Hej! Vi har bott i en nybyggd bostadsrätt i snart 4 månader och upptäckte ikväll att det var vatten under parkettgolvet utanför badrummet c:a 0,5 m ut i hallen, har stängt av vattnet i lägenheten och ordföranden i styrelsen (byggansvarig) kommer imorgon för att titta på detta, vad har man för rättigheter/skyldigheter när det gäller nybygge? Vi själva har inte gjort något som påverkat att detta inträffat
 
2 års garanti är minimum. Är det ett byggfel är det 10 år.
 
Ni har fem års garanti och ska inte behöva göra någonting. Det är föreningen som ska driva detta åt er mot entreprenören. Förvänta er inga direkta skadestånd dock.
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta visade sig vara orsaken, entreprenören fixade detta men säger att fukten under parketten i hallen får självtorka ev att man sätter in en fläkt, borde man inte ta bort den vattenskadade parketten för att se hur stor skada det är?
 
om läckaget är ordnat och parketten oskadad på det viset så lär det ju torka och klara sig ändå. Det är ju inget som pågått i flera år och kanske orsakat följdskador direkt. Nu är det ju uppsnappat tidigt och åtgärdat. Håll dock koll på golv och sånt om det är nåt som sker framledes.
 
Frågan är hur vattnet kom ut i hallen
 
jag hade en lägenhet där vatten stått under parkett. Syntes inget på ovansidan men när jag rev ut den var den svart/röten/möglig under.
 
Är det från en diskmaskin i köket? Fanns inget droppskydd under? En till bild tack.
 
Jonatan79 skrev:
Är det från en diskmaskin i köket? Fanns inget droppskydd under? En till bild tack.
läckan är ju vid väggen så droppskydd under tättmaskin hade inte hjälpt.
 
Finns det diskmaskinavstänging?
 
Då han sagt att det är utanför badrummet så är min uteslutningsförmåga som säger att det är tvättmaskinens inkoppling.
 
Jo men om den här läckan vi ser på bilden kommer från badrummet, så finns det inget fungerande tätskikt i badrummet. Vattnet skulle ha stannat i badrummet om det kommer därifrån.

OM detta är i ett köksskåp, så är det också anmärkningavärt om vattnet kan leta sig ner under golvet. Det skulle betyda att det inte är tät botten i skåpet, vilket jag har för mig är krav från förs. bolaget (inte helt säker).
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Skulle vara bra om ts kan förklara var ifrån vattnet kommit
 
Jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag och be dom skicka ut någon för att kontrollera fukten och få ett utlåtande hur det ska åtgärdas.
Klart att entreprenören säger att det inte är någon fara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.