Frågade Kärcher följade :

Jag söker ny dammsugare och i mitt fall kommer jag använda den för slipning(trä/betong), bilen, garage golvet och rengöra klädsel och mattor. En gissning är att den kommer användas 1-2 gånger i månaden. Tidvis mer då vi genomför någon renovering.

Den rekommenderade Kärcher NT 35/1 Tact Te där man kan gå upp i slang dimmision om man önskar och TACT systemet ska hjälpa till en hel del när det gäller finare damm. Mitt förslag var annars Nt 25/1 men om jag inte var nöjd med WD 6 P Premium så skulle inte Nt 25/1 räcka till häller.

5000 kr är dock lite väl mycket.
 
Tobas skrev:
Jag använder min flera dagar i veckan, kör mycket ogärna maskiner utan dammsugare inkopplad. Jag väljer även verktyg med god funktion för dammuppsamling. Det senaste verktygen har blivit festool och kanske var missnöjd när jag betalade. Men jag är iallafall nöjd alla gånger jag använder dem. Jag har dock även en del boschmaskiner jag är nöjd med. Själv valde jag mellan bosch och festools dammsugare när jag köpte ny. Valet föll på festool eftersom de arbetar mycket med just dammfrittarbete och att jag gillar, nu mer, systainern mer än lboxxen, och det är mycket smidigt att kunna stapla dessa på dammsugaren.
Ja, då förstår jag att man väljer en dyrare/finare modell :)
 
20% hos trettio just nu så METABO ALLSUGARE ASA 25 L PC för ca 2196 kr, den är sagt att vara för proffs men omöjligt att veta om den är bättre än Kärcher WD 6 Premium P. Den har lite mindre dimension på slangen men så är den klart längre.
 
Fairlane
snowjim skrev:
Såg att det var ganska billigt att beställa tillbehör från Tyskland!?
Helt klart skillnad i många fall.

snowjim skrev:
Det där bilkittet som en del pratar om kostar runt 750 kr i Sverige och runt 390 kr i Tyskland.
[länk]
Pröjsar man 750 kronor för det tillbehöret så är det illa. Kostar 500 på Conrad och för 799 får man det på Jula och då ingår den dammsugare WD3, så 750 kronor känns tokigt dyrt.

snowjim skrev:
Sen tillkommer frakt men köper man allt på en gång så bör man tjäna åtskilliga 100 lappar på att köpa just tillbehören från Tyskland.
Tack för tipset dock, Jag ska kolla på lite tillbehör på Tyskland.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Pröjsar man 750 kronor för det tillbehöret så är det illa. Kostar 500 på Conrad och för 799 får man det på Jula och då ingår den dammsugare WD3, så 750 kronor känns tokigt dyrt.
Nja, verkar inte vara samma paket, det som kostar 750 kr har nr 2.862-128.0 och det Conrad säljer har nr 2.863-225.0

2.863-225.0
1417945_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

2.862-128.0
24939.jpg

D.v.s det saknas par prylar.
 
Fairlane
Du har rätt. Det var visst inte samma prylar. Den billigare på conrad hade saker den andra saknade och tvärtom. Frågan är vilka delar man har störst behov av.
 
Mycket bättre borstar i det dyrare paketet.
 
Har en Festool CTM 26 AC och tycker själv att slanggaraget/depån är väldigt skönt att ha då man ställer undan den. Ser även fördelar med att dammsugslangen inte har ett hårt böjt rör längst fram utan bara en gummianslutning då det gör anslutning till maskiner mycket smidigare.

Automatisk rengöring av filtret är svårt att svara på hur mycket nytta det gör men den slår några gånger då och då iaf
 
trattalask
Håller med om slangdepån, blir mycket lätt att hålla ordning.
 
Har bestämt mig för att behålla Kärcher WD 6 P Premium, den verkar vara ett rimligt mellansteg, behöver jag något för större jobb i framtiden så hyr jag något såfall.

Jag kommer använda denna dammsugare till :

- Vattentvätt på mattor när någon spiller något eller om katterna inte hittar till lådan i tid.
- Till bilen
- Till garage golvet
- Till hobbyrummet
- Till mindre slipjobb, ex slipa trappa och liknande

Jag har hört med någon kompis som har en likadan och han säger att det är inget speciellt men den räckt absolut för de jobb som man kan tänkas behöva den till som privat person.

Kan tyvärr inte motivera 2000-4000 kr mer men hade jag ägnat mig åt grovarbete så gott som dagligen och själv behövt köpa dammsugare så hade jag inte tvekan, i längden så lär det ge ett mervärde.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jämförde nu Kärcher WD 6 P Premium med Miele S388(hushålls dammsugare på 1800w(d.v.s något äldre)), Jag får uppfattningen av att Miele har snäppet bättre sugförmåga på MAX men det är marginellt. Kärchern låter helt klart mycket mer men så är det också en helt annan konstruktion som tillåter vattenuppsugning.

Återkommer när jag testat maskinen under ett tag.
 
trattalask
Vad jag även tycker är intressant är filtreringsförmågan. Hur mycket släpper dammsugaren ut igen? Troligen mycket lite vad man ser, men det farligast, det man inte ser. Hur mycket av dessa partiklar kommer ut igen? Vet man filterklassen på dammsugaren har man iallafall en fingervisning, saknas denna vill man nog inte veta. ;)
 
Om man vill ha klass M, handlar det om 6-7 tusen då, eller finns det billigare?
 
Nu har jag bäst koll på Festool och kan säga att det är svårt att motivera den skillnad som är på en CTL mot en CTM. Det som är skillnaden på dom är ett annat styrkort, en tachogivare och en magnet.
Effekten man får utav de skillnaderna är att dammsugaren börjar pipa då motorn tappar i varv. Känns som onödiga pengar i 99 fall av 100 ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.