Royen skrev:
Finns det förövrigt någon elmätare som man kan fjärravläsa när man ändå ska byte elskåp?
Duger det att kolla hur mycket som går genom debiteringsmätaren eller vill du hålla koll på undermätaren?

De allra flesta nätägare har någon form av lösning som låter dig se dina mätarställningar/förbrukningar på nätet.

Annars sinne ju ett flertal lösningar där du mäter strömmen (men inte spänningen) för att övervaka förbrukning typ eliq mm
 
Saxat från ett annat forum " Ang klippa an Nollan i en 230V matning"
"Christian säger, elektronik brukar ha resistanser och kondensatorer i sig och har du U och R så skapas I och bränner skiten. Sen får någon gärna rätta mig om jag har fel"
 
  • Gilla
Bob_the_builder och 1 till
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Duger det att kolla hur mycket som går genom debiteringsmätaren eller vill du hålla koll på undermätaren?

De allra flesta nätägare har någon form av lösning som låter dig se dina mätarställningar/förbrukningar på nätet.

Annars sinne ju ett flertal lösningar där du mäter strömmen (men inte spänningen) för att övervaka förbrukning typ eliq mm
Det är undermätaren jag vill ha koll på tyvärr, har du lust att utveckla dom tankar du har på hur man löser det smidigast?
 
W
Kanske mest för hemanvändaren men Efergy har också energimätning där du kan koppla amperemätarna till en router och därmed kunna läsa av förbrukningen via nätet. Clas Olsson säljer dessa ( eller gjorde?)
 
Mikael_L
Men ... :eek:
Tips om energimätning har väl inte i denna tråd att göra ? :|
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
W
Inte om det inte blir fel :p, nej förlåt det har det naturligtvis inte.. radera inlägget
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte heller värsta kopplingen men rätt osnyggt att ha den här dosan hängandes med spänning kvar efter att man tagit ner väggen (fö väldigt snyggt sågat där). Hängde precis i huvudhöjd där jag arbetade.
 
Är det packtejp?
 
mexitegel skrev:
Är det packtejp?
Av finaste sort :)
 
Bra, man ska satsa på kvalitet! :D
 
tommib
Tanken var kanske att tvätten skulle torka snabbare....
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Edison dödade en elefant med AC för att påvisa dess farlighet.
Här har vi en tysk som undersöker saken.
Gör inte om detta hemma!

[video=youtube;trmxzUVT2eE]https://www.youtube.com/watch?v=trmxzUVT2eE[/video]
 
tommib
b_hasse skrev:
Edison dödade en elefant med AC för att påvisa dess farlighet.
Här har vi en tysk som undersöker saken.
Gör inte om detta hemma!
Alltså.... ok för att testa hur ont strömmen gör, men det han gör i videon är direkt livsfarligt! Hand till hand är nästan det värsta fallet av strömgenomgång som går att åstadkomma med tanke på ventrikelflimmer (hjärtflimmer, det som dödar om det inte är rena brännskador som gör det).

Om man nu nödvändigtvis ska testa kan man göra det med två elektroder på t.ex. underarmens insida.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Det här är ett mycket roligare klipp där man testar strömmens påverkan på kroppen;

[video=youtube;qgbHYWPaNPY]https://www.youtube.com/watch?v=qgbHYWPaNPY[/video]
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Kanske en aning OT men..
Vi har nyss flyttat och tagit hem elektriker för att först och främst installera en JFB och dra belysning i köket.
Jag gav dem fria händer och sa åt dem att om det är något i övrigt som ser skumt ut så byt det.
Dels fann dom några specialkopplingar i köket med dragning av sladd som ej var godkänd och uttaget till spisen var bränt. Uttagen till kyl och frys var placerade i golvnivå så dom flyttade dom upp. När dom drog ut frysen upptäckte det även att det stack fram två oskyddade strömförande kablar som någon bara klippt av bakom frysen....

Jag är nog rätt snål av mig i grunden men jag är glad att jag ialafall har sådan respekt för el att jag gav dem fria händer att "snoka runt".
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.