Golvet hade vi som ambition att spara, men det var rejält slitet på sina ställen och dessutom så var det någon form av vattenskada på ett par ställen också, den ena definitivt efter en blomma (ställ aldrig blomkrukor direkt på något material som kan ta skada, det går alltid igenom fukt och blir förstört med tiden...). När vi som bäst funderade på hur tusan vi skulle fixa de vattenskadade parkettstavarna (lösa och böjda) så lyckades vi hitta sparad parkett på vinden! Det var mest av en slump, de låg upp och ner och såg ut som lite gamla slitna brädor men vi hade tur och det var det som hade blivit över av vardagsrumsgolvet.

Vi skred då till verket och tog bort de skadade stavarna (en blandning av tålamod, Fein och stämjärn).
DSC_0988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bitarna testas på plats.
DSC_0991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett försök att få lite tryck under limningen. Efter lite funderade fram och tillbaka så blev det vanligt trälim.
DSC_0996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha ordnat med detta så var det dags att slipa golvet. Vi hyrde någon maskin från 1800-talet (farsan hade fått hyra samma maskin när han slipade om golvet för typ 20 år sedan). Då han hade erfarenhet fick far uppdraget att slipa :). Han mindes mycket väl vad som var största problemet med denna maskin (kanske de flesta?) nämligen enart 1 hjul fram, så om man råkar vicka på maskinen så får man snabbt en grop... Han lyckades bara med det en gång och den gropen hamnade under nuvarande TV-bänk :)

DSC_1121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter första slipningen:
DSC_1126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan primning:
DSC_1129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Primat:
DSC_1130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lackat 1 gång:
DSC_1134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snyggelina och 17 till
  • Laddar…
Vi slipade vårt parkettgolv i somras...eller ja, vi fick det slipat...:rollekes: Jag vågade inte ge mig på det själv, trots att jag slipat mycket båtplywood i mina dar. Kostnaden för att låta ett proffs göra det övervägde inte riskerna så det var för oss ett ganska enkelt val.

Det är helt fantastiskt hur mycket ett renoverat golv lyfter ett rum!! :wow: Det skulle vara väldigt kul att se hur de nya stavarna står sig emot de gamla, nu när allt är slipat.
 
Eftersom det var ekstavar från samma golv så syns det inte ens i efterhand. Men jag var själv lite fundersam där när färgskillnaden var så stor (parketten på vinden var ju olackad...)

Här är en bild på samma ställe där lagningen ovan är. Hela golvet skiftar ju lite i färg men det går inte att se vilka stavar som är utbytta...
DSC_0649.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Fantastiskt! Vilken jackpott att hitta de där extrastavarna på vinden! (y) Många har ju filosofin att slänga allt som inte används...och då är man ju körd om något behöver kompletteras.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Paxman skrev:
Fantastiskt! Vilken jackpott att hitta de där extrastavarna på vinden! (y) Många har ju filosofin att slänga allt som inte används...och då är man ju körd om något behöver kompletteras.
Jo, det var lite tur faktiskt :). Hittade även en gammal cykelram bakom murstocken på vinden, men den tror jag är mindre användbar...
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi tar väl lite fortsättning :) Kommer ha dåligt samvete när vi kommer till realtid för då blir det inte såhär snabba uppdateringar men men...

Lite listning. Allmogefoder och golvlist och en hålkälslist till taket
DSC_1161.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om man inte köper billigaste gejerna så kan det se ut så här...
DSC_1157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genomgången till köket, något breddad.
DSC_1162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar tapetsera lite, här den tapet vi valde att ha i TV-delen av rummet. Fönstren var ett projekt lite längre fram så vi lät vara otapetserat runt dessa.
DSC_1179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt diskreta tapeter i resten av rummet.
DSC_1181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något slags halvfärdigt TV-hörn, fönstren som sagt ogjorda, TV:n uppgraderas till en större och hamnar på väggen lite längre fram :)
DSC_1201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Fönstren ja... Här hämtas fönster till vardagsrummet. Det stora fönsterpartiet var ju 3 fönster tidigare, men vi bestämde oss för 2 större fönster istället. Elitfönster 3-glas med aluminiumutsida, U-värde 0,8 om jag minns rätt. Jag fattar inte hur jag och pappa bar in dessa själva, uppför den lilla entrétrappan och in genom dörrarna :) De var astunga och otympliga...
DSC_1242b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret mot söder urplockat.
DSC_1244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gamla fönstret (faktiskt 2+1-glas orginal från -60). Även här var karmen inspontad så det var bara att kapa. Jag lade faktiskt ut dessa fönster som skänkes i en facebookgrupp. Fick ett svar från en som skulle hämta (glasen är väl ca 2x1.2 meter). Personen skrev "Vi tänkte ta dem på takräcket, det borde väl gå bra?". Jag suckade tungt för mig själv och svarade att nej, det går nog inte så bra. Du måste nog transportera dessa stående. "Men vi bor bara 2 mil bort, det borde väl gå?". Efter lite skrivande fram och tillbaka så sa jag att OK ni kan väl hämta fönstrena då men då måste ni linda in de helt i presenning så jag slipper få glas på min uppfart. De drog sig ur... Så det blev tippen.
DSC_1254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jättefin ritning på fönsterbleck till plåtslagaren:
DSC_1449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigmonterat inklusive fönsterbleck samt plåt"foder" runt.
DSC_1501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det stora fönsterpartiet innebar vissa problem eftersom fasaden satt sig och teglet vilade på befintliga fönster:
1428672025102-2044657974.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att mura fasad kändes inte riktigt som min grej så jag började leta efter en murare. Lättare sagt än gjort visade det sig. Dessa fönster blev ett projekt som drog ut lite på tiden... Tur att ni slipper vänta så länge :) Efter ett misslyckat försök till hantverkare (hade en diskussion, lät positivt, drog ut på tiden och till slut gav jag upp) så hittade jag, visade det sig, en riktigt bra murare. Fick låna ställning av en bekant och efter att ha bestämt med muraren så rev vi undan befintligt tegel ovanför fönstret. Använde dels en fogfräs på vinkelslipen, funkade helt OK även om det dammade som tusan. Mask och P3-filter på :).
DSC_1625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1663.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde tegelbalk från Murma, spännvidden är nästan 4 meter.
DSC_1675.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murarn har kommit en bit. Det fanns som tur var extra stenar sparade, så de som var spräckta kunde bytas ut.
DSC_0033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det syns inte att någon har varit här. Det är bra betyg!
DSC_0099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Verkar inte vara några problem med fönstermontaget i alla fall (dessa bilder tagna senare nu i vinter):
FLIR0422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FLIR0423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och när man har en värmekamera hemma så är det nästan krav på att fota husdjur... Här ser man faktiskt även rören till köksradiatorerna i golvet :)
FLIR0404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snyggelina och 5 till
  • Laddar…
Hajjen skrev:
Fönstren ja...
[bild]
Snygg bil!
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
SSSS skrev:
Snygg bil!
Tack :) Det är farsans bil som hängt med sedan han var 18...
 
Bilen passar ju in jättebra. :) Bra jobb för övrigt.
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Snygg bil!
inte bara jag som tänkte på bilen.


snyggt arbete i övrigt också!

//Mathias
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Tack :) Är som sagt pappas bil men den är ju här och hälsar på ibland.

Dags att riva ut de gamla fönstren!
DSC_0117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade fått våra misstankar och mycket riktigt, det här var ju inga vanliga fönster... Platsbyggda och karmen fortsätter ner i väggen.
DSC_0121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan ni säkert förstå att vi var lite fundersamma till hur bärande dessa fönster egentligen var. Vi hade våran snickarkamrat som kikade lite och han trodde (älskar detta ord :p) att träkonstruktionen ovanför fönstret var mer eller mindre bärande, men att fönstren säkert kunde hjälpa till. Han rådde oss att mäta med laser om det hände något när vi tog bort fönstren.

Vi satte en rejäl regel med domkraft och satte press på takstolen ovanför fönsterkonstruktionen och satte i en stödregel mellan fönstren (vi hade ju tidigare köpt 2 fönster, men hade vi tänkt på detta redan från början så hade vi nog köpt 3 fönster ändå...). Om det skulle gjorts lite mer riktigt så skulle väl egentligen regeln tagits ner till syllen men då kände vi att det var för omständigt, antingen riva väggen från insidan (bort med element) eller riva bort putsväggen på utsidan. Tiden får utvisa om det var en dålig genväg.
DSC_0130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog ju längre tid än beräknat så det blev en natt med provisoriskt "isatt" fönster. Blev lite kyligt till nästa dag :)
DSC_0138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bai bai fönster nr 2...
DSC_0141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt fönster på plats:
DSC_0150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det andra:
DSC_0160.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var lite nervöst när stöttningen för takstolen skulle tas bort. Vi mätte med laser men det var inget som rörde sig när den togs bort och det var väl ett gott tecken i alla fall. Som sagt, tiden får utvisa hur bra detta egentligen var. När vi byter tak så kommer jag inte lägga på några tyngre betongpannor i alla fall :).

Färdig utsida:
DSC_0222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på insidan:
DSC_0238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi valde att återanvända de gamla fönsterbrädorna för vi tyckte de passade in ganska bra. Trots att det stod "Svenska Eternitfabriken" på baksidan :)

Och lite avslutning på vardagsrummet. Det här tog längst tid att få klart! Vi letade i omgångar efter en lämplig list men hittade inget bra förrän flera månader efteråt... Men till slut hittade vi något lämpligt! Kattsand är bra när man behöver sätta en limning i press :)
DSC_0550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Mycket trevlig tråd måste jag säga, ska bli kul att se kommande uppdateringar.
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Dags för lite uppdatering igen kanske :) Det var ju inte riktigt färdigt vid nya fönstrena i vardagsrummet vid senaste bilderna så jag tänkte jag uppdaterar med en dagsfärsk bild i vardagskaoset. Inga gardiner just för tillfället men annars så... Ett par lampor, någon hylla och några högtalare senare (även färdigtapetserat, saknades ju tapet vid fönstren på senaste bilden).
DSC_0742.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.