Status
Tråden går ej att kommentera.
SueCia skrev:
Självklart inte :) jag har givetvis odebitetbar tid, en bra månad har jag noll, en genomsnittsmånad har jag 5, i februari hade jag 14 timmar odeb, då får man lov att förklara sig.

Målet är alltid 0timmar odeb, skulle aldrig få fortsätta jobba med 30% odeb.
Om man jobbar 8 timmar om dagen är det inte seriöst att debitera alla 8 varje dag. Det finns alltid arbetsrelaterade uppgifter att göra som inte går att fakturera. Vem betalar för tiden när du hämtar ut ett par nya byxor eller en ny skruvmejsel? Eller när du tömmer fickorna inför tvätt? Eller tvättar servicebilen? Är det den kund du för tillfället jobbar åt?
För det gör du väl inte på fritiden, eller?
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det var lite med glimten i ögat, men absolut så kan en civ.ing som gått tex elektro mer än en elektriker, inte så konstigt egentligen. Själv är jag bara en simpel dataingenjör
Måste göra ont efter ett tag, att sitta och klappa sig själv på axeln så mycket som du gör. Vad har ens din utbildningsnivå med tråden att göra?

Vad en elektriker eller rörmokare kan bättre än någon som fått lära sig att recitera både Maxwell och Pascal är praxis och materialval. Det handlar inte om att kunna beräkna spänningsfallet i en teoretisk ledare, utan att snabbt och lätt veta vilken typ av kabel som passar situationen. Du kan läsa dig till det, elektrikern måste veta direkt.

Angående rörmokarens servicebil. Hade någon här för ett tag sedan. Hade med hans chef bestämt att det skulle dras alu-pex. Tio minuter efter att han kom hit var han tvungen att åka iväg, för att hämta alu-pex. Självklart på tid som jag bekostade.
 
PatrikJo skrev:
Måste göra ont efter ett tag, att sitta och klappa sig själv på axeln så mycket som du gör. Vad har ens din utbildningsnivå med tråden att göra?

Vad en elektriker eller rörmokare kan bättre än någon som fått lära sig att recitera både Maxwell och Pascal är praxis och materialval. Det handlar inte om att kunna beräkna spänningsfallet i en teoretisk ledare, utan att snabbt och lätt veta vilken typ av kabel som passar situationen. Du kan läsa dig till det, elektrikern måste veta direkt.

Angående rörmokarens servicebil. Hade någon här för ett tag sedan. Hade med hans chef bestämt att det skulle dras alu-pex. Tio minuter efter att han kom hit var han tvungen att åka iväg, för att hämta alu-pex. Självklart på tid som jag bekostade.
Det hela började med detta kaxiga inlägg som om det skulle vara något speciellt att vara elektriker

SueCia skrev:
medan de flesta som tror att dom kan elektrikeryrket på sin höjd klarar av att dra fk, sätta apparater, trappkoppla och eventuellt koppla en enklare elcentral
Har man det teoretiska från en högre utbildning och någorlunda praktiskt erfarnhet så kan man mer än vilken elektriker som helst
 
[QUOTEHar man det teoretiska från en högre utbildning och någorlunda praktiskt erfarnhet så kan man mer än vilken elektriker som helstQUOTE]

Kör du trollet, Anders?
 
Nej, tycker det är rätt självklart, den som har designat prylarna du använder på jobbet kan ju självklart även installera dem bättre
 
SueCia skrev:
Målet är alltid 0timmar odeb, skulle aldrig få fortsätta jobba med 30% odeb.
Så att säga du vill debitera kunden för all din tid du spenderar, inklusiv lunch raster, kaffe raster, inköp av material, betala räkningar och ta hand im firma bilden, besök hos revisor och reda ut leverantör krångel mm.
Du måste ha en väldigt låg tim penning im du inte får ihop det genom att debitera kunderna den faktiska tiden.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
En liten fråga till er alla som anser att hantverkare tar hutlöst betalt per timme:

Hur mycket "tjänar" ni själv per timme?
Nu menar jag före arbetsgivaravgifter, sociala kostnader, skatter etc.
 
AG A skrev:
En liten fråga till er alla som anser att hantverkare tar hutlöst betalt per timme:

Hur mycket "tjänar" ni själv per timme?
Nu menar jag före arbetsgivaravgifter, sociala kostnader, skatter etc.
1000 ex moms. Har med mig allt jag behöver ut till kund första rundan :D
 
Jag kostar knappt 325 kr i timmen. Men då är jag ju bara elektroingenjör och inte hantverkaradel...
 
AG A skrev:
En liten fråga till er alla som anser att hantverkare tar hutlöst betalt per timme:

Hur mycket "tjänar" ni själv per timme?
Nu menar jag före arbetsgivaravgifter, sociala kostnader, skatter etc.
Varför är det intressant? Jag är inte intresserad av vad rörmokaren tjänar.
Jag är intresserad av att få valuta för pengarna och att inte ha en gnagande känsla av att vara lurad. Jag har inget emot att folk tjänar pengar. Men jag vill inte betala extra för att folk inte tänker eller "glömmer" något hos grossisten vid tidpunkten när man vet att frukosten serveras där.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Nej, tycker det är rätt självklart, den som har designat prylarna du använder på jobbet kan ju självklart även installera dem bättre
Som sagt, kör du trollet för att skapa nån slags långdragen disskussion?? Jag är osäker om det tillför något i denna tråd, tyvärr :confused:
 
AG A skrev:
En liten fråga till er alla som anser att hantverkare tar hutlöst betalt per timme:

Hur mycket "tjänar" ni själv per timme?
Nu menar jag före arbetsgivaravgifter, sociala kostnader, skatter etc.
Bästa frågan på länge, här på BH!!
Jag tror att man generellt sett har dålig koll på det. Av någon anledning vet däremot hantverkare vad de "omsätter" totalt. En anledning är nog det vi talar om ofta här på BH. Timdebitering kontra lön för arbetstagaren.
 
Nils82 skrev:
Bästa frågan på länge, här på BH!!
Jag tror att man generellt sett har dålig koll på det. Av någon anledning vet däremot hantverkare vad de "omsätter" totalt. En anledning är nog det vi talar om ofta här på BH. Timdebitering kontra lön för arbetstagaren.
Det där håller jag med om, sjukt hur dåligt folk vet vad det kostar bolaget totalt. Det har sossarna effektivt försökt få folk att glömma :p
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Jag tjänar i runda slängar 24.000:- i månaden som snickare på ett "mindre" företag i Skövde (8 anställda)många jobb jag åker på är efter chefens order. Då får jag åka dit och utvärdera det vi kommer behöva. Ibland är det bara 4 brädor och ibland är det 4 kbm betong flytspackel och 2 nya brunnar. Det är svårt att uppskatta ett större jobb och det är ofta något man inte tänkt ska hända.
När vi åker och hämtar arbetskläder så märket vi det med lager och skriver även tiden på det. Så de har en buffert för det.

Men tillbaka till frågan så verkar det svårt för en rörmokare att ha "standard" grejer i bilen. Det är alltid så att de tittar en gång och sticker 2 timmar o kommer tillbaka. Jag förstår att det är mer än vad det ser ut som men att det alltid är likadant så bör han ju veta att han borde ha med sig ett par rör böjjar i std storlek med sig i bilen.
Och samma sak gäller väl elektrikern (som har så dyra verktyg) och ventilations-killen att de kanske skulle ta sina egna hål genom bjälklag och väggar (eftersom de ha såna specialverktyg enl SueCia)
De elektriker vi jobbar med är genom Imtech och jag vet inte om de bara är lokala eller verkar över hela Sverige men det finns nog fan inte ett jobb där vi fått hjälpa eller låna ut verktyg till elektrikern(som ändå har 40 års erfarenhet)

Hursomhelst jag tror att hantverkar-yrken är det lättaste att se resultatet utav. Innan jag blev snickare jobbade jag som kock . vem tror ni betalade för den tid jag förbereder såsen och marinerade köttet?

Sen har ju jag inte en aning om ifall min chef drar ut en mille om året. Men han har sagt till mig att han tar ut 30 varje må ad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.