nino skrev:
Är det spärr ringnycklar?
Ja. Helt ok, jag har ett set hemma. Kompletterade direkt med en 15 fr BT.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
vad är det för garanti på spärr ringnycklarna då? kändes som ett bra pris
 
Ellagård skrev:
Ja. Helt ok, jag har ett set hemma. Kompletterade direkt med en 15 fr BT.
+ en elva också, eller?
 
Är det annorlunda i tyskland? Används 14 mer där?
 
Mikael_L
11mm tycker jag är en märklig önskan.
Jag vet inte om jag någonsin stött på en skalle med 11mm :eek:

Men både 12 och 13 mm är frekvent, 12mm väldigt vanligt i Japanska bilar för M8, 13mm för M8 i europeiska.
 
Hmm, du har kanske rätt. Jag vill bara minnas att 11mm alltid har varit en vanlig dimension. Men den kanske har tagits över av 10mm.

Jag har i alla fall en det nycklar hemma som är 11 i ena änden och 13 i andra. Vittnar om att 11:an historiskt sett har varit vanlig.
 
Mikael_L
nimhed skrev:
Jag har i alla fall en det nycklar hemma som är 11 i ena änden och 13 i andra. Vittnar om att 11:an historiskt sett har varit vanlig.
Ja när du säger (skriver) det, så minns jag att jag också haft någon sådan 11+13-kombo bland bra-och-ha-verktygen.
Känns som att den kommit från verktygssatsen ifrån någon bil, motorcykel eller snöskoter eller likn.
 
Mikael_L
Jag googlade och fann snabbt indikationer om att Citroen och något mopedmärke haft M7 :eek: gängor med 11mm skalle. ;)
 
Det är nog mer cykelreparationer som jag vill minnas att elvan var användbar.
 
Mikael_L skrev:
På torsdag släpps nästa verktygskampanj.
En bänkslipmaskin för 300 pix bl.a. som får mig lite sugen.

Bara på 200W, så den är kanske lite klen. Men om den bara går bra utan att vobbla och så, så lär det väl duga till att skärpa lite borrar eller slipa till en flatmejsel osv. Själv ser jag inte behovet att smärgla stora prylar med kraftig materialavverkning.
Tror ni den kan vara något?
[länk]
Går det att sätta polerskivor på en sådan månntro?
 
nanowire skrev:
Går det att sätta polerskivor på en sådan månntro?
Poleringsskivor som gör nytta kräver mer effekt i motorn är min erfarenhet.
Runt 1-1.5kWh är nog minimum för att kunna polera vettigt. Man behöver lägga lite tryck för att polera och det orkar inte 200W med.
Den är nog aningen högvarvig också. En polertrissa på en borrmaskin i bänkfäste fungerar nog bättre i den prisklassen.
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har en liknande bänkslip från Parkside (Lidl) men den har 50mm slipband på ena sidan. Har inte använt den så otroligt mycket men den känns tyst och utan nämnvärt vobbel i slipstenen så jag är nöjd. Dock är väl anhållen väl klena men för det priset så....
 
Mikael_L
Köper jag en bänkslip (smärgel) så kommer den bli väldigt sällan använd.
Det finns liksom inte på kartan att köpa en ny av premium-märke.

Så antingen en sådan här billig om den bara kan anses vara duglig, eller så en begagnad verkstadsmaskin är vad jag känner jag kan välja mellan.
Möjligen avstå helt. ;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Även jag blev sugen på att köpa smärgeln på Lidl men efter att jag läste en recension av Meec kombislip så stillades köpsuget. Jag har redan gått på den niten för många gånger, att köpa billigt skräp som sen blir dyrt för att det är oanvändbart.

Recension av Julas 200 wattare ( men med slipband på ena sidan)

"den roterar men så fort man sätter något till slipstenen så stannar den. Denna slip är inte värd att kallas slip. Den orkar inte ens slipa trädetaljer. Sämsta köp någonsin."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.