Jag är en total novis på allt vad snickeri heter (lägenhetsbarn) men har nu köpt ett hus som jag och sambon skall renovera på byggnadsvårdsmässigt sätt. Det blir mycket plankor som skall sågas och platsbyggda hyllor och så vidare. Jag har ingen aning om vilka sågar jag kommer behöva.

Räcker det med en sticksåg och en cirkelsåg? Skall man skaffa en sänksåg istället för cirkelsåg? Tacksam för all input som kan vara värdefull för en total nybörjare som jag.
 
Sänksåg, kap/ger såg och en sticksåg kommer du långt med. Finns många trådar att läsa. Svårt att veta eftersom man kan bygga möbler av massiv trä eller färdiga skivor. Har du intresse av det så tycker jag du ska kosta på dig lite bra grejer. Blir roligare då. En handöverfräs är inte fel det heller.
 
Personligen sulle jag satsa på en Sänksåg - Det BLIR enklare. Jag äger nog det mesta i verktygsväg som både hobbysnickare, husägare samt arbetar med köksmontage.

Äger 2 festool sänksågar, 2 sticksågar och en uppsjö av andra grejer - Men INGEN cirkelsåg, aldrig känt att jag behöver en heller. Funderat ibland att det vore skönt att ha en när man kapar OSB/K-Plyfa till väggar bara för att minska slitaget på sänken men det har som aldrig blivit av när jag ändå har 2 sänkisar med 6-7 klingor till.

Som husägare skulle jag säga följande:
En bra sticksåg är ett måste. Skulle titta på Festool PS300 eller tex Makita 4351 eller Bosch GST160.
Sänksåg - Festool TS55, Makita SP6000 eller Bosch GKT55.
Gerkap är väl ett måste för lister så kanske en Makita LS0815 eller den mycket populära Bosch GCM8SJL. Finns en uppsjö bra sågar faktiskt.
Sätter man mycket lister så kommer man genast in på Dyckert pistoler dessutom, en liten kompressor och en okej 18Ga pistol kan man få för skäliga pengar. Tex en liten Stanley kompressor från Jula och en Senco pistol. Vill man skena iväg så finns det även batteridrivna modeller som kostar mängder mer. Tex Senco - Paslode - Essve.

En klyvsåg är tacksam till omfattningar, lister, takanslutningar osv men absolut inte ett måste.Där är Bosch GTS10 modellerna bra tillsammans med Makita MLT100.

Sen kan man snöa in hur mycket som helst men där är basen. Rivning kan en Tigersåg vara bra men efter man är klar med rivningen så ligger den mest.

Platsbyggda hyllor och dylikt så skulle jag även titta på en Överhandsfräs vart det lider - Mycket bra info här på forat där både Bosch, Makita och Festool Hyllas. Har själv 2 Festool och en liten Bosch. Möbelsnickeri så springer det lätt iväg med Kex maskiner, dominos, fräsar och andra smarta lösningar för att få det riktigt snyggt och bra.

En bra Skruv/Borrdragare är ett måste. Själv har jag fastnat för Makitas Kombokit med en knackmaskin samt en borrmaskin. Flexibelt om något och prismässigt bra maskiner med bra garanti.

Alla maskiner ovan är väl att kalla proffs/semiproffs men min personliga åsikt är om man skall göra ett bra jobb ska man ha bra verktyg.

Och glöm inte byggradion! Gärna med extra mycket dunk så man håller tempot uppe! =)
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
En klyvsåg är också något i basutrustning om du skall göra inredning. En ordentlig dammsugare med eluttag för maskin start
 
cecar33 skrev:
En ordentlig dammsugare med eluttag för maskin start
Instämmer helt! Ingen vits att snåla med en konsumentmaskin som man får byta påse titt som tätt och som lägger av en bit in i bygget.
Uteslutande kört festools dammsugare och ser ingen anledning att byta till något annat (MIDI samt CTL26) - Återigen "proffs" maskiner och det bör finnas ett segment som inte kostar lika mycket men uppfyller dina krav.
 
  • Gilla
Segerlund
  • Laddar…
Mitt problem när jag köpte huset var att jag behövde så mycket saker på samma gång. Så istället för att gå och lägga hela veckopengen på dyra proffsprylar, så kör jag mycket på jula/biltemaprylar.
Tigersåg är ett bra exempel. Du behöver ha en tigersåg till och från, men inte tillräckligt ofta för att du ska behöva en bra. De fåtal gånger du använder den är det helt ok att den rasslar lite och att det är besvärligt att byta blad. När den billiga sågen går sönder har du tillräckligt med erfarenhet för att känna om du behöver en rejäl såg, eller en ny biltemasåg.

Lite beroende på hur du bor så tycker jag inte du ska glömma bort möjligheten att hyra verktyg. Främst för de fåtal gångerna när du behöver ha lite rejälare doningar. Istället för att ha en svindyr bilmaskin liggandes hemma kan du hyra en proffsmaskin för ett par hundringar.
 
  • Gilla
Micro och 2 till
  • Laddar…
Kap/ger såg med bra bord, sticksåg, cirkelsåg, klyvsåg, och en skruvdragare kommer man långt med, kombinerat med bra handverktyg. ja har byggt/renoverat de mesta i ett hus, och aldrig ägt en sänksåg,
 
Borrskruvdragare, dammsugare, 165mm cirkel- eller sänksåg i semipoffs- eller bättre. Annars brinner skiten. Kolla priset på påsarna till dammsugaren. Köp sken till cirkel- eller sänksågen, annars bygg en själv, sparar mycket tid.

Handverktyg har biltema prisvärda men köp inte eggverktyg på Biltema. Deras multitool är ok för lättare arbeten och tar de flesta universalblad.

Skall du borra i betong så köp en borrhammare, annars blir du tokig. Räcker med Biltema eller B&D om du inte skall borra mycket.

Bordssåg definitivt om du skall längskapa mycket typ har mycket sneda vinklar eller huset är inte riktigt rakt.

Skall du ta bort mycket tapeter kan en ångmaskin vara bra. Alternativt en papperstiger. Likaså en HVLP-kompressor vara bra om du skall måla mycket.

Kap/ger efter behov. De flesta verkar tycka att Metabo är ok om du inte har för stora krav typ bygger lösvirke.

Bosch GTS10XC verkar vara en bordssåg i toppklass men kostar 10 papp med originalbord men är säkert värd pengarna om du skall längskapa extremt mycket.
 
PatrikJo skrev:
Mitt problem när jag köpte huset var att jag behövde så mycket saker på samma gång. Så istället för att gå och lägga hela veckopengen på dyra proffsprylar, så kör jag mycket på jula/biltemaprylar.
Tigersåg är ett bra exempel. Du behöver ha en tigersåg till och från, men inte tillräckligt ofta för att du ska behöva en bra. De fåtal gånger du använder den är det helt ok att den rasslar lite och att det är besvärligt att byta blad. När den billiga sågen går sönder har du tillräckligt med erfarenhet för att känna om du behöver en rejäl såg, eller en ny biltemasåg.

Lite beroende på hur du bor så tycker jag inte du ska glömma bort möjligheten att hyra verktyg. Främst för de fåtal gångerna när du behöver ha lite rejälare doningar. Istället för att ha en svindyr bilmaskin liggandes hemma kan du hyra en proffsmaskin för ett par hundringar.
Personligen hade ja hellre köpt begagnade proffsgrejer än jula/biltema grejer, håll koll på blocket och tradera, finns många fina klipp att göra om man håller koll och har lite tur
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Glöm inte att jämföra priser från utlandet, ofta mycket billigare än från Sverige, tyvärr.. :)

Sticksåg (limpmodell, alltså inte hantag som en väska utan en där man håller i kroppen)
Sänksåg med skena, mycket användbar och precis, galet mycket bättre spånhantering än cirkelsåg med tillkopplad dammsugare.
Kap&gersåg, med sågstativ, en 8"-såg räcker långt.
Skruvdragare/borr. Känner du dig rik och kan tänka dig investera i mer än en är 10,8V trevliga för tex möbelmontering mm, funkar också att skruva gipsskivor med, och sen en 18V för borrning/hålsågning och ev. grövre skruv. Börja med en 18V om du tänker dig handla en.
En skaplig dyckertpicka underlättar en hel del vid listning, en hand och hålla med och en att skjuta med.
 
Innan du köper på dig för mycket verktyg fråga runt i vänskapskretsen om du kan låna och testa. Så kan du själv skapa dig en uppfattning också. Jag har ingen sänksåg och har klarat mig fint med cirkelsåg och hemmabyggd skena. Men någon annan som absolut inte vill såga annat än inne i huset kanske vill ha en sänksåg med bra dammsugarkoppling..
 
Och att tänka på när man frågar i det här forumet...mpnga av de som hänger här har verktyg som ett/eller del av intresse.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
E
Skulle satsa på en Kap/ger, klyvsåg, sticksåg, cirkelsåg, tiger om det blir mycket rivning. Ett riktigt bra långt vattenpass samt ett bra kortpass, samt alla basverktyg som mejslar, stämjärn diverse mätverktyg.

Håller med frustrator att du kan försöka låna lite grejer i början för att testa dig fram vad du verkligen behöver.

Sedan är ju denna branch en riktig matrialsport och som överallt annars så får man vad man betalar för. Det är ju riktigt roligt med bra verktyg och finishen blir hög. Samtidigt måste man ju köpa grejer efter sitt behov och inte bara för att det är "värsta sorten"
 
Jag önskar att jag hade haft klyvsåg när jag renoverade vårt första hus. Hade besparat mig så mycket arbete.
 
Måste säga att i valet mellan cirkel- och sänksåg måste jag rekommendera Festools sänksåg. Säkert är konkurrenternas sågar jämförbara men kvaliteten på allt jag gör nu har lyft sedan jag köpte en TS 55:a. Ena stunden grovsågar man, nästa finsågar man och får limningsklara snitt, spikraka tack vare skenan. Välj lämplig klinga till uppgiften bara och kör på.
Festool tar överdrivet bra betalt för sina produkter och konkurrenterna är inte dåliga, så kolla runt. Men en sänksåg med skena är mer mångsidig än en cirkelsåg med dito.

//Ronnie
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.