Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Måste bara fråga... Varför kopplingsdosan och rör? Är gummikabeln godkänd att klamras?
Finns bra möjliga svar på allt.

Dosan kan vara där för att det helt enkelt var där matande kabel slutade, eller det är i den punkten man tänker sig att ändra eller förgrena i anläggningen.
Det är i vilket fall inget som helst fel med en dosa, möjligen lite oestetiskt ifall den inte hade behövts.


Om jag sätter rör över kabel på det där viset är det ofta för att få aningens mer mekaniskt skydd och/eller att få kabeldragningen mer rak och snygg med färre klammer.
I vilket fall absolut inget formellt fel.


Och sen är ju inte gummikabeln klamrad. Om någon ansåg ett sånt fult jobb som att man klamrat så skulle jag vilja ta ett snack me han. ;) :cool:
Den är bara lite upphängd för att komma undan lite och inte hänga och dingla.
Ja ungefär som när man ordnar upp lite i kabelhärvan bakom TVn eller datorhörnan.


Lite udda dock med en tillfällig inkoppling så där med byggcentral. Men är det just tillfälligt så är det väldigt bra och rätt gjort.
Råkar lösningen övergå i permanent tillstånd så är det lite olyckliga materialval, men ingen livsfara på något vis så länge man håller ögonen på gummikabeln så den inte blir dålig och murken.
Men inomhus så kan det å andra sidan ta 40 år typ, innan den gummikabeln gjort sitt. ;)



edit:
Alltså bara i syfte att räta ut lite frågetecken.
Det blir alltid bryderier i gränslandet mellan fast elanläggning och tillfällig inkoppling osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gln
  • Laddar…
Tack för förtydligandet. Kunde inte skrivit bättre själv. Ja dosan är där för att jag skall förgrena ut till ytterligare uttag. Och när jag är nöjd med placeringen är det bara en liten bit kabel jag behöver byta för att få det fast installerat med ett riktigt skåp. Det är kanske inte så snyggt men det är ju ett garage så funktion går före skönhet.

Som du skrev röret är ett ytterligare skydd o lättare att få rakt.

Ja kablen är mer upphängd än klamrad.
Risken finns alltid att det blir permanent om man är nöjd med funktionen. Men så är inte tanken.
 
Hämtat den nya porslinsguden hos föräldrarna som fått stå som fraktmottagare, och tömt badrummet på allt utom duschväggarna (som ska vara kvar). Imorgon blir det totalrengöring av golv/väggar och målning av elementet, efter det kan äntligen uppbyggnadsfasen börja!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Idag har jag förgäves krånglat med stuprören som ännu inte har nedgrävda dagvattenledningar... Blev inge bra så jag måste nog fixa en regntunna men den måste vara snygg enligt sambon..

Målat golvsocklarna i hallen och även ett fönster i köket blev målat samt en spotlight i fönstersmygen.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Flytspacklat ett varv till i hallen och spacklat lite i badrummet :)
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag testat om de går att titta golvsocklarna på plats, gick tyvärr bet på det. :(
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Danne_85 skrev:
Idag har jag testat om de går att titta golvsocklarna på plats, gick tyvärr bet på det. :(
Tids nog går det, eller ja det kan krävas att du råkar snubbla över en Senco Fusion..och vips så är dom på plats ;)
 
GIPSAT!!! Äntligen går det framåt :D
Och vilken lattjo liten pryl hole-in-one var :)
 
  • Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
GIPSAT!!! Äntligen går det framåt :D
Och vilken lattjo liten pryl hole-in-one var :)
Framtiden är här, idag ;)
 
  • Gilla
alex86 och 2 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Tids nog går det, eller ja det kan krävas att du råkar snubbla över en Senco Fusion..och vips så är dom på plats ;)
Ja s är det nog hehe, tar emot lite extra då ja la in golv för ett år sen och socklade och gjorde allt klart med engång, det var dock lite tråkigt o billigt laminatgolv jag kom över. Sen fick vi en del pengar över och bestämde oss för att byta ut våran gamla kamin, och tänkte då att det blir sjukt jobbigt att byta golv i framtiden när nya kaminen e på plats. så då revs allt o jag la in ett nytt riktigt trägolv istället sen har liksom inte listerna kommit på plats :)
 
Flyttat undan badkaret och monterat blandare och duschdörr.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mkling och 3 till
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sopkörning, vi var inte ensamma om den idén.. :x
Sedan blev det gipsning i garaget..
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
D09
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom våren aldrig kommer så har jag skrapat till en slät fin pulkaväg, spärrat av och monterat bumpstopp 😇

Köpt en beg minihylla också för en hundring :)


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
[bild]

Sopkörning, vi var inte ensamma om den idén.. :x
Sedan blev det gipsning i garaget..
"Bara" den "roliga" spacklingen och slipningen kvar.. :)
Eller ja spackla går ju, men f_n för slipdammet.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag primat golvet i hallen 3 ggr, slipat och spacklat i badrummet och limmat fast tröskeln i rätt nivå :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.