Jämfört med fontänpumpen (som hade typ 5 meter sladd) så har micropumpen väldigt kort sladd (1 m bara tror jag) så jag behöver skarvsladd från grenuttagen ovanpå skåpet ner till utrymmet där reservoarerna för drip feed ska stå. Micropumpen är ju till för "vattenstenar" och liknande små grejer, medans fontänpumpen är till för att sitta ute i trädgården med en lång sladd till ett uttag på väggen.

Akvariepumpen hade också rätt kort sladd, men runt 1,5 meter i alla fall.
 
Vart tar rötterna vägen ? :)
 
Rötterna gosar in sig bland lecakulorna och så. När jag planterade om tomatplantorna nu hängde det rätt mycket rötter under de små svarta krukorna de satt i, antagligen kommer det hänga ner lite från de lila krukorna också (då kommer de kunna dricka det som ligger kvar i lådorna, det är ju ett litet "dike" runt botten av lådorna där det kommer ligga kvar vatten.

Ska se om jag kan ta lite bilder när jag planterar om i ebb/flodsystemet senare idag. Annars går det bra att bildgoogla på "hydroponic roots".

Det är ju liksom poängen med hydroponisk odling att rötterna bara får lite lagom med vatten (och näring) och sen till största delen tillgång till syre. Det är det som gör att det växer fort.

Finns en viss risk att det växer in i slangar och sånt och täpper till, så man får hålla lite koll.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har du funderat på jordgubbar? För några år sedan åt jag makalöst goda Bounty som hade odlats hydroponisk.
 
Ja, men valde smultron på grund av utrymmet. Jordgubbar tar för stor plats för att funka bra i skåpet.

Det som är i skåpet nu är:

Längst in 2 cocktailtomat (det är de stora fina)
Ytterst 2 broccoli (de har precis fått karaktärsbladen, sådda mycket senare)

Den här halvan av skåpet sitter belysningen så den går att höja efter hand så det är tänkt att vara "på höjden".
2016-03-05 08.44.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innerst, från vänster till höger
3 lökar (de är mest för experiment)
2 ruccola
2 timjan
Närmast kameran, från vänster till höger
3 smultron (sådda samtidigt som tomaterna)
1 gräslök (bara ett frö som tog sig, sådde nyss ett till)
1 persilja (även där omsådd då bara ett frö tog sig)

Det här ebb/flod-systemet är tänkt att vara för kryddor och sallad och sånt, smultronen ska flyttas till hängande krukor på väggen i den höga delen sen när tomaterna fått höjd, och få separat droppmatning (är tanken).
2016-03-05 13.55.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Just nu har jag sått lite av varje för jag vill göra ett schema över hur lång tid det tar från sådd till skörd, så jag sen kan sprida ut det och skörda året runt.

Broccolin är också mest experiment, två plantor räcker ju inte långt, vill mest se hur de funkar.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Lökarna är minst en röd och en gul, jag gjorde två av varje, men en dog. Och nu när de liksom skjutit skott ser man inte på resterna om löken var röd eller gul förut så jag vet inte om den som dog var röd eller gul.
 
Tomatplantorna ser fina ut idag med så det verkar som vattningsfrekvensen är tillräcklig.

Vore den för låg så borde de börja sloka rätt snabbt, blev dock lite osäker på vad tecknen på övervattning är... Gulnande blad verkar vara det man ska kolla efter.

Övervattning är väl egentligen syrebrist.

Jag har ju i ebb/flod-systemet haft problem med rötter som ruttnat bort, idag har jag för mig att jag har flod 6, 10, 14, 18 och 22. Fem gånger om dygnet, det är flod ungefär 5 minuter (pumpen går 4 minuter sen tar det en stund att dränera).

Dripp-systemet kör 15 minuter varannan timme (mekanisk timer, en "plupp" är 15 minuter så jag kan inte köra kortare där). Jag har digitala timers med 20 till/från-slag så jag kan köra 12 gånger om dygnet kortare tid om det behövs. Ska jag köra varje timme räcker dock inte en sån timer.


Igår petade jag dessutom i ett par nya frön i de två rockwoolkuber som inte tagit sig på en vecka. En gräslök och en persilja.
 
Hittade en bit hyllplan i källaren, 40x60 ungefär. Så nu är "styrsystemet" tillsnyggat lite.

2016-03-06 10.25.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såna här fästen (jag hade tre liggande) sitter grenuttagen med
406000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/el-och-b...orgrenare/grenuttag/grenkontaktsfaste-406000/

Ska bunta ihop överbliven kabel med buntband sen också, men avvaktar tills jag har alla system i drift. Det är tillräckligt städat nu tycker jag.

Till vänster ser man det sista hyllplanet från skåpet, jag har satt "fötter" under det (precis som lådorna till drip feed-krukorna) så att jag kan dra sladdarna under det och sen ställa grejer ovanpå (där står dunken med pH-balanserat vatten och lite sånt nu, det börjar ju bli fullt i skåpen). Har eventuellt tänkt fixa liknande på högra skåpet men det var som sagt var det sista hyllplanet så jag får såga till ett i såna fall. Möjligen har jag nåt hyllplan som är 120x40 som jag kan lägga över båda skåpen, men det blir jobbigt att lyfta bort det om man behöver dra om kablar.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Läser med intresse! Är sugen på att testa detta.
 
Herregud vad cocktailtomaterna växer. Jag tyckte nästan man kunde se hur de växte så jag ställde in en linjal i skåpet.

Igår kväll såg jag att den största hade växt 2 centimeter sen i tisdags kväll. Och i morse såg jag att den under natten hade hunnit bli ytterligare 2 cm högre!

16 cm i tisdags kväll, 20 cm nu i morse. Och det är alltså "toppskottet" jag tittar på då, inte grenarna (de kan ju böja sig lite uppåt och nedåt).

Bild tagen i morse (tog aldrig nån i tisdags tror jag). Har lagt på lecakulor på locket nu så det ska se lite snyggare ut.
2016-03-10 06.06.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I högerkant på bilden kan man ana mitt försök att bygga ett stöd som sitter fast i lådan. Det fungerade halvdåligt, får se hur jag gör. Helst skulle ju stödet sitta fast i enbart locket så jag kan lyfta ut plantorna med stöd utan att behöva krångla ut hela lådan (returslangen gör att det är lite bökigt att lyfta ut lådan). Men det lutar nog åt att jag sätter plastat spikband längs väggen inne i skåpet och fäster med plastad ståltråd till det. Då kan jag inte lyfta ut hela paketet, men jag hoppas jag slipper lyfta ut grejerna när de blivit så stora.

Efter att jag lagt lecakulor på locket kom jag på att de riskerar att trilla ner i lådan om jag lyfter en kruka för att kolla hur det ser ut med rötter... Men får väl fösa undan dem temporärt i såna fall.

Sen bildgooglade jag på broccoli och insåg att de plantorna kommer nog bli för stora för att fungera i skåpet, får se hur jag gör med dem. Kanske planterar ut dem utomhus i vår istället:)

Har också konstaterat att det här med att behöva köpa näringslösning inte är så illa, det går åt mindre mängder än jag hade trott. Det är fortfarande hålla koll på pH som känns mest kritiskt. Men nu har jag lite koll på hur fort det ändrar sig och det är mer stabilt med ritktig hydroponisk näring så jag kollar det bara 2-3 gånger i veckan.
 
vad har du för lyse?
Funderade på om jag skulle börja på jag med :)

Kommer dom att bara bo i skåpet, aldrig ut i det fria?
 
Att plantera ut växter som dragits upp i hydro tror jag inte är optimalt. Rötterna hamnar ju i en klump i jorden om man planterar om dem till jord. Att flytta ut hela hydrosystemet med pumpar och grejer blir också svårt.

Min tanke är att ha ett skåp där vi har färska grönsaker året om.

När jag vet hur lång tid en planta tar från sådd till skörd kommer jag alltså att försöka så nya plantor regelbundet. Med rockwoolkuberna är det superenkelt att driva upp ett ensamt frö i taget.

Vissa saker kanske jag bara sår vissa tider, ex. färsk gräslök till jul- och midsommarsillen.



Belysningen står nämnd tidigare i tråden. Fem vinklade E27-socklar med lågenergilampor i. Tre varmvita och två kallvita sitter det i dagsläget, de varmvita lyser 6-11, de kallvita 7-21. Hade gärna haft fler kallvita men de var dyrare så jag avvaktar lite där.

Det är svårt att hitta kallvita lågenergilampor, har man plats så är lysrörsarmatur helt klartt bättre. Lysrör finns i alla möjliga färgtemperaturer.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
rockwoolkuberna är det nåt man köper eller tillverkar man dom själv?
 
Köper. En del säger att man kan göra själv, men det är inte exakt samma rockwool som man har som isolering. Den man har som isolering är impregnerad för att inte suga upp vatten, men den man har till odling är tvärtom gjord för att suga upp vatten (jag tror att den bara är icke-impregnerad).

Jag köpte såna här (osäker på om jag köpte från Professionalgrow)
http://www.professionalgrow.se/sv/plugg-bricka-28mm-150st

Men det finns lite andra varianter. ex.
http://www.professionalgrow.se/sv/grodan-rockwool-kub-4x4cm

Tror det ska finnas "skivor" att köpa också så man kan skära själv (då kan man så flera frön i en större platta och sen skära isär när de grott). Beror på hur mycket man vill pressa priset.

Man man så i andra media också, direct i LECA funkar dåligt, men det finns nåt som är restprodukter från cocos som är mer likt jord och så finns det ju perlite och lite andra inerta växtmedia. Men rockwool är extremt bra på att hålla rätt fuktighet, har 2-3 mm vatten på botten av tråget och rockwoolen suger utan problem upp så toppen på kuben är tillräckligt fuktig. Ingen risk att man dränker fröna (så de ruttnar) eller att de torkar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.