Nerre skrev:
Ska man bygga något så behövs det ju i alla fall material. PET-flaskor är i det närmaste gratis i jämförelse med andra material.

Elförbrukningen för pumpen är inte så farlig.

Micropumparna jag kör med är på 5,8 W, de som går mest körs då 15 minuter 12 gånger i timmen, d.v.s. 0,018 kWh per dygn. Ebb/flod-systemets pump körs 6 gånger om dygnet i 4 minuter har jag för mig.

Pumpen till smultronen är visserligen på hela 12 W så den är väl värst, men den körs då alltså 15 minuter 12 gånger om dygnet bara så det blir 0,036 kWh per dygn.

Det som drar mest för mig är belysningen, det ligger runt 130 W totalt och är ju igång 16 timmar om dygnet. Det ger 2 kWh per dygn.
Nu var jag ju inte helt allvarlig i min kommentar. Den var mer ett uttryck för extrem avundsjuka.
 
Och lyckan är fullkomlig!

Eller det ser i alla fall ut som om tomaterna kommer att blomma utan hjälp, jag ser i alla fall nåt som ser ut som några små blomklasar på plantorna. Nu börjar det liksom bli spännande:)

Då borde jag snart gå över till näringslösning för "bloom", men det är rätt hög EC fortfarande så jag avvaktar lite.

Har inte längre nåt dåligt samvete för att ha klippt ner en del långa skott, de lär det inte komma blommor på ändå. Man ser rätt bra skillnad mellan skotten som det kommer blommor på och de som verkar vara bara blad.

Jag sådde ett nytt tomatfrö i helgen också, men tror det var lite i senaste laget. Får se hur det funkar sen.

Bilder kommer när mobilen är laddad (batteriet börjar bli dåligt så den dör i tid och otid, beställt nytt batteri men till dess får jag vänja mig vid att ladda 3-4 gånger om dagen precis som folk som har iPhone:) ).
 
Har byggt ihop en ebb o flod som ska befolkas så snart ph-mätaren dyker upp :)

Har även dwc på gång men har inte bestämt vilken storlek på behållare än. Försöker även bestämma mig för om jag ska satsa på ytrörelse på vattnet istället för luftpump.

Har även experimenterat med airlift lite och tror det kommer fungera bra till ett vertikalt system på balkongen men tyvärr alldeles för lite flöde för att bygga dripper till ett par plantor i Cocos eller rockwool som jag hade tänkt sno näringslösning från eof eller bubblaren till. Beställer hem ett par akvariepumpar från Kina och väntar med det projektet.
Kommer bilder när jag sått. Funderar på sallad i handvattnad rockwool så länge, basilika och någon mer ört i bubblare och tomat och chili i ebb och flod. De senare får flytta upp i krukor med kokos om de blir för stora. Måste läsa mer om vad de vill käka för att se om jag kan blanda.

Tänker satsa på ljus med väldigt mycket i det röda spektrumet för att försöka få igång blomning på tomater/chili så fort som möjligt. Tänker även köra rätt få ljustimmar då även det verkar skynda på blomning samt lite kväve i förhållande till p/k.
 
Det är ju byggerna vi vill se bilder på, inte blommorna! :)


Jag undrar om det är helt optimalt att tvinga fram tidig blommning, har växten verkligen hunnit få tillräckligt med rötter för att ge stora frukter?

Jag tycker ju mina tomatplantor är på gränsen till för små för att börja blomma redan (de är ju knappt 40 cm höga). Undrar om det kan bero på att jag haft för mycket rött i ljuset. Jag tyckte ju att de kallvita var lite dyra så jag köpte inte 10 direkt utan har kört 3 varmvita och 2 kallvita i armaturen.
 
Nån som har idéer om var man kan hitta pumpar som klarar rätt högra tryck men låga flöden? Typ membranpumpar.

Fontänpumpar och akvariapumpar är ju pumpar för höga flöden och rätt låga tryck, för drip feed vill man ju snarare ha tvärtom. Man vill kunna lyfta högt men behöver inte så högt flöde.

Peristalisk pump är väl ett alternativ också men de är dyrare tippar jag (och kanske inte lika lämpade för långtidsdrift).
 
Nerre skrev:
Då kommer man kunna köpa rockwoolplugar på IKEA då (om serien kommer till Sverige).

I videon hällde hon i nån näring i vattnet tyckte jag det såg ut som, men bara i början.

Jag undrar om det är ett passivt hydrosystem eller om det är sitter luftpump i den.

Jag har fixat en till svartmålad dunk här så jag kan byta ut den grå tunnan sen och då plats med två olika reservoarer för drip feed (de kan ju användas för NFT eller ebb/flod också, handlar ju bara om vart man pumpar det). Behöver bara klura ut hur jag bäst tömmer ut gammal näringslösning... funderar på att helt enkelt släppa ner en länspump och dra en slang till diskhon, för att slippa trassla ur pump och returslang varje gång det ska bytas.

Har också insett att det blir lite svårare att testa pH och EC i dunkarna än i tunnan... Men men, det går nog.


Pillat med att bygga hängande små krukor för smultronen också. Plastmuggar med två små hål upptill för upphängning och nån genomföring i botten för dränering. Dräneringen var det luriga.

Det verkar funka rätt bra med lampnipplar som jag epoxylimmade en mutter på och sen tätade med silikon. Tror jag, monterade igår kväll så jag har inte testat läckage. Behöver slang som passar, hade nån 10 mm slang som medföljde luftavfuktaren vi köpte till tvättstugan men den satt inte tajt på nipplarna. Lär nog få köra med 8 mm slang.
IKEA kommer säljstarta 1/maj, man odlar i rockwoolplugg som sedan sätts i pimpsten, ingen vattenpump kommer krävas. Hela systemet kommer säljas på IKEA inkl led lampor plug pimpsten näring odlingsbrickor och drivhuset för fröet.
 
Hehe, ska måla färdigt och tvätta leca och fixa någonstans att ställa skiten innan bilder :)

Har en sån här pump ungefär: http://www.aliexpress.com/store/product/smart-Pump-Water-pump/302405_546607027.html den låter enormt mycket och drar mycket ström. Ska bygga en ljudisolerad låda till den innan den tas i bruk men har ingen idé på hur jag ska kyla pumpen i lådan. Bygger lådan först och kollar hur varmt det blir.

Men high pressure diaphragm pump ger många sökresultat på ali så kanske du hittar något?
Kanske för högt tryck men släng med ett par microjets och bygg en aero :D

Ska själv kolla om jag kan få ihop en lite större beställning till den 29e då de har stor rea.
 
Ett annat tips: de här är enormt billiga om man köper genom appen den 29:e http://www.aliexpress.com/item/High...-lamp-Beads-LED-power-supply/32392561079.html

Behöver kompletteras med kylfläns och fläkt (10w går bra utan fläkt med stor fläns). Gammal cpu-kylare fungerar utmärkt. Om man vill köper man till en lins för 20:- för att styra spridningen men det går bra utan.

Väldigt mycket ljus för pengarna och lätta att placera.
 
Nerre skrev:
Nån som har idéer om var man kan hitta pumpar som klarar rätt högra tryck men låga flöden? Typ membranpumpar.

Fontänpumpar och akvariapumpar är ju pumpar för höga flöden och rätt låga tryck, för drip feed vill man ju snarare ha tvärtom. Man vill kunna lyfta högt men behöver inte så högt flöde.

Peristalisk pump är väl ett alternativ också men de är dyrare tippar jag (och kanske inte lika lämpade för långtidsdrift).
Jag är inne på att ha en tank till över odlingen. En länspump med inbyggd nivå vakt får sitta i den undre tanken, och pumpa till den övre, sedan får vattnet komma därifrån till växterna och tillbaks. Då har man ju en rejälare pump som inte behöver gå många minuter. Skulle det funka?
 
Länspumpen har väl inte så stor hysteres? Den kommer väl att starta igen så får det blir några cm vatten i den nedre tanken?

Man skulle ju då hellre vilja ha så den startar när övre tanken är tom, och stannar när den undre tanken är tom (eller den övre tanken är full).

Men länspumpar är inte tysta... det är det som jag tycker är problemet. En "impellerpump" som klarar att lyfta närmare 2 meter blir rätt kraftig och låter därefter...

Airlift lär vad jag förstår "gurgla" rätt mycket (sett att folk brukar bygga med en "muffler" på utloppet).

Luftpumpar är väl oftast membranpumpar men frågan är om det går att koppla en sugslang på en sån och hur bra den tål vatten...

Kugghjulspump kanske kunde vara nåt? Men det är en massa axelgenomföringar där som kan börja läcka.
 
Jag tänkte kombinera det med en timer eller en nivåvakt i övre tanken. Ljudet spelar ingen roll för mig efterson jag tänker placera detta i garaget.
 
Jag vill ju ha kryddväxterna i köket, inte garaget:)

Jag tror inte du sparar nån energi på att köra en kraftig pump kortare stunder jämfört med att köra en lite mindre pump kontinuerligt.
 
Redigerat:
Skulle ju posta bilder på tomatblommorna kom jag på.
2016-03-21 21.40.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En klase mitt i bilden och en uppe till höger ser man. Men de var inte de enda när jag tog bilden häromdagen, och det har kommit fler nu har jag sett.

Undrar om man ska noppa bort några blommor så klasarna inte blir för täta? Jag tror jag avvaktar det den här skörden, plockar eventuellt bort omogna tomater om det verkar bli för trångt.

På bilden ser man också den tydliga skillnaden mellan de skott som enbart har blad och de som får blommor: De senare är håriga, de med bara blad är i princip släta. Vet inte om detta är karaktäristiskt för tomater?

Jag har i alla fall läst mig till att de flesta skott nedanför blomklasarna kan man klippa bort för dels får de inte så mycket ljus och dels går det åt energi till dem istället för frukterna.


Ska bli spännande att se om det börjar komma blomknoppar på smultronen snart också.
 
Vid vanlig tomatodling brukar man kika på om de ska "tjuvas" eller inte. Tjuva är att ta bort alla bladskott som kommer i bladvecken. De drar annars som du skriver energi från blomningen. Busktomater tjuvas inte utan har ett växtsätt att de blommar tillräckligt ändå och växer inte så mycket på höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.