Om nån skulle såga ner fel björk här skulle jag bli fullständigt förkrossad. Det skulle förstöra en stor del av det vi älskar med vårt hem och mina somrar skulle bli helt outhärdliga i många år, tills jag fått upp ett nytt träd som kan ge mig lite skugga. Vore det en granne som gjort tilltaget skulle jag aldrig nånsin ge mig innan jag fått ersättning på ett eller annat sätt, eller åtminstone en rejäl hämnd. Steg ett med samtal, jag skulle be grannen återställa, dvs gräva upp stubben och plantera ett nytt, rejält träd. Hjälper inte det vände jag mig till polisen. Vill inte heller de hjälpa mig skulle jag nog överväga någon form av hämnd, enbart för att kvittera med minst lika mycket smärta som grannen orsakat mig.

Det smärtar och förvånar mig att så många i tråden tycker att ett träd bara är en skitsak att rycka på axlarna åt, utan att reflektera över vad trädet tillförde den drabbades hem, trädgård och liv. Är ni verkligen så kallsinniga och helt utan empati? Inte konstigt att världen ser ut som den gör.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Var e veden???
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mitt intryck är att det första många (inte alla) nya ägare gör är att skövla tomten från träd och rätt ofta även buskar. Såväl planterat som självsått. Tror det har att göra med att "få bort" såväl synliga spår som "anden" efter tidigare ägare. Ungefär samma drivkraft som Home-stylingens grundbultar att plocka bort rubbet av personliga saker som familjebilder, använda morgonrockar och gärna också dofter och ersätta med diverse mys som framförallt ska vara opersonligt. Respektlöshet eller kanske rent av "von oben"-betraktande av befintlig granne är väl rätt vanligt och föranleder mig att avsluta med mitt mantra;

Sverige är ett grannland. Allt vi företar oss på vår ägda eller hyrda mark och i våra hus om det syns eller hörs utåt ska vara förankrat med grannen. Ogillas det av grannen ska det inte göras eller finnas. Finns risk att grannen har åsikter ska grannen tillfrågas. Problemet är att veta när grannen är grannen respektive när grannen är jag eller när jag är grannen. :)
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
HERREGUD! Stackars nyinflyttade grannar. De har fått en gnällig, tråkig granne, verkligen. Som dessutom är ganska självisk. Stora träd som står placerade nära tomtgränser är idioti. Stormskador etc gör att man borde intressera sig lite för vad grannen anser om sådana träd, och inte bara tänka på sig själv. Även den effekten att de kan lägga en tomt i alltmera skugga ju mera trädet växer med åren. Står sedan trädet trädet mitt på gränsen så är det självklart att vem som av grannarna har veto mot dess fortsatta existens. Stora träd placerar man hellre en bit in på tomten så att främst man själv får ta avigsidorna med dem. Marken blir torr, en hel del växter får svårt att trivas en stor bit runt om. Välter trädet i en storm så välter det över ert eget hus och inte grannens. Tycker ni bättre om skugga än sol så får ni det precis så, och grannen får det så som den vill. Nej, jag tycker ni skall sälja och flytta till lägenhet istället, för ni är inga villamänniskor!
 
  • Gilla
PerGus och 1 till
  • Laddar…
Håller verkligen inte med!
Sänk dig inte till en lägre nivå.

Bjud in grannen på fika, lägg fram sakfrågan på ett konstruktivt sätt och förklara juridiken mellan grannar och "delägande", därefter ber du grannen ventilera frågor i framtiden innan handling.

Ni ska trotsallt bo grannar! Öga för ett öga är ett skitdåligt sätt att vara granne på, oavsett vad grannen gjort.

Om grannen ändå är "trubbig" och spydig så kan du lägga ner allt som heter god sed i grannsämja.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Läser man vissa inlägg i denna tråd förstår man varför det ser ut som det gör i världen med krig och elände. Det var fel att bara ta ner trädet, men det var en björk, inte en tusen år gammal ek. Björkar blir stora fort och ruttnar sedan inifrån och blir då svåra att ta ner. Sätt en ny, och se lite sur ut åt grannen ett tag å sen släpp det!
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Liiite hårt skrivet kanske, men jag kan hålla med till viss del.
Fällde 3 skitstora träd på min tomt (i hörnet) då dom delvis var en fallrisk mot grannens hus men, framförallt, alla löv som grannen fick på tomt och i hängrännor.. Näe, mindre ego-fnäll och mer "tänk dig in i grannens situation"-tänk!

Ps.
Grannarna och jag har världens bästa stakethäng nu för tiden! Allt fikabröd är dock en kroppslig destruktion ;)
 
  • Gilla
HegeFH
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur stort trädet var men jag är personligen emot de större varianterna av träd o.d. i vanliga villaträdgårdar. Jag kan inte ha någon åsikt egentligen om det är planterat på någons tomt men står det i tomtgräns kan jag förstå att man tar ned det. Nu vet jag att min nya granne ville såga ned vår syrenhäck men då sa jag ifrån. Den ska beskäras ned men om de vill ta ned hela på en gång så får de sätta upp ett insynsskydd tills dess att häcken vuxit upp igen. Men när det skulle kosta dem något var de inte lika intresserade längre...
Så beväxtlighet är knepigt ihop med grannar...
 
Nej. Det är inte tillåtet att såga ner träd på tomtgränsen utan att fråga. Att klippa en häck och korta den utan att fråga grannen är tillåtet. Finns rättsfall på det. Men såga ner ett träd utan att fråga ger dagsböter plus rätt till skadestånd om du anmäler.
 
Vilka rättsfall pratar vi om här? Det vore intressant att veta detaljerna.
 
L
Typiskt många svenskar som tror att man kan skapa harmoni med sin granne genom att vara snäll. Min erfarenhet har visat mig att så fungerar inte världen eller dessa typer av grannar.

Det hela handlar om psykologi. Din granne är en människa som är av typen "Jag kan göra vad jag vill, och nu väljer jag att köra över min granne för han är svag".
Det är där ribban ligger. Men normala människor de gör saker i samförstånd, man talar med sina grannar om saken.
Det finns bara ett sätt att hantera denna typ av översittare, och det är att ge dem motstånd.
Man måste få fram en ömsesidig respekt. Om du viker dig nu, kommer det vara fritt fram för din grannen att jävlas på fler sätt.
Jag hade helt enkelt gjort så här. "Jag kommer troligen polisanmäla dig, men om du ersätter mig ekonomiskt med 2000 kr så kan jag överväga att ändra mig". Sedan blir bollen hos han. Nu är frågan på vilken nivå av galenskap din granne är. Det lär du märka fort. Lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Om blåsten brukar ligga på fördelaktigt håll kan du ju alltid plantera en ny björk (eller flera) så driver alla frön och löv in till grannens rännor, tak, altan och bil...(y)
 
Du har helt rätt, det handlar om psykologi, men vad tjänar det till att sänka sig till lägre nivå, och dessutom köra utpressning!?

Föregå med gott exempel men påtala att grannens handling inte är ok, och att liknande beteende i framtiden kommer få rättsliga påföljder.

Ni ska bo grannar, spydig attityd passar inte i ett villaområde.
 
  • Gilla
jassej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.