Vi har på allvar börjat renovera och fixa i trädgården på inköpt hus som tills nu botts in och använts som sommar/ledigt-hus.

Vi ska göra en totalrenovering av hela huset där mycket förvisso läggs över på proffs men vi behöver, och vill, göra en del grejer själv. Min man och svärfar, som bor två gator bort och som har större verktyg/maskin-förråd än oss, är inte väst intresserade av verktyg eller maskiner. Vi har hittills lånat det som finns av min svärfar. Typ skruvdragare och handjagad vinkelsåg. Svärfar är pensionär och har tid att göra saker på enklaste vis. Min man besitter ett tålamod utan dess like och har inga bekymmer med att låta saker ta tid med enkla medel. Själv saknar jag totalt tålamod och vägrar stå en vecka och harva med något som, med rätt verktyg, bara tar några timmar. Jag är även allergisk mot att bara gå på pris och inte kvalitet vilket gör att man kan dra i två skruvar och sen måste batteriet laddas...

Jag tänkte införskaffa ett bassortiment av maskiner som kan vara bra att ha för att spara på tid och jobb. Eftersom jag precis överlevt min första sovrumsrenovering (tak, golv, väggar) så är jag riktig nybörjare. Därför behöver jag er hjälp!

Vilka verktyg/maskiner hade ni, så här i efterhand, önskat att ni skaffat redan när ni började hålla på med vad ni än håller på med? Både byggmaskiner och trädgårdsmaskiner önskas det tips på. Är det något som ni direkt tycker att det där var riktigt onödigt och just den maskinen har bara samlat damm på hyllan....

Min lista innehåller än så länge följande:
Skruvdragare
Borrmaskin
Cirkelsåg + arbetsbänk
Lackfräs från Metabo (verkar perfa till trapprenovering och fönster...dvs några av sommarens projekt)
Slipmus (har redan)

Snälla hjälp mig fylla på. Tipsa gärna om fabrikat som ni är nöjda med.
 
Kap/gersåg klarar man sig knappast utan.
 
Börja läsa de här trådarna och ställ sedan specifika frågor. Ett tips är att lära dig att använda sök funktionen på forumet.

https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/269863-vilka-verktyg-behover-jag.html
https://www.byggahus.se/renovera/bra-grunduppsttning-verktyg
https://www.byggahus.se/renovera/verktyg-kpa-dyrt-eller-billigt
https://www.byggahus.se/renovera/riktigt-bra-verktyg-marke

Köp inte verktyg som du kanske behöver utan se vilket projekt ni skall göra och vad som behövs. Möjligtvis köp ett 18v verktygspaket, typ Makita eller annat märke. Tänk på att det kan vara bättre att hyra vissa verktyg som kommer användas sällan.
 
Redigerat:
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Ett tips är också att inte fastna i batteridjungeln. Som hemmafixare är det ofta bättre att ha sladd till de maskiner som är energikrävande. Batteridriven cirkelsåg går tex. helt bort, likaså kraftigare borrmaskiner, typ borrhammare etc.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Tack Shakula för tipset. Hade redan läst de, och andra trådar, som finns på forumet om ämnet.

Min frågeställning kvarstår dock. Hade jag rakt av införskaffat allt i de trådar som du länkar till så hade jag dels blivit ruinerad och dels haft verktyg liggandes som kanske inte används.
 
När kag köpte en villa för snart 3år sedan så gjorde jag som så att jag valde ett märke (i mitt fall blev det makita) 18v maskiner, köpte ett combokit med borr/ slagskruvdragare, batteri, lampa och laddare.
Det är ett verktyg man inte klarar sig utan helt enkelt!
När jag la golv i sovrummet köpte jag mig en 18v makita sticksåg. Vad jag försöker säga är att välja ett märke och fortsätta bygga ut maskinparken utbefter vilka verktyg du behöver, smidigt som hemmafixare att ha batterimaskiner.

Kap och gersåg är också nåt man bör ha, då enkelt är det bara :)

Så börja att renovera ett rum, när du inser att du skulle behöva det här verktyget så frågar du dig själv: kommer jag att ha användning av detta i framtiden? Är det värt att köpa eller är det bättre att låna?
 
En multimaskin, typ BOSCH GOP300 (snabbfäste är ett måste om man vill jobba effektivt) kommer väl till pass i många situationer. Det är nog den maskin jag väntade för länge med att köpa. En sänksåg med skenor är också en klar kandidat på bra-att-ha-listan. Den kommer väl till pass ofta när skivor ska sågas. Likaså en kap&ger med

Utöver det så har du en bra lista tycker jag. Lite beroende på vad du tänker med borrmaskinen så kan det till en början räcka med en 18V borrskruvdragare. Men det beror som sagt på vilket användningsområde du tänkt dig :)

Och det är helt rätt att satsa på kvalitet, det må kosta några tusenlappar till men förhoppningsvis så håller maskinerna mycket länge och det är inte risk för glapp och annat som skapa "viss" irritation....
 
Det är väl bara att ta Festool-katalogen och börja beställa... :)

Jag kan själv inte leva utan sänksågen (TS55), MFT/3-bordet, Handöverfräsen (OF-1010) samt Rotex 90 och 150. Beroende på vad man ska göra är även Domino en bra investering. På borr och skruvdragarsidan kör jag 18V Makita samt en Festool CXS för de mindre jobben. Har även en Festool BHP18 när det ska borras i betong, men det finns betydligt billigare alternativ för sådant som hemmafixare som funkar riktigt bra.

Ska man ha kap/ger-såg så finns det ju en uppsjö att välja på. Många rekommenderar blå bosch men jag håller mig till Festool och kör med Kapex samt ställning till den.

Glöm inte att skaffa en riktigt bra dammsugare (eller 3). Jag har en Festool CT-22 som huvudmaskin och en Mini som komplement. Till dessa har jag även skaffat cykloner för att slippa byta påse så ofta och det är en investering som lönar sig fort.
 
När i en vanlig husrenovering har man bruk för en domino?


För att svara på topic så tror jag att mina maskiner kom in genom dörren i den här ordningen;
Skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg, kap/ger, multiverktyg, excenterslip, hörnslip.

Enda jag borde köpt tidigare va sågbord till kap/ger sågen.
 
  • Gilla
gripnil
  • Laddar…
Baserat på min egen verktygspark och hur ofta jag använder resp maskin så är Christoffer85s lista en bra utgångspunkt.
 
En bra grovdammsugare ska man inte missa att köpa heller. Alla bearbetande maskiner åstadkommer massor med spån/damm och kan man suga upp mycket av det på en gång vinner man mycket!
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
agehall skrev:
Det är väl bara att ta Festool-katalogen och börja beställa... :)

Jag kan själv inte leva utan sänksågen (TS55), MFT/3-bordet, Handöverfräsen (OF-1010) samt Rotex 90 och 150. Beroende på vad man ska göra är även Domino en bra investering. På borr och skruvdragarsidan kör jag 18V Makita samt en Festool CXS för de mindre jobben. Har även en Festool BHP18 när det ska borras i betong, men det finns betydligt billigare alternativ för sådant som hemmafixare som funkar riktigt bra.

Ska man ha kap/ger-såg så finns det ju en uppsjö att välja på. Många rekommenderar blå bosch men jag håller mig till Festool och kör med Kapex samt ställning till den.

Glöm inte att skaffa en riktigt bra dammsugare (eller 3). Jag har en Festool CT-22 som huvudmaskin och en Mini som komplement. Till dessa har jag även skaffat cykloner för att slippa byta påse så ofta och det är en investering som lönar sig fort.
Om jag förstått TS korrekt startade hon en ny tråd, trots att hon läst andra matnyttiga trådar här, finns tydligen inget intresse för verktyg mer än att effektivisera nuvarande metoder.

Tycker då inte att det är speciellt försvarbart att rekommendera Festools sortiment, absolut inte för att det är dåliga grejer, men för att till en husrenovering duger annat gott och väl!!
Kändes mer som att du ville berätta/skryta över din samling mer än att hjälpa TS
 
Instämmer med mexitegels rekommendation om oscillerande verktyg typ BOSCH GOP300 eller liknande ofta kallade Fein, eftersom Fein länge hade ett patent på denna typ av verktyg. Själv har jag inte en GOP300 utan en GOP 10.8 V-LI och kan sakna snabbytet av verktyg.
Trist att du redan har en slipmus, för dessa ersätter även det. Det absolut bästa med dem är dock att kunna göra väldigt tunna snitt med väldigt exakt djup i lite vad som helst. Typ om du vill ta upp en lucka i golvet. Eller kapa underdelen på en dörr eller list för att kunna trycka in ett nytt golv under.
Om du skaffar batteriverktyg är det som andra sagt klokt att skaffa med samma batteri, det är ju ofta batterierna som dör först och då kan du förnya hela uppsättningen med bara nya batterier. Batterierna bör för övrigt vara absolut minst två.
 
mexitegel skrev:
En multimaskin, typ BOSCH GOP300 (snabbfäste är ett måste om man vill jobba effektivt) kommer väl till pass i många situationer. Det är nog den maskin jag väntade för länge med att köpa.
Ja, just vid renoveringar så är det den maskinen jag använder mest sällan, men när den kommer fram så sparar den oerhörda mängder med tid! Ett specialverktyg, och som alla sådana mindre allmänt användbar, men oerhört kraftfull när den passar, då slår den det mesta annat. Så den tycker jag förtjänar sin plats på listan.

Sedan är frågan om det skall rivas något? I så fall så tycker jag en tigersåg är allround och användbar. Men skall man inte riva, så kan den ju vänta. Så allmänt användbar är den inte. Skall man slipa mycket så är rätt slipmaskiner A och O, och man behöver nog minst två, kanske helst tre för att täcka alla behov bra. (En liten "mus" för finlir, och en större för ytor och lite mer avverkning.) Så det beror ju en del på vad man tror man kommer att göra mycket av; det är skillnad på att renovera ytskikt och att flytta fönster och väggar.


Sedan vad gäller kvalitet, så skulle jag säga att det beror på. Ett skäl till att jag inte postar i den här tråden är att alla här verkar vara av åsikten att är det inte minst en blå Bosch så duger det inget till, och helst skall det vara Festool. Själv har jag en skamlig mängd elverktyg som det står "bruksbo" och dylikt på, och de tuffar fortfarande på! ;) Äger inte ett enda verktyg från Festool.

Själv tycker jag att man kan handla billigare verktyg om det inte är något man inte skall slita så mycket på, och spara pengarna till de som blir använda ofta. (Inte billig skruvdragare mao, där har jag också Makita och bits går nog inte att köpa för dyra/bra). Särskilt om man gör sin research och kollar av vad andra har sagt innan. Jag har exv. en sänksåg "Scheppach", som med lite modifikationer blev alldeles utmärkt (kolla Youtube för långa experiment med vad man kan/bör göra med den), och en kap/ger-såg "Jula" som inte heller är något större fel på. Men jag har inte originalsågklingorna på någon av dem, för det är nog ofta där man sparar in först. Jag tror inte jag kommer att hinna slita ut någon av dem. (Och min Kina-hilti för 200:- går tydligen inte att slita ut! :))

Hellre rätt billigare verktyg, än ett fel dyrt som inte går att använda till just det man behöver, eftersom budgeten tog slut. Det duger mao ofta bra med en grön Bosch... ;)

Men det tar en del tid och energi i efterforskning för att hitta guldkornen ur floden av skräp som väller in från Kina, inte tu tal om det.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Apropå att att riva så är det förvisso inte en maskin, men skillnaden mellan en bra kofot och en dålig kofot är så milsvid att det inte går att förklara :). Det tunna men starka godset på tex en hultafors gör att det går så mycket lättare. Ett bra bräckjärn är också en god investering.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.