D
Är det bara inomhus eller utomhuskameror du ska ha med denna lösning?`
Jag skulle göra så här, köp en POE-switch dit du kopplar alla kameror för kontinuerlig strömförsörjning, sedan kopplar du en netgear 5-portsswitch med 12V adapter till SPC och mellan POE-switchen. Kamerorna spelar in hela tiden och så fort larmet går igång kommer kamerorna att komma åt nätverket och emaila eller vad du nu än vill ska hända.
 
Redigerat:
Menar du att lösningen skulle vara beroende av var kamerorna sitter?
Kameran kör redan via en PoE Switch. Förstår inte riktig din lösning tyvärr (kanske är lite trög idag) men det känns lite mer krångligt. Dessutom, som sagt vill helst inte att kameran spelar in hela tiden. Lite dumt att inte utnyttjar allt funktionalitet som min kamera redan erbjuder när det gäller motion detection eller koppling till larmet via I/O. Men behöver testa lite först. Just nu är jag inne på RilleRocks lösningen. Får se vad han svarar på min tidigare inlägg.
 
...eller varför inte göra både och.

Låta kameran eller extern rörelsedetektor trigga inspelning + spela in hela tiden. Bra kameror kan ju skicka två videoströmmar.... Man behöver ju inte spara allt som spelas in speciellt länge men det ger ju en central mjukvara, tex Blueiris, möjlighet att göra allt den kan... Så funderar jag iaf nu.
 
D
Italiese skrev:
Menar du att lösningen skulle vara beroende av var kamerorna sitter?
Ja, utomhus kan du ju glömma motion detection till ditt larm. Du kommer få så många fellarm att du kommer behöva jobba hemifrån för att slippa kontrollera vad som händer.
Över huvudtaget så är motion detektion helt opålitligt eftersom den detekterar pixelförändringar till skillnad från IR-strålning elller mikrovågor.
Jag antar att du inte vill ha dina kameror igång pga integritetsskäl och inte pga att du vill spara ström eftersom du ändå ska ha de driftsatta hela tiden? I annat fall ser jag absolut ingen poäng alls att "spara" på inspelningen. Om de sedan spelar in hela tiden så spelar det ingen roll med min lösning för enda sättet för utomstående att komma åt datan är under tiden SPC aktiverar PGM-utgången och driftsätter LAN för dina kameror att kommunicera.
 
  • Gilla
FLR
  • Laddar…
RilleRock
Italiese skrev:
Ok, får se om jag börjar hänga med... relä till kamera input behövs eftersom centralen kan inte leverera signaler under 12V, stämmer det?

>>>Korrekt.
"Alla" centraler går på 12V.

Jag har alla kablar redan dragna från centralen till kameran och hade tänkte koppla dem till kamera kablar med såna:
[länk]
Får man göra det? Räcker det med kopplingsplintar som klarar max 10A eller kan jag gå ner till 5A?

>>>Yes. 0,5kv får ändå bara belastas med Max 2A.

Jag har nu testat motion detection och som ni sa kan det bli risk att man får för många falska larm. I alla fall med denna kamera. Den andra har PIR så där kan jag tänka mig att köra både input och output. Men om det skulle bli så att jag s..... i kamera output för denna kamera utan PIR, antar att kopplingscheman se ut såhär:
[bild]

>>>Ta bort den sista som går till gnd.

Bonus fråga, när det blir för många ledare som ska kopplas till en plint, t.ex 12V eller 0V i centralen då kan det blir svårt för alla att få plats. Hur löser man detta?

Sätter en större kopplingsklämma bredvid bara
Har svarat i texten ovan.
 
DMOL:
Jepp, jag har redan lagt åt sidan den med att använda motion detection, iaf där dagsljuset eller lampor som tänds och släcks finns. Men det är fortfarande aktuellt i ett förråd utan fönster :)
Det är ok att ha de på hela tiden i stand by, men inte att spela in jämnt både för att det känns onödigt och för att då måste jag fixa en NAS för lagring eller nåt. Blev också nyfiken på strömförbrukning nu och enligt min switch blir en del extra Watt när kameran spelar in. Lägger man till även strömförbrukning från NAS då blir en hel del under ett år.
Nu vet jag inte exakt hur PGM utgångar funkar, men jag antar att med din lösning går det inte att komma åt kameran när som helst, utan bara när larmet går. Det är ett problem eftersom jag vill kunna titta på bilden när jag vill.

RilleRock:
så centralen går på 12V så kan jag glömma det med att slippa trafo och relä och bara koppla direkt till NC/NO + COM eller nån annan utgång :( Får köpa lite material då. Fast om jag köper relä och trafo du länkade, hur kopplar jag trafo som har en +/- ledare till COM i relä?? Som i den här bild? Måste jag skala trafos ledarna? Rela?.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Du kan ju göra så att pgm-utgången bara aktiveras när du tillkopplat larmet annars och då går POE-switchen/vanliga switchen igång... då kan du kolla av kameran.
 
RilleRock
Italiese skrev:
RilleRock:
så centralen går på 12V så kan jag glömma det med att slippa trafo och relä och bara koppla direkt till NC/NO + COM eller nån annan utgång :( Får köpa lite material då. Fast om jag köper relä och trafo du länkade, hur kopplar jag trafo som har en +/- ledare till COM i relä?? Som i den här bild? Måste jag skala trafos ledarna?[bild]
Hade de inte behövts hade jag ju inte sagt det heller.
Försöker bara förklara vad som är smidigast för dig :D

Precis så hade jag gjort.
 
Italiese skrev:
DMOL:
Jepp, jag har redan lagt åt sidan den med att använda motion detection, iaf där dagsljuset eller lampor som tänds och släcks finns. Men det är fortfarande aktuellt i ett förråd utan fönster :)
Det är ok att ha de på hela tiden i stand by, men inte att spela in jämnt både för att det känns onödigt och för att då måste jag fixa en NAS för lagring eller nåt. Blev också nyfiken på strömförbrukning nu och enligt min switch blir en del extra Watt när kameran spelar in. Lägger man till även strömförbrukning från NAS då blir en hel del under ett år.
Nu vet jag inte exakt hur PGM utgångar funkar, men jag antar att med din lösning går det inte att komma åt kameran när som helst, utan bara när larmet går. Det är ett problem eftersom jag vill kunna titta på bilden när jag vill.

RilleRock:
så centralen går på 12V så kan jag glömma det med att slippa trafo och relä och bara koppla direkt till NC/NO + COM eller nån annan utgång :( Får köpa lite material då. Fast om jag köper relä och trafo du länkade, hur kopplar jag trafo som har en +/- ledare till COM i relä?? Som i den här bild? Måste jag skala trafos ledarna?[bild]
Jag kanske har missuppfattat vad det är du vill göra, men bilden ovan kommer bara resultera i ett konstant draget hjälprelä, om du skalar kablarna till transformatorn spelar ingen roll för dom är ju inte inkopplade till något!

Om du har rena reläutgångar på ditt spc larm så räcker det givetvis med 2 kablar kopplade till kamerans larmingång för att trigga kamerans alarmingång, någon ström ska du inte mata in till kameran den vägen.
 
R
DMOL skrev:
Ja, utomhus kan du ju glömma motion detection till ditt larm. Du kommer få så många fellarm att du kommer behöva jobba hemifrån för att slippa kontrollera vad som händer.
Detta är givetvis 100% smörja. Varför hittar du på sånt här och framför det som om det vore fakta?
De allra flesta kameror för utomhusbruk,även de billigare, är otroligt kompetenta med avseende på rörelsedetektering, i såväl dagsljus som totalt mörker. Du kanske missade att hitta sidan med inställningar?
 
D
Jag har 8 utomhuskameror så jag talar av erfarenhet. Ska du ställa ner tröskel så pass mycket att du inte får fellarm så kan du lika gärna vara utan funktionen. Det räcker med att det snöar eller regnar, vatten hamnar på asfalt och molnen rör sig, solen lyser intensivt och försvinner. Pixeldetektering tar ingen hänsyn över huvudtaget till detta, det gör däremot en PIR.

Du som är så insatt, kan du hänvisa till en nätverkskamera som är SBSC-certifierad för detta ändamål? Då pratar vi om en nätverkskamera som använder motion detection och inte inbyggd PIR.
 
Redigerat:
  • Gilla
FLR
  • Laddar…
RilleRock
Peter2400 skrev:
Jag kanske har missuppfattat vad det är du vill göra, men bilden ovan kommer bara resultera i ett konstant draget hjälprelä, om du skalar kablarna till transformatorn spelar ingen roll för dom är ju inte inkopplade till något!

Om du har rena reläutgångar på ditt spc larm så räcker det givetvis med 2 kablar kopplade till kamerans larmingång för att trigga kamerans alarmingång, någon ström ska du inte mata in till kameran den vägen.
Kameran har 1 larmingång (1 tråd) som behöver en 0-5V styrning enligt manual.

0V från SPC som styr hjälpreläet är styrd som du ser i skisserna.
 
RilleRock skrev:
Kameran har 1 larmingång (1 tråd) som behöver en 0-5V styrning enligt manual.

0V från SPC som styr hjälpreläet är styrd som du ser i skisserna.
Undrar om det vekligen står rätt i manualen, det måste väl ändå var ovanligt och onödigt att mata ström in i kameran den vägen.
Om det är en hikvisionkamera så brukar det räcka att man sluter eller bryter mellan gnd och alarmingången för att trigga kameran.
Vore intressant att veta vilken kameramodell det är.
I skissen saknas det väl dock en kabel för att det ska fungera, + kabeln är ju inte ansluten till något?
 
RilleRock
Peter2400 skrev:
Undrar om det vekligen står rätt i manualen, det måste väl ändå var ovanligt och onödigt att mata ström in i kameran den vägen.
Om det är en hikvisionkamera så brukar det räcka att man sluter eller bryter mellan gnd och alarmingången för att trigga kameran.
Vore intressant att veta vilken kameramodell det är.
I skissen saknas det väl dock en kabel för att det ska fungera, + kabeln är ju inte ansluten till något?
Ja mycket märkligt och ovanligt jag håller med.
Sen har de bara specificerat att larmingången skall ha 0-5V DC och för detta finns det bara en tråd till kameran.
Förstår inte varför man vill blanda in en främmande spänning överhuvudtaget.
Hade frågat tillverkaren för att vara på säkra sidan.
 
R
DMOL skrev:
Jag har 8 utomhuskameror så jag talar av erfarenhet. Ska du ställa ner tröskel så pass mycket att du inte får fellarm så kan du lika gärna vara utan funktionen. Det räcker med att det snöar eller regnar, vatten hamnar på asfalt och molnen rör sig, solen lyser intensivt och försvinner. Pixeldetektering tar ingen hänsyn över huvudtaget till detta, det gör däremot en PIR.

Du som är så insatt, kan du hänvisa till en nätverkskamera som är SBSC-certifierad för detta ändamål? Då pratar vi om en nätverkskamera som använder motion detection och inte inbyggd PIR.
Så bara för att du gått och köpt den absolut sämsta kameran som finns på marknaden (dessutom 8 stycken istället för att utvärdera en först?), alternativt inte klarar av att konfigurera den, så betyder det att det är helt omöjligt att det finns någon kamera som faktiskt fungerar? Vilken logik.

Om det är "pixeldetektering" som du kallar det, har ju ingenting med saken att göra, det är ju bara input till bildanalysen där det sedan avgörs om det det ska triggas ett rörselselarm eller ej. Om din kamera reagerar på snö eller moln som rör sig så är din kamera skit. Så enkelt är det. Varför du börjar kräva att jag visar dig SBSC-certifierade kameror förstår jag inte när det inte ens nämnts. Själv föredrar jag en kamera som fungerar och går att använda framför en som är certifierad. Jag har installerat betydligt fler än 8 sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.