3 år? Skönt att inte vara ensam om att ta lite tid på mig :)
 
  • Gilla
AlexanderAndren och 1 till
  • Laddar…
Det är precis den här typen av projekt som jag gillar :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fint arbete verkligen! Jag gjorde något i den vägen, men betydligt mindre omfattande för många, många år sedan när man var ung och pigg (1980-81 tror jag). I mitt fall så fanns det en källare, men takhöjden var bara 1,80 så jag kunde inte gå rak. Jag slog sönder det gamla betonggolvet och grävde 60 cm djupt. Fyllde sedan upp med 10 cm dräneringsgrus. På detta ett betongskikt och uppe på detta en isoleringsskiva (s.k elefantmatta som man sa på den tiden, dvs inte frigolit). Sedan lade jag värmerör som gjöts in i ett skikt betong. "Förlängning" nedåt av ytterväggarna gjorde jag på liknande sätt som här. Behövde också sätta en elektrisk pump i en pumpgrop. Bodde på landet där vi relativt ofta hade strömavbrott, så en reservanläggning i form av en 12-volts pump och ett bilbatteri drog igång om vattennivån steg över en viss nivå. Det är som allt tungt arbete - trevligt när det är färdigt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd, rejält jobb!
Något liknande gjordes i mitt hus på 40-talet då de grävde ur en fjärdedel och murade matkällare, pannrum och källartrapp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Själva utgrävningen av nivån är tung men går snabbt och ger synbara resultat direkt.
Arbetet med att förlänga grundväggarna neråt är det fruktansvärda jobbet!

Elefantmatta har jag aldrig hört talas om ens, var det vanligt att man använde det förr?
Var det fuktspärr, isolering eller både och?

Ja det gäller att pumpen inte stannar för då riskerar det att börja krisa sig inom ett dygn eller två. Det är inte så att man känner för att åka på semester 14dagar och låta pumpen stå obevakad!

Jag håller på att bygga en wifi och GSM-ansluten övervakningsenhet med nivåsensor, flödessensor och batteribackup.
Kanske borde publisera den här på forumet när den är klar, finns chansen att fler skulle vara intresserade av en sådan...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Om du köper valfritt inbrottslarm får du övervakning, rapportering och batteribackup. Lan till wifi kan du få från en usb enhet du driver med usb-billaddare kopplad till larmets batteri.
Flödessensorn är jag nyfiken på hur du tar in värde för. Nivån kan du lösa med en flottör till länspumpar
 
Elefantmatta har jag aldrig hört talas om ens, var det vanligt att man använde det förr?
Var det fuktspärr, isolering eller både och?
Det var (är, den finns nog kvar gissar jag men används inte lika mycket idag) en grovfibrig isoleringsskiva (markskiva) som man satte t.ex på utsidan av källarväggar. Gav dels en isolerande effekt men är även kapilärbrytande, så att vatten ej kan stå mot källarväggen - vattnet "trillar ned" till dräneringen. Användes mycket på 1980-talet och en bit framåt. Idag använder man kanske "Isodrän-skivan" istället.
 
  • Gilla
sarrigato
  • Laddar…
Helt otroligt jobb!!

Gjort något liknande men du klår mig med hästlängder, jag hade ångest för mina blygsamma 4 ton med säckar grovbetong som bars ner i källaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är ytterväggarna gjutna direkt emot leran/marken?
Är ni inte rädda att det blir fuktvandring i så fall?
 
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Helt otroligt jobb!!

Gjort något liknande men du klår mig med hästlängder, jag hade ångest för mina blygsamma 4 ton med säckar grovbetong som bars ner i källaren.
Tack, hade man vetat i förväg vad det innebär så hade man aldrig gjort det.
4 ton är inte att förakta, det blir ett jäkla springande! :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Är ytterväggarna gjutna direkt emot leran/marken?
Är ni inte rädda att det blir fuktvandring i så fall?
Ja dom är gjutna direkt emot leran.

Jag ska erkänna att när jag gjöt väggarna hade jag inte en tanke på fuktvandring men nu när jag håller på att gräva ur nästa del så har jag funderat på att lägga elefantmatta eller liknande i botten innan jag gjuter väggarna.

Det är kanske en korkad fråga men hur yttrar sig fuktvandring i vägg?

Jag har inte märkt någon fukt i de nygjutna väggarna men kring sprickorna i originalväggarna från 1921 flagnar färgen på väggarnas insida. Ska försöka lösa detta utifrån eftersom originalväggen enbart går några dm ner i marken.
 
T ex så här:
Skadat hörn där golv möter vägg med synlig fuktskada och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexander Viksten
  • Laddar…
När man graver I lera så har man med sig en spann vatten och stoppar spaden i innan man tar ett nytt tag i leran, då glider den av så fint.
Det fick jag lära mig som slyngel, och gissa om jag slagit gubbar på näsan genom åren med detta råd.
Hinken lägger du reklamblad i, eller en plastpåse, eller gubbens biltidningar eller annat som ligger löst hemma.

No more lera on the spade ;-)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
T ex så här:
[bild]
Det såg mindre trevligt ut. Ta i trä så har jag inte sett några som helst tendenser till detta.

Såg att det blev lite fukt på två områden när vi la flytspackel som fyllde upp den lilla spalten som hade bildats mellan vägg och golv-gjutning men jag hoppas att detta enbart var innan flytspacklet hade härdat helt som det sög lite. Nu har vi lagt klinker på golven så nu är det omöjligt att se.

Ska lägga upp bilder hur källaren blev när allt var färdigputsat, målat och golven lagda.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
När man graver I lera så har man med sig en spann vatten och stoppar spaden i innan man tar ett nytt tag i leran, då glider den av så fint.
Det fick jag lära mig som slyngel, och gissa om jag slagit gubbar på näsan genom åren med detta råd.
Hinken lägger du reklamblad i, eller en plastpåse, eller gubbens biltidningar eller annat som ligger löst hemma.

No more lera on the spade ;-)
Tack. ska testa det i helgen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.