Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
hekosi skrev:
[länk]

Ja av ditt bolag att döma så stämmer ditt ord simpel ganska väl.

Till trådskaparen, jag som jobbar inom metallindustrin (svets&montage) måste även jag ha 8 debiterbara timmar per dag. Nu har vi visserligen mestadels stora industrier som kunder men oavsett vilket så får kunden betala för att vi kommer och kollar på jobbet, hämtar material, kör för att köpa lunch och om vi hinner, rengör verktyg & tvättar bilen.
Verkligheten är hård.
Så med lite tur hinner du inte tvätta bilen och rengöra verktygen den dagen du gör jobb för mig, så jag får det billigt.
Men med mycket otur så har du tre timmar "fritt" efter du gjort jobbet åt mig så just jag (och ingen annan) åker på att betala för biltvätten, verktygsputsandet och den sista halvtimmen slösurfande på mobilen då både bil och verktyg då är rena.


Jaja
Skulle man kanske kunna få veta vad företaget heter? Kan ju vara bra att veta ...
 
Mikael_L skrev:
Så med lite tur hinner du inte tvätta bilen och rengöra verktygen den dagen du gör jobb för mig, så jag får det billigt.
Men med mycket otur så har du tre timmar "fritt" efter du gjort jobbet åt mig så just jag (och ingen annan) åker på att betala för biltvätten, verktygsputsandet och den sista halvtimmen slösurfande på mobilen då både bil och verktyg då är rena.


Jaja
Skulle man kanske kunna få veta vad företaget heter? Kan ju vara bra att veta ...
Hur räknar du nu, det blir varken billigare eller dyrare för kunden när jag debiterar 8h/dag.
Blir det strul med elektricitet, saxlift eller dylikt där vi behöver en extern expertis, gissa vem som betalar för både våran dötid och en eventuell elektrikers tid? Som sagt, verkligheten är hård
 
S
JohanLun skrev:
Nja, det är ju en svår avvägning, offertbesöket borde resan ingå, men om man på stående fot accepterar offerten och det övergår till arbete i form av kontroll av materialbehov så var han ju redan på plats, det var i princip en del i offertförfarandet. Om man plötsligt ska betala denna resan så hade det ju vart bättre hantverkarn åkt hem och kommit åter när han kunnat arbeta en hel dag (men om han kommer på morgonen och stannar hela dagen känns det mer ok att fakturera resan). Men det är ju hårklyverier. Vill hantverkaren få förtroende så beter han sig så som du beskriver, om det går åt extra tid och resor för att hans planering eller kompetens brister så bjuder han på det, då tycker jag att det är värt att betala ett "premiumpris" per timme. Om man vet att varje sekund och mer därtill debiteras så förväntar jag mig en lägre timpenning. Har man bara 5% odeb tid per månad så känns det som man kan misstänka att om det inte är en supermänniska så får man betala för sådant som inte är 100% förknippat med "mitt" arbete.
Jag vet inte om vi pratar om samma typ av jobb, ifall en kund ringer och säger att deras värmepump är trasig och vill att vi ska komma dit o titta. Då så åker jag dit under förutsättningen att jag ska felsöka, inte lämna en offert. Lämna en offert i det här fallet är omöjligt före felsökningen är gjord, och betalt för felsökningen ska jag ha, samt resan dit och hem, det är inget snack om den saken.

Om kunden däremot ringer och säger: "hej, min värmepump är trasig, jag vill inte kosta på den något så jag vill veta vad en ny skulle kosta" Då åker jag till kund med förutsättningen att lämna en offert, detta tar jag inte betalt för då jag försöker sälja ett jobb.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
S
oliva skrev:
Snickare tar inte betalt när de åker ut och tittar och därför blev vi förvånade över att rörmokare gör det. Undra vad som hade hänt om vi hade sagt vid det första besöket att vi inte vill att han gör jobbet, hade vi då fått en faktura då på 1h plus servicebil?

Det ser jag som en självklarhet, allt annat vore rent toffel. Han reste hem till dig, gick ut och konstaterade vad felet var och vad som behövs för att göra jobbet, du får veta detta och sen säger du att du inte vill att han gör det jobbet, han tackar för sig och åker därifrån, debiterar självklart en timme eftersom DU har ringt ut honom..

Jag undrar fortfarande vad du lever i för fantasivärld, om du tackar nej till jobbet så ger det bara rörmokaren större anledning att fakturera felsökningen han gjorde hos dig.

Tar du ofta ut snickare på 2-3 timmars jobb som dom först ska kontrollera, beställa grejer och sen göra jobbet på 2-3 timmar? Vad för jobb handlar det om isåfall?

För du menar väl inte att du inte ser skillnad på att ta hem en snickare för offert på 1 veckas jobb och att ta hem en rörmokare för konstaterande av fel och vad för grejer som behöver beställas och sen utföra jobbet på nån timme?
 
Kan inte se annat än att det är som ett praktfullt exempel du som lever i fantasivärld SueCia. Tycker man gör bäst i att inte ens försöka försvara något uppenbart galet, lätt att trassla in sig i labyrinten och inte komna ut ens i eget smutsigt spår.
 
oliva skrev:
Rörmokaren i fråga sa att han inte hade med sig någon såg så han kunde inte åtgärda det. Därefter åkte han hem.
Schysst att ta betalt för servicebil, och inte ens ha en såg med sig. Pinsamt.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Har haft eget en gång i tiden, och kan inte ens föreställa mig hur många besök ja gjort på olika arbetsplatser, räknat på tusentals jobb ja inte fått, givetvis gratis. Har inte kostat kunden 5 öre förutom arbetstid för att gå igenom olika offerter, MEN har massor av gånger blivit kontaktad av kunder, som tidigare tackat nej till min offert, som ville ha oss på löpande räkning pga att vi var seriösa, lämnade inga ocker priser och gjorde ett snyggt, snabbt jobb.

En liten kund idag kan vara en storkund nästa vecka. De är ja inte beredd att förlora för en fakturerad timme på servicebilen.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 5 till
  • Laddar…
S
GK100 skrev:
Kan inte se annat än att det är som ett praktfullt exempel du som lever i fantasivärld SueCia. Tycker man gör bäst i att inte ens försöka försvara något uppenbart galet, lätt att trassla in sig i labyrinten och inte komna ut ens i eget smutsigt spår.
Förklara vad du anser är fel då? Ska man inte få betalt för felsökning? Är felsökning kanske en tjänst hantverkare ska tillhandahålla gratis? Vore intressant att höra mer än ett spydigt svar från dig någon gång, utveckla gärna hur du resonerar :)
 
S
buspojken skrev:
Har haft eget en gång i tiden, och kan inte ens föreställa mig hur många besök ja gjort på olika arbetsplatser, räknat på tusentals jobb ja inte fått, givetvis gratis. Har inte kostat kunden 5 öre förutom arbetstid för att gå igenom olika offerter, MEN har massor av gånger blivit kontaktad av kunder, som tidigare tackat nej till min offert, som ville ha oss på löpande räkning pga att vi var seriösa, lämnade inga ocker priser och gjorde ett snyggt, snabbt jobb.

En liten kund idag kan vara en storkund nästa vecka. De är ja inte beredd att förlora för en fakturerad timme på servicebilen.
Är inte det här en helt annan diskussion dock, TS har inte ringt o bett om en offert, hon bad en rörmokare komma o kolla på ett läckage, undergörstått att det ska åtgärdas.. det är en beställning av jobb redan i telefon.
 
Mikael_L
SueCia skrev:
Är inte det här en helt annan diskussion dock, TS har inte ringt o bett om en offert, hon bad en rörmokare komma o kolla på ett läckage, undergörstått att det ska åtgärdas.. det är en beställning av jobb redan i telefon.
Jag tycker inte riktigt att det går att utläsa helt klart i TS inlägg vad som skett och vad som rimligen gäller. Inte heller är det helt självklart att TS blivit blåst. Men det verkar dock onekligen så.

Det vi här på forumet brukar kalla "läropengar", som man hoppas håller sig på max några tusenlappar.
Efter dessa läropengar börjar man ställa krav vid kontakt med hantverkare, man kräver att få veta vad det kostar, veta hur de tänker ang materialpriserna, vill skriva papper, bl.a. om att man inte accepterar en massa korta dagar och dryga bilavgifter eller skumma tillägg som ej är skriftligt avtalade innan.
Egentligen skulle man också vilja skriva in i avtal att hantverkaren måste komma i tid, vara trevlig i mun osv, men det är ju så lågt att man skiter i det, och hoppas.

Och så plötsligt får man inga hantverkare alls, måste lära sig att göra sakerna själv.
Och sen efter några år börjar man inse vad bra det var att man kan göra allt detta själv nu. :)



Men du då ...
Varför försvarar du denne VVSare så otroligt hårt?
Var kan du läsa att TS har tokfel, och rörmokaren är en ängel som råkat illa ut?
 
Kan du inte ta en bild på det lagade röret, så man ser hur det ser ut, och om det sitter knepigt till.

På det material han använt låter det som om han sågat bort en bit rör, och sedan satt fast en ny bit med hjälp av två kopplingar, som är som bitar av gummislang med två slangklämmor. Det verkar inte så där superavancerat.
 
...det är väl här både kund och entreprenör borde vara tydliga i vad man avser. Nästa gång TS ringer och frågar om läck så kommer säkert TS att fråga om pris, om jag minns rätt så ska, om prisuppgift ges det inte överstiga 15% av vad man sagt. Entreprenören ska väl i sin tur vara tydlig med att besöket är en felsökning som kostar XXX kr och inte ett besök för en offert. Om man som köpare av tjänsten redan vet och kan beskriva exakt vad som är fel tycker jag man kan begära en prisuppskattning. Om det är ett stort jobb kan man begära en (gratis) offert och fast pris på jobbet.

Om sen man bor på en ort där det är lika svårt att finna en bra rörmokare som en nål i en höstack så kanske man får acceptera att det kostar på och man får spela efter deras regler...

Jag har full förståelse att firmor inte vill åka runt och titta på småjobb gratis. Å andra sidan så är det rimligt att firman beskriver vad det kostar. Om de tagit 2500 för servicebil och 1500 i timmen, så det kostat 4000 att bara titta på röret, hade det vart OK? Ja, på ett sätt. Om de sen sagt att de skulle ta 10h att fixa a 1500 i timmen, hade det vart OK?

Det är ett ömsesidigt ansvar att vara öppen för att få en bra kundrelation. När efterfrågan och utbud inte alls matchar så kryper det fram folk som utnyttjar detta. Åt båda håll.
 
SueCia skrev:
Förklara vad du anser är fel då? Ska man inte få betalt för felsökning? Är felsökning kanske en tjänst hantverkare ska tillhandahålla gratis? Vore intressant att höra mer än ett spydigt svar från dig någon gång, utveckla gärna hur du resonerar :)
Om ett jobb med en stump 50 mm avloppsrör inblandat kostar TS drygt 4000:- behövs nog inte ett särskilt utvecklat resonemang för att ganska säkert sluta sig till att det inte står rätt till. Jag förstår hur du och många andra i denna typ trådar eller materialpåslagstrådarna tänker, det är givetvis fritt att göra så.

Det enda jag ser som synd är att det alltid i förlängningen bär utför, den som är kunnig, snabb, utvecklar sitt sätt att agera och verka kommer inte på något sätt premieras snarare tvärt om. I slutänden drabbar det helheten inklusive de som på något obegripligt sätt ser sig kunna ta ut sin ersättning ur någon universell pott som någon annan får stå för. Du kanske tillhör de som tillför och är effektiv i de flesta lägen men ofta tycker jag du lite reflexmässigt försvarar oskicket som kommer upp i såna här trådar.

En första ansats kan vara att det är det man tillför som kan i bästa fall generera det som kommer i din ficka, inte att man leker grossist med stora relativa procentsatser på delar från en redan i sig sjuk bransch med uppblåsta belopp. Just att använda en mer eller mindre rak procentsats är för mig obegripligt för slutledet typ hantverkare, ger fel signaler när det börjar självgenerera. Eller att tillämpa alla dessa små och stora tillägg för fordon, verktyg etc långt utöver vad som krävs för respektive post, kryddat med rejält hög ren timdebitering kan det bli svårsmält..

I min egen verksamhet har jag aldrig dessa problem, inget gnäll kring debiteringen ibland tom tvärtom ifall något varit särskilt lyckat. Skulle vi drabbas av så direkta klagomål kring något jobb skulle jag ta en mycket djup fundering på vad som gått snett, och utgå från att det inte är den klagande som felat. Förutsätter givetvis en grundton av konsekvent handlande, försök att göra saker bättre över tid, inte utnyttja någons underläge osv det bygger bra på sikt sen kan man rulla frihjul.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Standardgrejjor var det ja.
Enligt vem?

Det är klart rörisen och elektrikern har lite grejjer i bilen, men om det fattas 1 av 5 eller 19 av 20 grejjer spelar det ju ingen roll. Då får man åka till gross ändå.

Om kunden över telefon kan tala om exakt vilka saker som man skall ha med sig så är ingen lyckligare än hantverkaren. Nu är det ju sällans så är fallet, då hade ju kunden inte ringt ifrån första början.

Samt när det gäller odebiterbar tid, man gör ju i princip alltid något pga en kund, städar ur bilen, hämtar nån hyrmaskin, tar fram offert osv då är det väl rimligt att den kunden betalar det? Varför skall det jobbas gratis?
 
buspojken skrev:
Nyfiken, varför ska lönen för en elektriker och rörmokare vara högre än en snickare ? Varför är de så självklart ?
En elektriker har en massa lagkrav på sig att följa tex och kan få böter eller fängelse om man bryter mot dessa.
Det har tex inte rörmockare eller snickare.

Du kan kalla dig rörmockare eller snickare och öppna firma utan att ha det minsta utbildning, det kan du ej som elektriker.

Det är väl den främsta anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.