Troberg skrev:
Beställ en eller ett par wifi repeaters från Kina. Kostar ungefär en hundring styck, bara sätt i ett lämpligt väggurtag och sedan är det klart.
Problemet är att de åtminstone halverar överföringshastigheten. Detta om man inte konfigurerar dem att använda olika frekvensband, men det kan inte billiga repeaters från Kina för en hundring.

Så repeater är en nödlösning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Var inte så säker på det, även de billiga repeatrarna är ganska kapabla och konfigurerbara.
 
Jag är ingen expert men har skaffat mig erfarenhet (den dyra vägen). Köpte en router på Kjell & Co, en "värsting" enl. säljaren, kopplade in den o det funkade ju. Men det irriterade mig efter ett tag att grannens wifi-signal var starkare hemma i mitt kök än min "värsting". Grannens hus ligger 30 m bort o mitt kök 12 m från routern. OK, en extender måste fixa det, tyckte jag o köpte en dylik, jackade in den i kökets el-uttag, tja marginellt bättre.
Då hade bägaren runnit över o jag satte mig ner vid datorn, loggade in på routern och kollade ALLT som gick att justera, provade efter varje justering om något hände. Vips var där en "default" inställning man kunde justera och då plötsligt var det full gas på wifin, full täckning långt förbi grannens hus.
Både stolt o förbannade blev jag, jag fixade det omöjliga, men har köpt onödig utrustning för flera 1000 spänn.
Jag påstår inte att din router är felinställd, men prova först, det är billigast.
Fråga mig inte vad det var för värde jag ändrade, det har jag glömt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Duttarmajster
Jag hade exakt samma problem som dig och även en Asus-router. Jag löste problemet med en Asus EA-N66 som går att använda både som repeater/förstärkare av det trådlösa nätverken och även som en "trådlös nätverkssladd" om man vill koppla upp t.ex. en SmartTV som endast har nätverksuttag och inget Wifi.

Den kostar runt 650kr och är enkel att installera, uppgradera fw direkt efter att du har installerat den.

Snygg att se på och Bäst i test osv - stick och tjacka!

http://www.asus.com/se/Networking/EAN66/

http://www.pricerunner.se/pl/272-30...q=asus+ea+n66&ref=redirect&search=asus+ea+n66
EA-N66.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och ja det blåa ljuset går att stänga av
 
Tycker unifi är bästa förslaget otroligt billigt, enkelt och fungerar sjukt bra!
 
Var på väg att fixa en AP att sätta där routern stod innan men mina kära barn fixade så jag måste dra om kabeln som går upp.
Vass metallkant + barn som lyckas få tag i nätverkskabeln = trasig nätverkskabel :(

Så nu blir det 2 st Cat6 kablar och ny kabelkanal istället för någon ny rolig pryl.
 
Tur i oturen skulle jag säga, tacka dina barn för att du nu får en riktigt bra lösning ;) :D
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En AC router är nåt jag deffinitivt skulle handla om jag någonsin skulle börja använda wifi (cabels rules!!! :p ).
Detta för att vad jag läst/hört/sett så ökar AC hastighet och täckning markant även för enheter som enbart har gammla b/g/n wifi.

Så OM du köper nytt så skulle jag köpt en router med AC.
 
Jag hakar på lite: Kan jag dra en kabel från telias modem till en Asus RT-N66U och sätta den i repeater-mode på undervåningen på en stor fastighet för att öka täckningen? Finns blinda fläckar lite varstans som behöver täckas upp. Sedan finns det 3 paddor och 2 laptops som behöver komma åt en nätverksskrivare. Funkar detta? Vill förstås att det ska vara samma SSID och lösen på båda ställena.
 
tommib
Vet inget om Asusburken men generellt fungerar det dåligt att blanda olika konsumentprylar och ha samma SSID på dem. De flesta produkter associerar med en AP och sen hänger de kvar i den tills den inte längre hörs, även om det finns en starkare med samma namn. För att komma runt problemet behöver du lite smartare nätverksgrejer, typ Ubiquiti.

Jag skulle snarast prova att ha en bättre AP. Stäng av radion i telias burk och koppla in en dedikerad AP med bra antenner och se om du kan klara täckningen med bara en. Annars prova Ubiquiti eller annan liknande hårdvara.
 
Har provat det med Asusen, funkade tyvärr inte. Gammalt hus, tidigt 1900-tal, c:a 180m2 per plan.
Har en Ubiquiti AP hemma, får ta med den och prova. Det är en förskola detta gäller, så egentligen är det ett ickeproblem.
 
  • Gilla
Daniel_k83
  • Laddar…
tommib
Aha. Jag har inte någon större erfarenhet av sådana stora installationer men man brukar som sagt använda andra grejer än vanliga konsument-AP. Det viktiga i sammanhanget är väl egentligen controllern som kan säga till klienterna att reassociera med en annan AP. När du säger förskola så misstänker jag att systemet ska vara väsentligen underhållsfritt då ingen kommer underhålla det ändå....
 
Japp. Och helst gratis. Därför vi föräldrar får rådda i detta (kooperativ).
 
tommib
I det läget skulle jag rekommendera att man helt enkelt begränsar användningen av paddor mm till utrymmen där det finns WiFi-täckning. Alla andra lösningar kommer bli komplicerade och/eller kosta massa pengar. Finns det verkligen ett behov av att kunna använda prylarna överallt, hela tiden?
 
Täckning finns på kontor och personalrum, och det räcker enligt mig. Personalen får ju ändå inte enligt stadgarna använda privata telefoner o dyl under arbetspassen. Sen hade de ett önskemål att få bättre täckning, så jag lovade att kika på det. Vad de ska med den bättre täckningen till vet jag inte...
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.