Jag var i samma sits som dig för 2,5år sedan, började med att jag köpte ett Makita 18v combokit, en bra skruvdragare klarar du dig inte utan!! Jag körde på makita eftersom jag gillade deras breda utbud av 18v maskiner

Kap och gersåg lånar jag av farsan, men kommer nog att köpa en egen, lutar mot en Bosch GCM8, den har jag haft stor nytta av när man kapat reglar och brädor. Har byggt mycket med hjälp av den.

Sen när det skulle läggas klickgolv i sovrummet klickade jag hem en 18v sticksåg från makita eftersom jag gillar sladdlösa maskiner och redan hade batterier.

Cirkelsåg har jag lånat när jag behövt, men förmodligen kommer det att inhandlas både en 18/36v från makita och/eller en Festool TS55


Multiverktyg och handöverfräs är nog något jag kommer att köpa på mig framöver, och det är nog något för dig.

Sen har man även handlat mycket handverktyg och samlat på sig lite Essboxar så att man har ordning och reda på alla skruv och infästningar, bra mätverktyg osv.

Jag köper bara bra/kvalitetsverktyg, dels för att det är roligt, man blir bara besviken och ångrar sig om man inte satsar på bra grejer direkt.
Sen köper jag det jag behöver när jag behöver. Att köpa verktyg och lägga på hyllan är inget för mig.
Lärde mig på detta forumet att: "köp kvalité och gråt en gång istället för att köpa billigt och gråta varje gång du använder det" ;)

Lycka till med verktygsshoppandet, men jag varnar dig, det är beroendeframkallande ;)
 
Min lista över nödvändiga saker för hurenovering är:
Skruvdragare. Kläm och känn. Alla har olika händer och det som passar mej passar inte dej.
Den anser jag att man kan kosta på sig.

Cirkelsåg. Jag har en som är 8 år gammal. En power craft som faktiskt funkar. Har klarat mycket misshandel. Dock bytt klinga men den är bra. Nu börjar den trötta dock.

Sticksåg. 99kr på harald nyborg. Den funkar men inte mer än så. Köp bra blad så sågar den rakt.
Billiga blad har en tendens att böja sig.

Handöverfräs. Billig på jula. Bra stål så funkar den.

Fogsvans. Jag föredrar bacho med svart klinga. Är styvare än stanley.

Långpass. Rekommenderar libella 2000 från hultafors. Med en lös libell kan skenan användas vid klyvning.

Bra bits mm säger sig självt.

Grovdammsugare. Rekommenderar nilfisk. Finns utan påse.

Viktigaste är hörselskydd.
 
Byggnadsvårdsmässig renovering...... det brukar innebära att man arbetar med trä på ett helt annat vis än i moderna hus och dessutom hanterat tunga och grova saker i trånga utrymmen.
Då börjar allting med en bensindriven motorsåg och en bra snickaryxa.

Sedan tillkommer....i slumpvis ordning:
-Slipsten och bryne att slipa verktyg på.
-Fil och filjigg och reservkedjor till motorsågen. Man spiksågar stup i kvarten och däremellan sågar man i gammalt hårt virke så man filar slut på kedjorna i en rasande takt.
-Hjälm med hörselskydd.
-Skyddsglasögon.
-Andningsskydd.
-Måkare (altså en stor slägga)
-Järnspett modell större
-Spade och betongskyffel
-Skottkärra av kraftig modell
-Kinesisk yxa som man inte behöver vara rädd om.
-2 eller 3 bra stämjärn (tex. Narex) och en billig gummiklubba att slå på dem med.
-2 eller 3 billiga kinastämjärn som du inte behöver vara rädd om.
-2 täljknivar med kolstålsblad en bättre som man är rädd om och en sämre som man skrapar och hackar med.
-Målfärgsskrapa och varmluftspistol.
-En bra 16 eller 20 ounce hammare.
-Bahco spikutdragare
-Stor hovtång att dra ut spik med.
-En stor kofot. Tove är den bästa modellen men den är onödigt dyr för dig.
-Fogsvans av bra kvalitet med härdade tandspetsar. Ju längre blad ju bättre. Köp fler så har du en i reserv för du kommer att såga i spik förr eller senare vanligtvis strax efter att järnhandeln stängde för långhelg. Jag kör med vässbara fogsvansar och tar hem dem och filar på kvällarna då de blir ovassa. Man sparar pengar på att vässa fogsvansar sedan man är van och kan göra det snabbt men du som nybörjare har inte tid att lära dig den konsten just nu. Köp tandspetshärdat!
-En vanlig vinkel
-En stor timmermansvinkel
-Färglina
-En medelstor ackumulatorborrmaskin.
-Bordscirkelsåg med trefasmotor minst 2,2 kW. Det finns stort utbud på begagnade byggsågar för småpengar.
-Kap/gersåg.
-Skarvsladdar av tillräckligt grov sort både enfas och trefas.
-Arbetslampor.
-Handhyvel. Storlek 4 eller 5. Mest prisvärd för en nybörjare är en begagnad kvalitetshyvel som någon kunnig människa har gått igenom så den fungerar.
-Falshyvel att justera karmfalser med.
-Elektrisk handhyvel för grövre inpassningsarbeten.
-Barkkniv att barka vankanterna på nysågat virke med. I byggnadsvårdssammanhang behöver man ständigt grovt virke i udda dimensioner som man beställer från någon liten lokal såg och de saknar vanligen barkmaskin.
-60 cm vattenpass av den vanliga sorten med aluminiumrörsstomme.
-Långvattenpass
-Sopborste
-Skruvsänkare och en sats metallborrar 1-10 mm.
-Verkstadspassare med stabil låsning på skänklarna.
-En liten knippe Blackedge timmermanspennor. Man tappar bort ungefär en i månaden.
-Mattkniv med utbytbara blad
-Figursåg är absolut bra att ha men man klarar sig utan i nödfall.
-Handcirkelsåg är bra att ha men man klarar sig utan i nödfall.
-Tigersåg är bra att ha man man klarar sig utan.

Sådär ser min lista ut....... inte vet jag..... men det där är de viktigaste verktygen då jag är ute på byggnadsvårdsuppdrag.

Givetvis skall du inte skaffa allt det här på en gång men du kan ju hålla i minnet att det här är ungefär den verktygsuppsättning du kommer att samla på dig innan huset är byggnadsvårdsmässigt renoverat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Eftersom min farfar var finsnickare och jag hade turen att få hans gamla jobbverktygslåda så fick jag en massa handverktyg. Fick ingen riktigt snitts på det med varken kniv eller stämjärn, inte ens snickaryxan funkade som man sett farfar använda den... Då köpte jag en Tormek, efter nån timme med den och stämjärn o övrigt i sällskap lärde jag mig hur viktigt det är med vassa verktyg!! Så ska du renovera på gammalt vis, med massiva material och platsbyggda saker, se till att du har vassa grejer oavsett vad det är..
 
Du har fått en massa goda råd och kan ruinera dig flera gånger om :wow:. Jag gissar att du inte har obegränsat med plats och pengar. Med en kista bra handverktyg kommer man långt.
När jag började yrkesskolan 1982 fick jag låna en låda med följande verktyg

Klohammare
Gummiklubba
Träklubba
Spikdrivare/purr
Putshyvel
Morakniv i kolstål med träskaft
Några stämjärn
Stanleykniv/mattkniv
Svängborr med 18 20 och 22 borrstål
Några fasta skruvmejslar
En "pumpmejsel" Stanley
Ryggsåg
Fogsvans
Putskloss
Enkelgradig fil
Rasp
Skiftnyckel
Polygrip
Hovtång
Strykmått
Stålskala
Vinkelhake
Måttband av typen Thalmeter.
Tumstock
Handborste

Ungefär dessa grejer körde jag på i början. Svängborren använde jag aldrig. Resten är en vettig basutrustning med vilket det går att genomföra det mesta. Utom då grovtimmerjobben som kräver bila och spett enligt ovan. Lägg till en mellanstor kofot, bågsåg och slängsickel (yxa alltså) så klarar du det också.

Vill du ha maskiner :) börja med en bra batteriskruvdragare med borrstål och bits. Sedan en såg. Min första var en Elu Tgs 172 (numera DeWalt). Den är vändbar och fungerar både som bordssåg och kap/ger. Det klagas på att den är klen. Men det beror nog mest på att folk köper fintandade klingor och aldrig slipar dem. Klenheten har fördelen att det oftast går att använda sågen även när man bara har tillgång till 10A. Sticksåg är också vettigt.

mvh Findus
 
Skruvdragare.kofot.tigersåg.sticksåg.cirkelsåg.grovdammsugare.kap/ger såg,vattenpass.

Om du inte badar i pengar så satsa på en tigersåg och cirkel såg som är elektrisk, inte batteri. Kap/ger såg så tycker jag att du gärna ska ta en som även går att klyva med, smidigt att klyva lite lister och sånt. Tycker även att om du har begränsad budget så skippa en sänksåg som endel skriver, skaffa en vanlig handklinga. Sänksågen med skena är är mycket bättre på att kapa tex bänkskivor och finsnickerier men mer än så är det inte, men självklart känner du att det är något du måste ha så kör på en sån. Detta är vad jag tycker du bör ha som basverktyg.

Om pengar inte är ett problem så finns det ju hur mycket verktyg som helst tex: dyckertpistol,spikpistol,kompressor,gipsautomat,slagborr,sänksåg m.m
 
  • Gilla
AskMyDad
  • Laddar…
Ja att få bra tips på vad för verktyg man skall ha vid renovering råder det ingen brist på i detta delforum ☺
Men du skrev byggnadsvård och det kan vara lite annorlunda än en vanlig villa renovering.
Vad är det ni skall göra mera specifikt så kan vi kanske hjälpa mera specifikt.
Sedan fans det några väldigt bra Facebook grupper i just det området byggnadsvård. Där väldigt många besitter fantastiska kunskaper.
 
T
Jag tycker pär h slog huvudet på spiken(sic!) genom att fråga efter mer specifik info om vad som ska göras.

Det är många bra tips i tråden om vad som behövs/underlättar och jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det mesta går att göra med ganska begränsad uppsättning verktyg - det tar ofta längre tid men det går - det som bra verktyg ger är förutsättningar att göra det snnabbare och i vissa fall ersätta den yrkeskunskap som forna dagars hantverkare besatt.

När man lärt sig använda en vanlig handhyvel så är den förvånansvärt effektiv för att hyvla ner en list till rätt dimension istället för att köpa en (dyr) klyvsåg, men den elektriska klyvsågen slår ju en handhållen såg alla dagar i veckan om man ska dimensionera virke i större mängd, och kanske enklare med ett anhåll att få exakt samma dimension gång på gång.

Bra tips från PatrikJo att hyra större maskiner när de behövs föt tillfälliga jobb. Ibland kan de dock vara vettigt att köpa dem för att kunna jobba då och då när det finns tid och inte vara tvungen att göra ett jobb just när man har maskinen hemma. Bra för oss lönearbetare som gnetar på under kvällar och helger med våra projekt.

Berätta lite mer om vad det är för hus ni köpt och vad ni ska göra så tror jag du kan få lite mer specifika råd om vilka verktyg som är viktiga att ha - och kanske även i vilken ordning du kommer att behöva dem.

Något som ingen har nämnt hittills är en krysslaser. Det är inget som ersätter ett långt eller ett kort vattenpass men underlättar ibland.(apropå verktyg inte är oumbärliga men som kan snabba på jobbet :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.