Hej!
Tror inte någon frågat detta förut...
Jag har just uppgraderat till latest&greatest, 3.7.0.

Efter att ha....inte lyckats så bra i min matlagning, insåg jag att jag behöver ett smidigt sätt att tillfälligt inaktivera brandlarmet. Jag tänker mig att (helst både från SPC Connect-appen och från manöverpanelen) kunna välja "Inaktivera brandlarm 30 minuter".
Är det möjligt?

Hälsningar,
/Jon
 
Redigerat:
RilleRock
Jon Fleck skrev:
Efter att ha....inte lyckats så bra i min matlagning, insåg jag att jag behöver ett smidigt sätt att tillfälligt inaktivera brandlarmet. Jag tänker mig att (helst både från SPC Connect-appen och från manöverpanelen) kunna välja "Inaktivera brandlarm 30 minuter".
Är det möjligt?

Hälsningar,
/Jon
Är väl klart :)
Men det tar några minuter att konfigurera då man får in lite här och där.

Kontentan blir att en ny användare slår endast sin kod via manöverpanel som frånkopplar brandområdet tillfälligt som sedan slås på automatiskt efter inställd tid 1-120 minuter med tillslagsnotifiering eller ej.

Via app eller web frånkopplar man området som vanligt och efter inställd tid tillkopplas det automatiskt som ovan.

Skulle det gå ett larm från en brandsektion vid frånkopplat brandområde så indikeras det endast tyst i panel som sedan får raderas.
 
Vilket kanontips, RilleRock! Sort tack för det, det blir att labba och testa lite i afton eller senare...

/Jon
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Hej!

Jag sitter och försöker hitta områdestriggers i webbgränsnittet men förgäves, jag har redan en trigger definierad (det verkar kallas trigger ibland och ibland händelse i svenska manualen?). Det jag vill göra är att en central deckare inne i huset ska larma av vid skalskydd.

Ursäkta eventuell språkförbistring, min enhet saknar svenska och jag har inte windows för att köra SPC Pro.
 
RilleRock
user7 skrev:
Hej!

Jag sitter och försöker hitta områdestriggers i webbgränsnittet men förgäves, jag har redan en trigger definierad (det verkar kallas trigger ibland och ibland händelse i svenska manualen?). Det jag vill göra är att en central deckare inne i huset ska larma av vid skalskydd.

Ursäkta eventuell språkförbistring, min enhet saknar svenska och jag har inte windows för att köra SPC Pro.
Innan du loggar in i webgränsnittet så väljer du språk.

Områdestriggers hittar du under områden men du måste välja "företag" istället för privat för att komma åt de.

Förstår inte riktigt din önskan annars.
Kan du förtydliga?
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
Ah, tack! Det är säkert så att jag har privat inställt. Jag skulle vilja ha ett skalskydd akvierat som bara larmar med siren inne i huset och jag kommer att ha en deckare i en trappa från sovrum, lösen den ut är någon på väg ned och det ska larmas av. Men den ska såklart inte göra det när det annat än i ett skalskyddsläge som används då vi är hemma.
 
Hej

Angående magnetkontakter MC440:

Hur viktiga är plastunderläggen när man monterar på ståldörr?
Hur viktigt är det med rostfri skruv? (sett självborrande typ ventilationsskruv på nästan alla jag sett)

Hur nära varandra kan man sätta två mc440 (ovanför varandra) på samma ståldörr? Räcker 5cm?
 
RilleRock
johan112233 skrev:
Hej

Angående magnetkontakter MC440:

Hur viktiga är plastunderläggen när man monterar på ståldörr?
Hur viktigt är det med rostfri skruv? (sett självborrande typ ventilationsskruv på nästan alla jag sett)

Hur nära varandra kan man sätta två mc440 (ovanför varandra) på samma ståldörr? Räcker 5cm?
Distanserna är extremt viktiga för annars kommer magneten avmagnetiseras över tid.
Därför är även minimalt avstånd viktigt vid montage på ståldörr.

5 cm räcker, de kan sitta tightare med.
I detta fall har det ingen betydelse för deras funktion inte stör ut varandra.
 
RilleRock
Använd medföljande skruv, bara förborra innan.
 
D
Har du någon uppfattning hur lång tid det tar innan sådan magnet avmagnetiseras? Har RC3 dörr, men prövade sätta en stark magnet mot dörren och den fäste inte så jag antar det inte förligger stor risk då.
 
RilleRock
DMOL skrev:
Har du någon uppfattning hur lång tid det tar innan sådan magnet avmagnetiseras? Har RC3 dörr, men prövade sätta en stark magnet mot dörren och den fäste inte så jag antar det inte förligger stor risk då.
Det beror både på dörr och kvalitén på magnet.
Men har vart med om att fått minska avståndet på befintliga mc440 som suttit monterade ca 10 år.
Så risken med sbcs-intygade produkter som är rätt monterade är minimal.
 
ok
så om man fäster magnetdelen så "toppen" på den går mot sidan på reeddelen är det då viktigast att magnetdelen har plast under? Eller finns ett syfte med plast under reeddelen med? (Tänkte att det var bara för att få till måtten rätt om man monterade dem stående brevid varandra.)

Noterar att man gjort plastdistanserna mycket tjockare sedan mc440 kom med inbyggd sab-kontakt... På förekommen anledning kanske...

Ok ska montera dem med några millimeters luftspalt.
 
RilleRock
user7 skrev:
Ah, tack! Det är säkert så att jag har privat inställt. Jag skulle vilja ha ett skalskydd akvierat som bara larmar med siren inne i huset och jag kommer att ha en deckare i en trappa från sovrum, lösen den ut är någon på väg ned och det ska larmas av. Men den ska såklart inte göra det när det annat än i ett skalskyddsläge som används då vi är hemma.

Det går bara att Tillkoppla Deltillkopplingar via mappinggates/områdestriggers inte Frånkoppla.
(Kanske kommer i någon uppdatering) då det är en smart funktion)
.
Så vill du kunna frånkoppla ett visst larmområde med en detektor måste du göra skalskyddet som ett rent larmområde därefter en händelse på det och sen tidsbegränsa när händelsen skall vara aktiv dvs 22-07?

Oavsett kan man tidsfördröja yttre siren under inställningar så att även den går igång på skalskydd men efter tex 60 sek så ni hinner larma av om det är ni själva som löst ut och då hinner den yttre inte dra igång.
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Det går bara att Tillkoppla Deltillkopplingar via mappinggates/områdestriggers inte Frånkoppla.
(Kanske kommer i någon uppdatering) då det är en smart funktion)
Men finns inte det redan, eller vad har jag gjort? Jag har nu gjort en trigger "disarm" på att skalskydd och att detektor x löser, den är sen inlagd som en områdestrigger: "disarm positive unset", och när jag testar och löser den deckaren så larmas det av.
 
RilleRock
user7 skrev:
Men finns inte det redan, eller vad har jag gjort? Jag har nu gjort en trigger "disarm" på att skalskydd och att detektor x löser, den är sen inlagd som en områdestrigger: "disarm positive unset", och när jag testar och löser den deckaren så larmas det av.
Du har gjort som ja skrev man behöver göra med ett riktigt område.
Många använder Deltillkoppling som skalskydd därav förtydligandet.

PS. Det är lättare på svenska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.