Visserligen har du cnc fräst plasten super rund och fin. Men kan du inte bara slipa ner den. Tänker att det är baksidan på sängen så det kanske inte är så viktigt om plasten inte sitter super tight i falsen på ryggen.
Annars så är mall med kopierring ett bra alternativ tycker jag.
Men jag skulle nog slipa plasten på kantputsen det går fortare...för lat är man.
 
pär h skrev:
Men kan du inte bara slipa ner den. Tänker att det är baksidan på sängen så det kanske inte är så viktigt om plasten inte sitter super tight i falsen på ryggen.
Men jag skulle nog slipa plasten på kantputsen det går fortare...för lat är man.
Ingen risk att den spricker?
 
Nja det tror jag inte. Kan du inte ta en spillbit från jobbet och prova med Men du vet vart jag bor om jag har fel. :(
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Behövde ju få upp hålet för bilden lite och fick många bra förslag hur man kunde lösa det.
Kom å tänka på att jag hade kvar cirkeln som jag sågade ut, den är ju bara ett sticksågsblad smalare än befintligt hål. Satte fast den och huvudgaveln med dubbelhäftande tejp på arbetsbordet. Då fick jag ju ett centrum att utgå ifrån.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställde in fräsen så den skulle göra en lite större cirkel och körde utan några problem.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Test med bild och de passar mycket bra! :)

Sedan slipning, kvistlack och grundfärg.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målar två lager täckfärg imorgon sedan sätta dit den på sängen..
 
  • Gilla
Ellagård och 2 till
  • Laddar…
Alla som har önskat ett avslut av detta utdragna projekt får snart ett. Är inte 100% klar, men sängen står på plats och sonen har sovit där (lite motvilligt) den senaste veckan. Vi tyckte att påsken med alla lediga dagar skulle vara en bra tid att börja sova i eget "rum"..

(Tillfälligt avbrott)
Precis nu när jag skriver detta vaknar sonen och vill inte sova där, en stunds övertalning och han sover igen..
(/Tillfälligt avbrott)

Det har fungerat över förväntan, han har sovit lugnare och lite längre än tidigare, och de flesta kvällar hoppat ner i sängen utan större protester.. :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är kvar på sängen är något som håller "tavlan" på plats, har skaffat magneter som jag tänkte använda att sätta en bit bakom som håller allt på plats..

Sedan skall det till några fler möbler till rummet, ett nattduks-/skrivbord bredvid sängen med en liten stol. Och i bakkant på högersida skall det bli en lite bokhylla som också agerar "vägg" och baksidan av bokhyllan blir det en lite byrå som dockskåpet kan stå på.. Ska mäta och skissa på det, återkommer med dessa nästa projekten.. :)

Vill också passa på att tacka alla som följt detta projekt, tack för alla kommentarer/idéer. Jag trodde i min enfald att det skulle max ta ett par helger, blev nästan 4 månader.
Det har varit riktigt skoj hela tiden, att få se sängen växa fram, hade ju bara en idé som jag snabbt försökte få fram den dagen jag stod vid virkeshögen och skulle köpa virket. Kostnaden har egentligen inte blivit så mycket mer än vad det var från början. Fick köpa några bitar regel, mycket annat har redan funnits hemma. Färgen är över från köket, ribborna och madrassen köptes tidigare på Ikea. En grov uppskattning stannar nog under 500kr.. Känns helt ok.
 
  • Gilla
Kilensnickare och 5 till
  • Laddar…
Det blev en riktigt fin liten säng!
 
  • Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
Idag skedde det en liten förändring av sängen. När den byggdes var tanken att rummet skulle vara möblerat på ett visst vis och då var placeringen av sängen den enda möjliga och det gjorde att storleken inte var av egentlig betydelse.
Ganska snart insåg vi att rummet skulle vara för litet, så vi "bygde ut" det med 2.5kvm som vi tog av övre hallen. Men detta gjorde att sängen blev lite malplacerad. Man fick leka "runt" sängen. Och det var hopplöst att gå in i rummet när det ligger duplo-bitar över allt..

Så en ommöblering var det enda rätta.
Att flytta sängen till andra kortväggen skulle ge en ordentlig lekyta på golvet, problemet är att sängen inte får "plats"..

En barnsäng utan madrass, ompositionerad i rummet för att skapa mer lekyta, intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägolv och vitmålad sängstolpe med en brun byrå som visar en ommöblerad säng för att passa ett utbyggt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi pratade om många lösningar; att låta den stå en bit från väggen och ha en hylla på ca 20cm utmed längden av sängen men det gjorde att sängen stod för mycket för fönstret och man förlorar rätt mycket golvyta. Andra alternativet var att hugga ut i väggen så stolpen kan sättas där, kändes möjligt men verkade inte riktigt bästa valet. Det tredje alternativet var att korta sängen. 4-5cm kortare behövde den vara för att få plats.
Blev den lösningen som vi körde på..
 
Det som behövde göras var att ta av sängen någonstans och sätta ihop den igen. :)

I fotändan finns det en längre bit där det skulle funka att minska längden utan att det skulle se konstigt ut;

Vit trädel av säng med vinkelhake och möjlig sågningpunkt för förkortning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjockleken på vinkelhaken är 45mm, perfekt att använda som mått.

Metal square ruler mäts mot två sammansatta trädelar i ett möbelprojekt för att anpassa dess längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Close-up av ett träregel med uppmätta såglinjer, förberett för förkortning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte att 4st 50x8mm dominos borde funka som sammanbindande.

Fyra trädominos placerade på en vit yta, mätas med en mätsticka, snickeriprojekt för sängrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träregel med uppmätta och markerade såglinjer för projekt att förkorta en säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kom det lite jobbiga att sätta fogsvansen i sängen.. :(
Mycket funderande om detta skulle funka, hålla, se bra ut osv.

Men bara bita i det sura äpplet och börja såga.
Sågade hela den breda biten och lät bara en lite del av regeln som ribborna ligger på vara osågad. Gjorde samma på andra sidan innan jag sågade av det sista.

Sängdel märkt för sågning med regel och fotände synlig, förberedd för minskning av längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var sängen i två delar. :)
 
Nästa steg var att kolla att det var tillräckligt avsågat. Fick ta bort en liten bit av fönsterbrädan så sängen kunde komma ända in mot väggen. Efter det verkade det som allt stämde.

Avsågat stycke av en vit fönsterbräda på golvet bredvid en vitmålad sängdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det ställdes sängen på högkant och jag satte upp den avsågade korta biten uppe på den andra. Markeringen för dominosarna stämde rätt bra.

Närbild av en vitmålad fönsterbräda avsågad för att passa inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att göra hålen, allt flöt på som det skulle. Alla hålen passade efteråt. Gjorde två av hålen lite bredare på ena sidan där markeringarna inte varit helt perfekta.

Avsågad träbit med utmejslade hål för domino-fogning mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion med dominofogar under montering, överflödigt lim syns vid sammanfogningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan limmet. Körde rikligt, så det trängde ut över allt, och torkade bort överflödet efteråt.
Några timmar senare satte jag dit två plattjärn som får agera extra hållfasthet.

En vitmålad trästruktur med en påmonterad mörk plattjärnsförstärkning och skruvar, nära en avsågad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var det dags att sätta sängen på plats igen.

Anpassad barnsäng i trä efter avsågning, uppställd intill vägg med vit fönsterbräda och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare någon timme sedan bäddades sängen upp och jag provsatt och det verkade hålla. Lär inte vara några problem för en 20kg kille att sova i den i alla fall..

Barnrum med en prydd enkelsäng intill fönster, leksaker och byggklossar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.