En lätt paviljong i trä och glas under en tunn takskiva. Kontrasten mellan det gjutna källarplanet och överdelens nätta mått är markant, och påminner avsiktligt om ett kineseri i form av ett utsiktstorn lite högre upp på tomten i Aspvik i Stockholms skärgård

Du kan läsa artikeln här: Drömhus i Aspvik
 
Som vanligt fascineras jag av att arkitekter alltid verkar lyckas krångla sig ur regler som gäller "för alla andra". Det där altanräcket ser helt livsfarligt ut, verkar inte vara något glas utan bara väldigt brett mellanrum mellan metallspjälorna.
Det var samma sak med Gert Wingårdhs eget hus, där han hade en takterass ut från sovrummet - helt utan räcke.
 
Snyggt!
Dock tycker jag personligen att plyfa ser lite ofärdigt ut.
Och en läskig gubbe i taket som stirrar ner...
 
  • Ett trärum med hyllor, böcker, prylar, och taklampa. En röd cirkel markerar en detalj på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ozzys Gozze och 6 till
  • Laddar…
Gillar mkt med huset men jag tror verkligen att plyfatrenden kommer blåsa förbi rätt snabbt (vilket nog får anses positivt). Om fem år är det 2010-talets blå badrumskakel.
 
Hur fungerar vattenavrinningen i duschen? Är det en springa där golvet möter väggen eller finns där en golvbrunn som inte syns p.g.a. reflektioner eller dylikt?
 
mansjo skrev:
Hur fungerar vattenavrinningen i duschen? Är det en springa där golvet möter väggen eller finns där en golvbrunn som inte syns p.g.a. reflektioner eller dylikt?
Bra fråga.
Jag har stirrat på bilden i flera minuter och hittar ingen brunn.
Det skulle kunna finnas något mot väggen, där klinkersen är "bruten".
 
dreamkåken2010 skrev:
Snyggt!
Dock tycker jag personligen att plyfa ser lite ofärdigt ut.
Och en läskig gubbe i taket som stirrar ner...
Vissa hittar Jesusbilder i rostade mackor. Jag såg något annat här.
Utöver den läskiga gubben, finns även en annan otrevlig figur strax bakom. Kattdjävulen?
Träväggar, takfläkt, bokhylla med böcker, prylar, golvstående lampa, röda och gula markeringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle byta ut den där plyfaskivan snarast.
 
mansjo skrev:
Hur fungerar vattenavrinningen i duschen? Är det en springa där golvet möter väggen eller finns där en golvbrunn som inte syns p.g.a. reflektioner eller dylikt?
Inte för att jag vet, men där borde ju sitta något i den här stilen, fast det smälter in mer än vår gör pga att man har svart badrum, plus vinkeln på bilden.

golvbrunn_var.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis som Marlen säger, samt att den löper hela vägen vägg till vägg, har en likadan i vår dusch som i "drömhuset" i artikeln. 30cm plattor, Unidrain 900mm Highline custom,
 
Utvändigt är huset spännande, men invändigt känns det som en packlår. Användes inte Plyfa ganska flitigt på 70-talet eller tidigare?
 
Snygg utsida, men man undrar ju om huset passerat slutbesiktning med de räckena(?)

Smart lösning med infälld gardinstång i taket (i sovrummet) om man nu är ute efter den avskalade stilen.

Undrar lite över vad det var för regler i område och om de var extra begränsade med tanke på att det är ett så litet hus, bara ett sovrum och sen iofs det opraktiska arbetsrummet som man måste gå utomhus för att ta sig till.
När huset så småningom skall säljas är marknaden tämligen begränsad för ett så litet hus i tre våningsplan med bara ett sovrum och ett badrum men ändå rätt lyxigt utfört och bra läge(?)
 
G
Är alla överskåp högerhängda? För visst lutar taket? Eller ser jag fel?
 
T
OMG!!! Välkommen till plywoodhelvetet, så satans fult:banghead:
 
T
Marlen Eskilsson skrev:
Inte för att jag vet, men där borde ju sitta något i den här stilen, fast det smälter in mer än vår gör pga att man har svart badrum, plus vinkeln på bilden.
Varför är där silikon i golvvinkeln, fult samt att det kommer att dra till sig smuts samt bli möglig i framtiden! Sedan tucker jag att en väggnära brunn ska sitta just intill väggen och inte 10 cm ut, som det är nu kan man inte ha större plattor än på bilden pga fallet. hade brunnen varit intill vägg hade man kunnat köra typ 60x60 plattor.
 
Estetiskt mycket tilltalande exteriört, insidan blir lite enformig med plyfa genomgående. Välplacerat på tomten, poolen är verkligen ett smycke.

Vi får/har ofta gäster på landet, då är det bra med lite yta eller flera rum att härbärgera i. Jag får en känsla av att huset ser större ut på utsidan än vad det är inuti.

Men väldigt mycket vill ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.