tommib
Kondens kan bildas ändå på innedelen, metall leder kyla väldigt bra. Om du pluggar inomhusänden med isolering så att det inte cirkulerar någon luft i det lilla utrymme som finns mellan rör och betong så kommer du inte få kondensproblem där. Det är en så liten luftvolym att det inte "får plats" så mycket fukt i luften att det blir problem.

Däremot kan du mycket riktigt få problem på insidan, t.ex. i vinkelkopplingen. Då kan man linda den med armaflex eller liknande.

Sönderfrysningen med röret har inget med kondens/isolering att göra. Röret blir tomt på vatten när du stänger av (givet att du inte lämnar slangen på...)
 
tommib skrev:
Kondens kan bildas ändå på innedelen, metall leder kyla väldigt bra. Om du pluggar inomhusänden med isolering så att det inte cirkulerar någon luft i det lilla utrymme som finns mellan rör och betong så kommer du inte få kondensproblem där. Det är en så liten luftvolym att det inte "får plats" så mycket fukt i luften att det blir problem.

Däremot kan du mycket riktigt få problem på insidan, t.ex. i vinkelkopplingen. Då kan man linda den med armaflex eller liknande.

Sönderfrysningen med röret har inget med kondens/isolering att göra. Röret blir tomt på vatten när du stänger av (givet att du inte lämnar slangen på...)
Hej, tack för svar.
På insidan är de alltid minst 20 grader varmt så där tror jag de ska va lugnt? Det som orsakade skadan på gamla utkastaren var att de hade frusit inne i röret och man kan se på bilden att de är just i den delen som ligger kloss an betong som har expanderat och spruckit, resten av röret som ligger i isolering har klarat sig bra. Det var därför jag lurade på om man skulle gjort något med den delen som ligger mot betong men de kanske inte finns något som hjälper? För att isolering ska fungera måste väl ena delen av isoleringen vara i kontakt med varm luft som sedan sprider sig längs med isoleringen till övriga delar?
Ska jag fylla delen med betong med fogskum och sedan trycka röret genom detta?

En annan idé som slog mig, ifrån badrummet stänger jag av vatten till just badrum samt utkastaren (sitter på samma rör). Om jag stänger av vattnet och sedan vrider på utkastaren max så att den är helt tom, för att därefter skruva åt utkastaren igen och därefter sätter på vattnet I badrummet igen, då borde väl röret I utkastaren vara tomt till nästa vår när man startar den igen för första gången?
 
Redigerat:
Den ska tömmas ut den proceduren då käglan sitter inne vid vinkelkopplingen. Så fort du stängt utkastaren ska vattnet tömmas utifrån att den monteras med litet fall mot utsidan.
 
AndersS skrev:
Den ska tömmas ut den proceduren då käglan sitter inne vid vinkelkopplingen. Så fort du stängt utkastaren ska vattnet tömmas utifrån att den monteras med litet fall mot utsidan.
Men det är detta jag inte blir riktigt klok på för om jag nu vrider på vattnet när jag inte använt den på ett dygn och sedan stänger av så dränerar den sig själv. Om jag direkt efteråt gör om samma procedur så slutar de rinna direkt och ingen dränering. Utkastaren är ännu inte fastskruvad så jag kan luta på utkastaren men trots att jag lutar på utkastaren lite mer neråt hander inget....
 
tommib
Rolle85 skrev:
Hej, tack för svar.
På insidan är de alltid minst 20 grader varmt så där tror jag de ska va lugnt?
Nej, det är just detta som orsakar problemet. Eftersom metallröret leder kyla väldigt väl så kommer insidan av utkastaren att hålla en lägre temperatur än resten av rummet. Det innebär att vatten kommer att kondensera på ytan.

Anledningen till att det inte frös längre in var sannolikt att det är varmare än 0 grader inne i väggen och hur bra röret än leder så leder det inte så bra.

Vattnet ska precis som det beskrivs ovan tömmas ut när du stänger. Även om inte hela röret blir tomt (av någon anledning) så räcker det med att det mesta kommer ut för att du inte ska få frostsprängning. Att stänga bakom utkastaren kommer inte hjälpa om du inte också kan öppna mot luft någon annan stans. Vattnet kommer helt enkelt inte att komma ut (mer än annars). Jämför med att sticka ner ett sugrör i ett vattenglas, hålla för övre ändan och ta upp det.

Sammanfattningsvis, håll inte på med fogskum och liknande. Sätt dit utkastaren, täta med lite mineralull eller liknande på insidan så att du inte får luftcirkulation, sätt dit täckplattan och linda lite armaflex eller annan PU-isolering runt vinkelkopplingen om du får kondensproblem.
 
men om jag stänger vattnet bakom vattenutkastaren och vrider på vattenutkastaren helt så att den är helt tom för att därefter vrida åt utkastaren helt igen så den är helt avstängd så vet jag ju att hela röret är Helt tomt. Då kan ju inget frysa i den överhuvudtaget.

Jag har skaffat isolering (samma som sitter i väggen) och ska peta in detta runtom.
 
tommib
Rolle85 skrev:
men om jag stänger vattnet bakom vattenutkastaren och vrider på vattenutkastaren helt så att den är helt tom för att därefter vrida åt utkastaren helt igen så den är helt avstängd så vet jag ju att hela röret är Helt tomt. Då kan ju inget frysa i den överhuvudtaget.

Jag har skaffat isolering (samma som sitter i väggen) och ska peta in detta runtom.
Om du stänger bakom vattenutkastaren så kommer i stort sett inget vatten att rinna ur den hur mycket du än öppnar. Detta beror på att det inte kommer in luft någonstans bakom vattnet så det kommer hållas tillbaka av tryckskillnaden. Som sagt, jämför gärna med ett sugrör som du doppar ner i ett vattenglas för att sedan hålla för övre änden och ta upp det. Du kommer få med dig vattnet upp.
 
tommib skrev:
Om du stänger bakom vattenutkastaren så kommer i stort sett inget vatten att rinna ur den hur mycket du än öppnar. Detta beror på att det inte kommer in luft någonstans bakom vattnet så det kommer hållas tillbaka av tryckskillnaden. Som sagt, jämför gärna med ett sugrör som du doppar ner i ett vattenglas för att sedan hålla för övre änden och ta upp det. Du kommer få med dig vattnet upp.
aha nu fattar jag vad du menar...
men då förstår jag inte hur själva dräneringen ska fungera eftersom den också kräver luft bakifrån för att dräneras? Är de därför de inte alltid rinner ut när jag vrider åt kranen tro...att de är nått strul med trycksskillnad? Var ska de luftas någonstans ifrån?
 
Redigerat:
tommib
Utkastarröret är troligen såpass kort och grovt att en luftbubbla kan krypa upp, men det skulle kunna förklara varför det inte alltid funkar. Jag tror att det finns en extra ventil i utkastaren, men det kan säkert krilleman förklara bättre...
 
FMM har någon tömning som gör att vattnet sprutar bakåt mot väggen, vilket inte är helt lyckat. Det sitter en plastring monterad där vattnet sprutar ut.
 
Fick äntligen tag på någon på Gustafsberg. Hon sa att jag måste vrida åt ordentligt varje gång annars startar inte dräneringsfunktionen....ska testa ikväll..
 
Krilleman
tommib skrev:
Utkastarröret är troligen såpass kort och grovt att en luftbubbla kan krypa upp, men det skulle kunna förklara varför det inte alltid funkar. Jag tror att det finns en extra ventil i utkastaren, men det kan säkert krilleman förklara bättre...
Tanken är ju att luft ska komma in via anslutningen för trädgårdsslangen/självdräneringen och på så vis tillåta vattnet att rinna ut.

AndersS skrev:
FMM har någon tömning som gör att vattnet sprutar bakåt mot väggen, vilket inte är helt lyckat. Det sitter en plastring monterad där vattnet sprutar ut.
Tanken med denna funktion (som vatettes variant också har) är att utkastaren dräneras trots att slangen är monterad. Det har nog räddat många biltvättande människor många vintrar! Men FMM:s är sämre ur fuktsynpunkt mot väggen när det sprutar vatten där varje gång man stänger av. För att motverka detta lite kan man ju ha munstycket på slangen öppen när man stänger av utkastaren, men jag tror inte jag skulle bemöda mig med det varje gång. Människan är lat i naturen! Vatettes dränering är ju framför anslutningen av slangen.
 
det bör också påpekas att den är gjord i metall och den sitter synligt på utsidan så blir det kallt så blir metallen kall och den kylan kryper inöver en bit hur noga man än isolerar.
 
Ska jag trycka in betong eller isolering precis bakom utkastaren?
 
Krilleman
Isolering blir bra, men majoriteten av alla installerade vattenutkastare har absolut ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.