Nu kanske du har koll på detta David men när jag fogade en gång så placerade jag fog i en sopsäck som jag klippte ett hål i som en gräddsprits.
Funkade kanon att foga med.
 
  • Gilla
oas och 1 till
  • Laddar…
Det låter riktigt smart, skruffse :)
 
skruffse skrev:
Nu kanske du har koll på detta David men när jag fogade en gång så placerade jag fog i en sopsäck som jag klippte ett hål i som en gräddsprits.
Funkade kanon att foga med.
Exakt så gjorde jag när jag skulle bättra på en fog, fast ändå inte. Jag använde lågprisfryspåse samt lät svärfar manövrera. BLORT! Lät det när den sprack i bakkant och såsade ner hela nunan på svärfar. Gissa om jag skrattade!
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Exakt så gjorde jag när jag skulle bättra på en fog, fast ändå inte. Jag använde lågprisfryspåse samt lät svärfar manövrera. BLORT! Lät det när den sprack i bakkant och såsade ner hela nunan på svärfar. Gissa om jag skrattade!
Ja sopsäcken va lite tjockare.
Använde sk latrinsäckar då dom är mindre i storleken.
 
skruffse skrev:
Ja sopsäcken va lite tjockare.
Använde sk latrinsäckar då dom är mindre i storleken.
Har du provat att foga ett tak med säck? Använde du bruk med Max kornstorlek på 1 eller 3mm?

Jag testade i höstas att tejpa på en avklippt topp från en PET-flaska på en sopsäck för att foga mellan sten och taksprång. Jag hade 3mm-bruk men det var så tungt att pressa ut att det gick både snabbare och lättare att foga på traditionellt sätt med fogbrätte och fogslev i lämplig bredd. Kanske hade det gått lättare med 1mm-bruk?
 
En fråga från en som aldrig hållit på med detta. Går det inte att använda en tom fogpatron och fogspruta?
 
L
Vilken härlig tråd. Jag är helt såld på stenhus. Kan tipsa andra om Björn Christiansson från äntligen hemma som gjort en film om sitt husbygge, se länk nedan.

Vill även passa på att fråga hur budgeten ser ut för bygget. Gärna lite grovt specat om du har tid.

https://m.youtube.com/watch?v=y1kf2s3ir5Y
 
Jajada skrev:
Har du provat att foga ett tak med säck? Använde du bruk med Max kornstorlek på 1 eller 3mm?

Jag testade i höstas att tejpa på en avklippt topp från en PET-flaska på en sopsäck för att foga mellan sten och taksprång. Jag hade 3mm-bruk men det var så tungt att pressa ut att det gick både snabbare och lättare att foga på traditionellt sätt med fogbrätte och fogslev i lämplig bredd. Kanske hade det gått lättare med 1mm-bruk?
Nej detta var inte sådant du beskriver.

Dock tror jag på som någon skrev tidigare att køra med anvænda patroner.
En spritsar och en fyller.
 
Synd att uppdateringarna "stannade upp"..... Tråden blev ett litet gift, med uppdateringar nästan varje gång man loggade in på forumet.

Hoppas på fler uppdateringar eller i alla fall en slutlig uppdatering med hur det till slut blev. :)
 
Jag såg något program från UK där dom renoverade en stenbyggnad. Där hade dom en spruta liknande denna http://www.lovelyhome.se/redskap/malning/fogspruta-absolute En fyllde och den andre sprutade ut och en tredje gick med en fogpinne. Tänkte att det kunde vara något.
Vilket grymt bygge!! Tänk om man hade din kunskap och vilja!
 
Hej alla!

Tiden finns inte för att hänga här för tillfället, tyvärr :(

Bygget har inte inte stannat men går långsammare eftersom jag sedan i början av hösten arbetar minst heltid.

Jag hinner inte gå igenom alla bilder nu. Men här är i alla fall bilderna från igår. Jag har länge dragit på källartrappan och gjort annat, men eftersom det är jobbigt att klättra på en stege mellan källaren och plan 1 så började i torsdags kväll på källartrappan. Nischen murade jag upp någon gång i slutet av december och nu i torsdags kväll sågade jag upp virke till trappformen. Några timmar i fredags kväll och 13 timmar igår så var formen och armeringen klar för gjutning. Jag kommer gjuta med säck som förra gången i konsistens ungefär som havregrynsgröt som stått i kylen över natten (också det precis som förra gången). Detta eftersom jag vill gjuta i ett svep och lätt konsistens gör att betongen rinner ner så mycket eftersom det inte finns något stopp mellan stegen. Trappan som jag gjöt mellan plan 1 och 2 behövde jag dessutom minska vattenmängden på för att snabba på uttorkningen eftersom jag har tänkt limma fast eksteg på trappan. Trä som limmas på betong är en riskkonstruktion eftersom fukt i betongen kan förstöra träet. RF i betongen bör ligga på under 80%, men kan i nödfall, med dubbla mängden lim ligga på 85%. Ni som kan betong vet att detta är extremt tuffa krav. En vanlig villaplatta med villabetong når kanske under 80% 10 år efter gjutning (om ens någonsin). Källartrappan får nog vara rå betong så länge. Om vi tröttnar på betongen så klär jag den nog med klinker senare. IMG_0315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer komplettera armeringen lite på något ställe men jag har varit snålare här än på många andra ställen på huset. Jag har nöjt mig med konstruktionsarmering här och helt struntat i att sprickarmera trappan så det är mycket möjligt att det kommer uppstå några mindre sprickor på undersidan. Med konstruktionsarmering menas den mängd armering som krävs för att bära trappan, som med betongen samverkar för en tillräckligt hållfast konstruktion. Sprickarmering läggs till när man av estetiska skäl eller täthetskrav vill undvika större sprickor (d.v.s. synliga sprickor, all betong spricker och innehåller små sprickor som oftast inte ens är synliga för ögat men mer om det någon annan gång).
IMG_0320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 29 till
  • Laddar…
Ser bra ut. Roligt med uppdateringen!
 
Hur går det för dig? Längesedan det var någon uppdatering! :)
 
  • Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
G
Sträckläste precis hela tråden. Väl investerad tid. Tack!
 
Gubben är lite upptagen, men jag smyger in några bilder ifall någon fortfarande är intresserad. 😊

Husets fasad är nu putsad och målad och igår rök äntligen ställningen! 💪

To be continued...

/Frun




Nyputsad och målad fasad på ett tvåvåningshus med mörkt tak, utan byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyputsad och målad husfasad med taktegel, utan byggställningar, byggmaterial och röd bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyputsad och målad tvåvåningshusfasad med borttagen byggställning och oomgjord tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Steffo1980 och 77 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.