Är det någon som testat "Kläm- och sågskenan" som finns i veckans blad? Jag är lite sugen på den eftersom jag inte har någon riktig sågskena (ännu) men även om 179 kr är billigt, så blir det ju dyrt om den inte fungerar/håller måttet.
 
Det finns någon i forumet som testat biltemas motsv. Kanske går att söka upp det inlägget.
Vill minnas att den satt bra, men kräver en del arbete med att rigga på plats, så snittet kommer där ska vara. Även lite tendens att röra på sig när man spänner den, så är det millimeterprecision får man vara bered på lite arbete.
 
Paxman skrev:
Är det någon som testat "Kläm- och sågskenan" som finns i veckans blad? Jag är lite sugen på den eftersom jag inte har någon riktig sågskena (ännu) men även om 179 kr är billigt, så blir det ju dyrt om den inte fungerar/håller måttet.
Köpte den då den såldes vid tidigare tillfälle. Har inte använt den många gånger men den har funkat fint när jag testat. Sitter ordentligt fast och är lätt att sätta dit. Den går att sätta fast i olika vinklar så ska man ha den vinkelrätt lär man vara noga när man sätter fast den.
 
corre skrev:
Det finns någon i forumet som testat biltemas motsv. Kanske går att söka upp det inlägget.
Vill minnas att den satt bra, men kräver en del arbete med att rigga på plats, så snittet kommer där ska vara. Även lite tendens att röra på sig när man spänner den, så är det millimeterprecision får man vara bered på lite arbete.
Man för göra en notering på linjanel, hur många mm man ska dra av på måttet, för att få positionen för linjalen, för en given cirkelsåg.

Jag har ingen egen, men har klämt och känt på liknande i affären, och kom till insikten att de var för klena för att sitta tillräckligt bra och stabilt. De jag klämt på alltså. Iden är jättebra tycker jag, så en linjal med rätt kvalitet är nog ingen dum ide :)
 
Ska ta och åka förbi och klämma lite på den imorgon...enligt era erfarenheter känns ju värt 179 spänn. (y)
 
Knivslipen är den bra? Törs man slipa köksknivarna i den?
 
Paxman skrev:
Ska ta och åka förbi och klämma lite på den imorgon...enligt era erfarenheter känns ju värt 179 spänn. (y)
Den har funnits med förut. Jag backade på den eftersom den tyvärr inte klarar att agera sågskena på en 120cm bred skiva. Hur ofta har man nytta av en sågskena då?
 
nimhed skrev:
Den har funnits med förut. Jag backade på den eftersom den tyvärr inte klarar att agera sågskena på en 120cm bred skiva. Hur ofta har man nytta av en sågskena då?
Det står att den är 122 lång, kan man inte bara vända den upp och ned och spänna fast med tvingar dom gångerna man ska såga skivor då?
 
nimhed skrev:
Den har funnits med förut. Jag backade på den eftersom den tyvärr inte klarar att agera sågskena på en 120cm bred skiva. Hur ofta har man nytta av en sågskena då?
Nu när du skriver det, så minns jag att jag läst det. Det är ju en riktigt stor brist (hur tänkte konstruktören där?!) men det är ju inte enbart fullstora skivor som jag kapar så den kan nog ändå vara värd sitt pris.
 
Jag har haft klämskenan från biltema några år och den funkar fint. Minns inte om den räcker över en hel 120 skiva men till det jag haft den till har den varit klockren. Ibland kan den dock spänna lite väl hårt såmatt skivan bågnar så det får man passa sig lite för.
 
Biltemas räcker över en 120-skiva, ja. Tror gapet är på max 122cm.
 
nimhed skrev:
Jag backade på den eftersom den tyvärr inte klarar att agera sågskena på en 120cm bred skiva. Hur ofta har man nytta av en sågskena då?
Enligt Lidls sida så klarar skenan en spännvidd på 0-100 cm. Funderade själv på en skena då jag saknar detta. Men då vill jag att den i alla fall skall klara av att ge ig bra snitt när man skall kapa upp en skiva från "fullsize" men det gör den ju inte så den får blir kvar i affären för mig....
 
nino skrev:
Knivslipen är den bra? Törs man slipa köksknivarna i den?
Har du köpt slipen?
 
nej det är så jäkla tråkigt här, man lär stå och köa kl 08 när dom öppnar annars är allt som är nåt att ha borta, var dit vid 15 tiden och slipen och spärr ringnycklarna var så klart slut :(
 
Om du har vägarna förbi Ludvika så får du komma hit :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.