Vilken tråd, så många fadäser folk har varit med om!

Jag har klarat mig skapligt ändå, pepparpeppar. Största blodsutgutelsen var nog när jag renoverade i badtofflor av typ frigolit/plast och trampade på en bit asfaboard på marken, givetvis med en spik kvar som gick rätt genom toffeln och upp i foten. Ett riktigt fint litet hål, knappt synbart, men den träffade något blodkärl som geggade ner foten totalt. Aldrig mer gå i närheten av rivmaterial i flipflops eller motsv.

Kört tigersågen för nära ett VP-rör och råkade kapa in i det, vilket orsakade en gnistkaskad innan säkringen gick. Inget hände mig mer än ett reflexmässigt jämfotahopp bakåt som fått Carolina Klüft grön av avund.

Sedan har jag lite för bråttom med kap- och gersågen och nu har plastskyddet runt klingan kärvat ett par gånger, så det inte slagit ner när jag släppt upp sågen. Jag är där med händerna innan sågen har stannat hela tiden och för en månad sedan så tog sågtänderna min ena knoge i ett knackande ljud när jag sågat klart och var där och grävde med näven. Blev nog mest bara ytlig skada då klingan hade så pass låg hastighet, men fick mig ändå en tankeställare. Knogen tål ju en del stryk, vid sidan om finns senor och ligament som inte hade blivit lika glada.

Något jag har galen respekt för är motorsågen. Är ett pucko som inte köpt sågbyxor och stövlar ännu, men när jag kör med sågen så har jag helt galen hög fokus på hur jag står, vad jag står på, hållning, vad jag sågar i mm.
 
Det värsta jag varit med om är en datormeckskada, ironiskt nog. Det var många år sedan detta så de fina chassin vi har idag var mindre vanligt, man hade ofta sure plåt vilket resulterar i sylvassa kanter. Hade ställt I från mig täckplåter. På något sätt när jag vände mig om så snubblade jag över den och skar upp ett 100mm långt sår enda in till benet på smalbenet. Plåten var så vass att läkaren trodde snittet var gjort med stapel. Tur det för ärret blev perfekt :) fick gå på penselin ett tag då benhinnan var snittad
 
@ola c, inte sy i fingertoppen?? Det har dem då aldrig tvekat på med mig 😳 men ja om man kan undvika så kanske är bra tänkt otur med hyveln i alla fall. Läker det bra? Krya på dig!
ImageUploadedByTapatalk1399153895.570022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ola C skrev:
maskinerna är farliga även när man inte snickrar på dom...nästan värre eftersom man inte har sitt vanliga säkerhetstänk och sina rutiner var man ska och inte ska ha fingrarna.
Usch och fy, tur att det inte blev värre trots allt!

Det är helt riktigt som du säger, vassa saker är fortfarande vassa oavsett om de används eller inte. Jag har faktiskt gjort nästan exakt samma sak med den skillnaden att min hyvel inte ens hade strömmen inkopplad. Jag tror jag just hade postat de nyslipade stålen och höll på att montera ihop det hela igen när jag lägger handen på kuttern och skär ett snyggt djupt snitt i en av fingertopparna. Fingret läkte fint men det finns fortfarande blodfläckar kvar på plywoodplattan som hyveln står på som en bra påminnelse.
 
  • Gilla
Powermange
  • Laddar…
Mer påminnelse 😃

Man kan inte ha för mycket av det!

ImageUploadedByTapatalk1399155129.102798.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1399155147.795446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett par inlägg till och den här tråden har spårat ur till Motorsågsmassakern :)
 
Ja usch, det är så lätt hänt...o värst är det med "ska bara"..... :thumbdown:
 
DSC_0054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En smal ekbit (10 x 40 mm, 1100 mm lång) som ska bli en tröskel eller list mellan två golv skulle falsas ur pga 5 mm nivåskillnad mellan golven. Jag tänkte att det enklaste vore att köra ett spår med bordssågen. Eftersom träbiten var liten och tunn så tänkte jag att fingrarna kunde komma lite väl nära klingan så jag plockade fram lämpliga påskjutare att ha inom räckhåll. Precis innan jag slog på sågen så kom jag också på att det kunde flyga runt otrevliga flisor om något skulle gå snett så på med glasögonen också.

Biten glidet lungt och fint genom sågen och när det närmar sig slutet så flexar den lite så jag trycker lite extra med påskjutaren nedåt och inåt mot anhållet. Pang så vrider sig träbiten runt och stannar som på bilden. Jag stänger av sågen och undrar vad som hände?

Eftersom biten var så pass smal så drogs den ner bordet av klingan och jag hjälpte ju till med påskjutaren. Som tur var så observerade jag den lyftande framänden innan jag märkte att bakänden var på väg att försvinna så jag drog instinktivt handen åt vänster. Skadan blev bara att jag bröt tumnaglen (som ändå behövde klippas) mot sågbordet istället för att köra in handen med träbit och påskjutare i klingan.

Slutsatsen är att alltid använda ett "zero clearance insert" när man sågar tunna bitar. Hade jag haft ett sådant så hade det gått helt enligt planen. Alternativt så kunde jag kanske flyttat mig runt sågen och tagit i framändan av biten som nödlösning.


Hur gick det med tröskeln då? Jo, ibland har man tur, skadan på tröskeln var nästan exakt lika lång som det som skulle kapas bort, en liten flisa på 2 mm i ena hörnet mot golvet kommer nog inte att synas. :)

DSC_0055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skola icke kapa vp-rör med brytbladskniv, ty du slinter lätt, och biltema har en riktigt skaplig rörsax för 69:-. Bara sjukresan kostar 80:-.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jac skrev:
[bild]

En smal ekbit (10 x 40 mm, 1100 mm lång) som ska bli en tröskel eller list mellan två golv skulle falsas ur pga 5 mm nivåskillnad mellan golven. Jag tänkte att det enklaste vore att köra ett spår med bordssågen. Eftersom träbiten var liten och tunn så tänkte jag att fingrarna kunde komma lite väl nära klingan så jag plockade fram lämpliga påskjutare att ha inom räckhåll. Precis innan jag slog på sågen så kom jag också på att det kunde flyga runt otrevliga flisor om något skulle gå snett så på med glasögonen också.

Biten glidet lungt och fint genom sågen och när det närmar sig slutet så flexar den lite så jag trycker lite extra med påskjutaren nedåt och inåt mot anhållet. Pang så vrider sig träbiten runt och stannar som på bilden. Jag stänger av sågen och undrar vad som hände?

Eftersom biten var så pass smal så drogs den ner bordet av klingan och jag hjälpte ju till med påskjutaren. Som tur var så observerade jag den lyftande framänden innan jag märkte att bakänden var på väg att försvinna så jag drog instinktivt handen åt vänster. Skadan blev bara att jag bröt tumnaglen (som ändå behövde klippas) mot sågbordet istället för att köra in handen med träbit och påskjutare i klingan.

Slutsatsen är att alltid använda ett "zero clearance insert" när man sågar tunna bitar. Hade jag haft ett sådant så hade det gått helt enligt planen. Alternativt så kunde jag kanske flyttat mig runt sågen och tagit i framändan av biten som nödlösning.


Hur gick det med tröskeln då? Jo, ibland har man tur, skadan på tröskeln var nästan exakt lika lång som det som skulle kapas bort, en liten flisa på 2 mm i ena hörnet mot golvet kommer nog inte att synas. :)

[bild]
Du kan få ett fint zero clearance insert av mig om du vill! Jag har 2 st över då de inte riktigt passar nu sen jag byggde om sågbordet. Har man bara gjort en är det rätt snabbt gjort att mallfräsa nya ifrån den första. Är väl tveksamt om de passar i din såg också kanske. Ser att det är phl:s gamla hemmabyggda sågbas eller har du gjort en kopia?
 
vectrex skrev:
Du kan få ett fint zero clearance insert av mig om du vill! Jag har 2 st över då de inte riktigt passar nu sen jag byggde om sågbordet. Har man bara gjort en är det rätt snabbt gjort att mallfräsa nya ifrån den första. Är väl tveksamt om de passar i din såg också kanske. Ser att det är phl:s gamla hemmabyggda sågbas eller har du gjort en kopia?
Ja, det har funnits i tankarna länge, i princip sedan jag köpte sågen, men det är väl just det där första exemplaret som har bromsat det hela. Men det känns som om det nyss fick lite högre prioritet. ;)

Helt rätt att det är phl:s gamal bas som jag fick ärva när han sålde sin såg. Bordet och upphängningen är dock original så det är inget som skall påverka iläggsplattan (är det ett bra svenskt ord för "insert"?)

Har du lust att lägga en iläggsplatta på posten så vore det mycket snällt. Vad vill du ha för den? Vi kan ta detaljerna via PM.

PS
Jag tittade igen på bilderna av din såg och ser att det är en XC. Min är den gamla GTS 10 så det finns en risk att plattorna inte är exakt lika.
 
Redigerat:
Bra det gick bra ändå jac!

Jag tycker det där är ett läskigt sågsnitt att göra även med en zci platta på plats. Ämnet har så liten bredd att vila på (speciellt efter det sågats av) och det är väldigt lätt hänt att det tippar.
 
Exostor skrev:
Du skola icke kapa vp-rör med brytbladskniv, ty du slinter lätt, och biltema har en riktigt skaplig rörsax för 69:-. Bara sjukresan kostar 80:-.
[bild]
Aahh Ethilon 3-0. Klassiskt akutsuturmaterial .. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
jac skrev:
Ja, det har funnits i tankarna länge, i princip sedan jag köpte sågen, men det är väl just det där första exemplaret som har bromsat det hela. Men det känns som om det nyss fick lite högre prioritet. ;)

Helt rätt att det är phl:s gamal bas som jag fick ärva när han sålde sin såg. Bordet och upphängningen är dock original så det är inget som skall påverka iläggsplattan (är det ett bra svenskt ord för "insert"?)

Har du lust att lägga en iläggsplatta på posten så vore det mycket snällt. Vad vill du ha för den? Vi kan ta detaljerna via PM.

PS
Jag tittade igen på bilderna av din såg och ser att det är en XC. Min är den gamla GTS 10 så det finns en risk att plattorna inte är exakt lika.
Om du ger mig pengar för portot så kan du få det gratis! Det är väl högst tveksamt att det blir perfekt passform mot klingan, men du borde åtminstone kunna använda det för att mallfräsa ut nya. PM:a adress så kan jag skicka ner det.
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Borrade några hål i krypgrunden för att dra 20 mm flexslang där jag sedan skulle dra TP kabel. Kämpade på med min borrhammare för att göra det tredje hålet i 30 cm betong och gick troligen emot armering. Visste ju om att man ska vara försiktig och att borren kan köra fast och då ge ett rejält kast. Eftersom hålet var nere vid golvet stod jag i en dålig arbetstsällning och borren slog emot smalbenet. Efter första chocken och insikten att benet inte var brutet utan "bara" skrapat och svullet så insåg jag dumheten i alltihopa inklusive att ligga själv i en krypgrund med ca en meter i tak. Hade jag brutit benet vet jag inte hur jag skulle ta mig ut genom den minimala luckan (knappt görligt utan krämpor och ett lågt BMI)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.