pryl, "kan jag sälja huset i detta skicket?" och svaret blir nog: Ja, till rätt köpare.
Systemet är ju till för oss som gillar att mecka lite. :)
KNX kanske har mycket bättre driftsäkerhet, det är dock inget jag har saknat under mitt halvår.
Och nästa köpare av ditt hus behöver ju inte använda det som du gör, eller hur? :) En del är helt okej med att springa runt och trycka på knappar för att tända lampor (hemska tanke). ;)

Edit: nu låter det som att jag dissar KNX, men så är naturligtvis inte fallet. Jag hade troligtvis själv valt det om jag kunde motivera kostnaden. Jag var skeptisk till z-wave innan, just för att det är trådlöst.
 
Redigerat:
Jag har successivt byggt på mitt egna z-wave nätverk hemma och insett att jag inte tänker sälja bostaden med det inkluderat. Blir alldeles för dyrt å starta om på ny kula. Så jag kommer plocka med mig allting. Och som tur är så är allt installerat i dosor där man kommer åt att plocka bort det.
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
Påtal om inget; om jag vill dimma en lampa på 450W, vilken insatsdimmer ska jag använda då?
 
snowballtwo skrev:
Påtal om inget; om jag vill dimma en lampa på 450W, vilken insatsdimmer ska jag använda då?
Har inte själv testat med i närheten av så stora laster, men den är specad till 500W och för mig funkar dessa finfint för normalt bruk iaf :)

https://www.m.nu/micro-smart-dimmer-aeon-labs-p-831.html
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
snowballtwo skrev:
Jag hade troligtvis själv valt det om jag kunde motivera kostnaden. Jag var skeptisk till z-wave innan, just för att det är trådlöst.
Som oinvigd i z-wave jungeln skulle det vara intressant att höra era åsikter om vad z-wave kostar för en villa.
Vi leker med tanken att bland annat en 'allt av funktion' ska installeras så alla ljuspunkter behöver vara styrbara.
15st till/från, 10st dimrade, logikenhet för astro, tidkanaler samt and/or/gate-logik och en serverenhet som fungerar ihop med app inom wifi + utanför huset.

Någon som kan ta fram en materialkostnad så jag och många andra får en bra jämförelse vad en villa med z-wave kan kosta.
 
R_Strandberg skrev:
Som oinvigd i z-wave jungeln skulle det vara intressant att höra era åsikter om vad z-wave kostar för en villa.
Vi leker med tanken att bland annat en 'allt av funktion' ska installeras så alla ljuspunkter behöver vara styrbara.
15st till/från, 10st dimrade, logikenhet för astro, tidkanaler samt and/or/gate-logik och en serverenhet som fungerar ihop med app inom wifi + utanför huset.

Någon som kan ta fram en materialkostnad så jag och många andra får en bra jämförelse vad en villa med z-wave kan kosta.
Snabbt räknat, 25*500:- = 12500:-. Controller (hc2 eller zipabox kanske?) 2500-5000:-. Tidkanaler vet jag inte riktigt vad du menar med, så jag lämnar det. Så 15-17000:- i material iaf.
 
R_Strandberg skrev:
Som oinvigd i z-wave jungeln skulle det vara intressant att höra era åsikter om vad z-wave kostar för en villa.
Vi leker med tanken att bland annat en 'allt av funktion' ska installeras så alla ljuspunkter behöver vara styrbara.
15st till/från, 10st dimrade, logikenhet för astro, tidkanaler samt and/or/gate-logik och en serverenhet som fungerar ihop med app inom wifi + utanför huset.

Någon som kan ta fram en materialkostnad så jag och många andra får en bra jämförelse vad en villa med z-wave kan kosta.
Har du inte fler ljuskällor än så i huset? Vi har 15st bara på entréplan, 13 på övervåningen och 10 i källaren enligt en snabb huvudräkning :)

Ute har vi endast fem, men det ska bli fler framöver. Nu har jag givetvis inte räknat unika lampor, utan hur många brytare/dimmers det behövs (men inte orkat skilja på dem i huvudet).

Totalt 43st brytare / dimmers. Men sen vill man ju kunna bryta en del andra uttag också, och rimligtvis ha ett antal sensorer för att trigga scener.
 
stefancrs skrev:
Har du inte fler ljuskällor än så i huset? Vi har 15st bara på entréplan, 13 på övervåningen och 10 i källaren enligt en snabb huvudräkning :)

Ute har vi endast fem, men det ska bli fler framöver. Nu har jag givetvis inte räknat unika lampor, utan hur många brytare/dimmers det behövs (men inte orkat skilja på dem i huvudet).

Totalt 43st brytare / dimmers. Men sen vill man ju kunna bryta en del andra uttag också, och rimligtvis ha ett antal sensorer för att trigga scener.
Med lite tankeverksamhet kan man reducera antalet brytare (i ett nybygge). Tex kan man låta alla utelampor gå på samma strömbrytare. Kanske alla fönstersmygspotar? Man kan ha en strömbrytare som bryter ett lamputtag (för fönsterlampa) och en för taklampa som vanligt.

Så det går om man lägger ner sig lite.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.