Stuff skrev:
Denna tråd verkar ha tagit ny fart. Spännande.
Jag är också nyfiken på hur gammalt krondiket och föreningen är och hur gammalt huset är (eller har det redan nämnts tidigare i tråden?)

Är det så att det är en tomt som har blivit ett träsk eller ett träsk som har blivit en tomt? Detta kan ju komma att vara avgörande för hela domen.
Misstolka inte detta nu som att jag motarbetar dig. Ju mer koll på sådana detaljer du har och ser till att utvärdera olika scenarion, desto mer kontroll får du över utfallet på domen. Då kan du eventuellt dra dig ur i rätt tid om det bär i väg åt fel håll och blir för dyrt.
Att bara fokusera på ett spår (som kanske är fel) kan resultera i att domen blir en otrevlig överraskning.
Det kan jag faktis inte svara på. Har ingen aning om det. Jag kan bara tro på tidigare ägares ord.

Jag håller på att ladda upp klippet på youtube, lägger upp länken strax så får ni se för er själva...
 
Okej. Här är klippet. Just nu är den bara 360p men jag har läst att det tar ett par minuter innan det blir 1080p så ha tålamod ;)

[video=youtube;OZtgMCinqsY]https://www.youtube.com/watch?v=OZtgMCinqsY[/video]
 
Om det är av intresse kommer här ekonomiska kartan (1952) och häradsekonomiska kartan (typ 1900). Kroksjöns yta låg tydligen 18 möh på 50-talet och jämfört med kartan i #63 verkar det inte ha blivit någon ändring på detta. TS hus ligger tydligen på höjdkurvan och då borde nivåskillnaden vara cirka 2 meter.
 
  • 160316-1.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 160316-2.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
svartöra skrev:
Om det är av intresse kommer här ekonomiska kartan (1952) och häradsekonomiska kartan (typ 1900). Kroksjöns yta låg tydligen 18 möh på 50-talet och jämfört med kartan i #63 verkar det inte ha blivit någon ändring på detta. TS hus ligger tydligen på höjdkurvan och då borde nivåskillnaden vara cirka 2 meter.
Haha, vilken stjärna du är.. Hur fick du fram dessa? :)
 
Ligger diket på andra sidan vägen högre än det på din sida? Jag får lite den känslan av filmen.
 
Nej, den ligger lägre och detta har Svevia mätt upp i somras. Du får ta filmen med en liten nypa salt.
 
RulleBulle skrev:
Okej. Här är klippet. Just nu är den bara 360p men jag har läst att det tar ett par minuter innan det blir 1080p så ha tålamod ;)

[video=youtube;OZtgMCinqsY]https://www.youtube.com/watch?v=OZtgMCinqsY[/video]
Nu är klippet i fullhd! Njut!
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Man skulle ju vilja veta nivåskillnaden mellan vattenytorna i dikena på vardera sidan av vägen. På filmen ser det ju ut som om trummorna under väg och gång/cykelväg är flaskhalsen men så är det ju bara om där finns en ordentlig nivåskillnad.
 
Utan att det har med sakfrågan att göra kan det vara intressant att veta att alar bygger upp höga rötter där de står blött. Det är alltså inte ett tecken på att något är fel eller har förändrats utan att det varit just fluktuerande vattennivåer under lång tid. Alkärr eller alsumpskogar är en biotop med höga naturvärden som riskerar att förstöras vid torrläggning. På länsstyrelsens hemsida finns en hos-tjänst som jag tror har information om vilka biotoper som har någon form av skydd.
 
boibeckasinen skrev:
Utan att det har med sakfrågan att göra kan det vara intressant att veta att alar bygger upp höga rötter där de står blött. Det är alltså inte ett tecken på att något är fel eller har förändrats utan att det varit just fluktuerande vattennivåer under lång tid. Alkärr eller alsumpskogar är en biotop med höga naturvärden som riskerar att förstöras vid torrläggning. På länsstyrelsens hemsida finns en hos-tjänst som jag tror har information om vilka biotoper som har någon form av skydd.
Vad är alar för något?
 
En al, flera alar. Trädet al alltså.
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Nerre skrev:
En al, flera alar. Trädet al alltså.
Ok, fick bild googla.
Jag tror faktis att det är mest Björkar och Tallar (eller granar) som finns där.. Men jag kan ha fel.
 
Nu syntes inte så mycket av träden, men i någon sekvens såg det ut att var en del al.

Jag tror att det är bäst valuta för pengarna att ta in en teknisk konsult som brukar göra exempelvis miljökonsekvensbeskrivningar. Då får du hjälp med att kolla upp historiken, alla faktorer runt omkring som kan påverka och inte mist problemformuleringen. Vad som faktiskt är fel och förslag på lösningar. Det kan ju vara vettigt att ha den kunskapen innan det ska utkrävas ansvar. Men det har ju många andra varit inne på tidigare och förhoppningsvis hjälper din jurist till med just det.

Innan du ger dig in i tvist så tänk på att inte göra något som kan vara till besvär sen. Fyllningen kan kräva marklov exempelvis och allt arbete i och kring vatten kan kräva anmälan eller tillstånd om vattenverksamhet. Sånt är ju bra att kolla upp och försäkra sig ett extra varv innan en tvist.
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Ja, som jag skrev tidigare, om problemet är att nivån i sjön är "för hög" så riskerar det ju att bli VÄRRE om diket och vägtrumman fixas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.