När vi fick fiber monterade de fiberkonvertern i ena hörnet av huset (vid TV:n i vardagsrummet).

För att få allt att lira så fick jag ställa routern vid TV:n istället för på andra våningen som tidigare med ADSL.
Nu har vi extremt dålig täckning i kök och uterum så tänkte se om det går att lösa på ett hyfsat billigt sätt. Helst med de prylar man har men går inte det så lösa det på ett billigt sätt som ändå blir bra.

Lägger upp en bild på hur det ser ut.

Fiberkonverter och router samt HTPC finns i vardagsrummet.
Switch och resterande prylar finns på andra våningen med kabel mellan switch och router.

Att dra en kabel till är extremt jobbigt så det vill jag helst undvika.
Att köra HTPC:n trådlöst har jag testat med dåligt resultat.
Testade också att köra nätverk via elnätet till HTPC men det fungerade ungefär lika dåligt som att köra trådlöst.

En accesspunkt hade väl kunnat lösa problemet men vad ska man i så fall köpa?
Har en ASUS RT-N16 router med Merlin-FW.
Vi behöver inte AC-standard på det trådlösa då de prylar som kräver bandbredd kör via kabel.

Har helt kört fast i om man kan lösa detta på något riktigt enkelt sätt så alla lösningar tas tacksamt emot
 
  • 20160321_213900.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom du har en Asus-router kan väl en accesspunkt från Asus vara bra. Då kanske du kan stoppa in Merlin-FW i den också och det kan ju vara praktiskt att känna igen sig.

Sen om en accesspunkt i närheten av switchen löser problemet med täckningen i köket och uterummet är ju svårt att veta men du kan ju tillfälligtvis bära upp routern (utan internet-anslutning) i närheten av switchen och se om mobiler och bärbara telefoner får bra kontakt när de är i köket/uterummet. I Android-mobiler/surfplattor kan man använda appen WiFi Analyzer för att se signalstyrkan och i Windows-datorer en gammal gratis version av inSSIDer.

Men pröva också med att flytta runt routern lite för att se om du får bättre signalstyrka i resten av huset, t ex kan en hög placering vara bra och man behöver också pröva med olika antennpositioner.
 
C
Gratis:
- Försök hitta en mer optimal placering av routern
- Experimentera med att byta till olika kanaler
- Experimentera med olika antennpositioner (den rekommenderade positioneringen är att mittenantennen pekar rakt upp och sidoantennerna lutar 45° åt sidorna)

Billigt:
- Byt till "high-gain" antenner

Dyrare:
- Byt till en router med bättre täckning
 
Tackar för förslagen :)

Ska kanske tillägga att routern tidigare stod där switchen står idag och då fungerade täckningen OK.
En accesspunkt hade antagligen fungerat bra att sätta där.

Dock undrar jag hur det fungerar när mobiler e.t.c. byter mellan router och accesspunkt?

Testade en runda för länge sedan med en repeater men det fungerade inte alls bra.
Vill ju att mobil e.t.c. ska behålla sin uppkoppling även när man rör sig i huset.
 
C
Dede77 skrev:
Dock undrar jag hur det fungerar när mobiler e.t.c. byter mellan router och accesspunkt?
Dåligt, generellt sett.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Du har två alternativ som jag ser det: ytterligare en kabel mellan tv och switch-rum (då kan du fortsätta ha routern där den stått förut), eller ny accesspunkt.
 
Hade en ASUS RT-AC51U fungerat att köra som accesspunkt? Ska ju stödja det enligt ASUS sida.
Tänkte fortsätta använda RT-N16 som huvudrouter men med avstängd WiFi och enbart köra WiFi på AC51U
 
J
Bra förslag hittills, men ytterligare en i avdelningen billigt. är två st kabeldelare för ett par hundra totalt. Då slipper du dra en ny kabel. Dock får du bara 100 Mbit/s mot internet och lokalt men mer kanske du inte behöver? Man utnyttjar att det finns 8 ledare i en kabel men endast 4 behövs. http://www.kjell.com/se/sortiment/d...ntakter/ftp-utp/kabeldelare-cat-5e-utp-p38830
Har själv kört detta hemma tidigare och det fungerar ypperligt. Du kan få köpa mina billigt.
 
thomas33 skrev:
Ett mycket billigt sätt, är att klippa upp en ölburk och göra den till en reflektor bakom antennen!

[länk]
Ja, fast det där var ju lite mer än lovligt getto. Originalet för den som vill bygga lite snyggare är här. Folk rapporterar bra resultat med "windsurfer"-modellen.
 
C
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast det där var ju lite mer än lovligt getto. Originalet för den som vill bygga lite snyggare är här. Folk rapporterar bra resultat med "windsurfer"-modellen.
Var den här verkligen så mycket snyggare? :D

Windsurfer_Pic.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte gått in på djupet själv än på området, men vi bor i ett stenhus och har haft konstigheter med våran wifi sen vi flyttade in.. vi provade repeaters och flera routers... vi bytte märken och jag vet inte allt. Sen råkade jag själv springa på en sån där som skickar signalen via eluttaget på rea.. och tänkte va fan.. det kan ju inte bli sämre än innan iaf..

hoho.. det funkar. Fortfarande inte bra sändning mellan alla rum, men nu funkar det att surfa trådlöst iaf.. titta på tv... komma åt servern. och vi fick upp signalen helt okej till övervåningen! Så nu har vi en router där med..som vi kopplat in våra stationära datorer på..

Vi har också provat att ta den till uthuset, men troligen byter elen fas därinne.. för det gick inte lika bra.. tog nog stopp vid elskåpet. Men som sagt.. i huset funkade det bra (antar att de två sändarna vi satte, sitter på samma "lina") :)

Bara tips ifall du springer på nått billigt, eller känner för att prova.
Lycka till

MVH Sandra
 
cpalm skrev:
Var den här verkligen så mycket snyggare? :D
Ja, för den har rätt mått! :)
 
Beställ en eller ett par wifi repeaters från Kina. Kostar ungefär en hundring styck, bara sätt i ett lämpligt väggurtag och sedan är det klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.