Om du skall köra på ESP rekommenderas NodeMCU som har fler pinnar exponerade.

På MySensors finns länkar till rekommenderad hårdvara beroende på vilka sensorer/aktorer du vill bygga.

http://www.mysensors.org/build/
 
Jag har nu kommit vidare och får många saker att fungera med adroino och domoticz. Jag har lyckats köra 4 relay och 10 tempsensorer på en gateway. Dock stöter jag på ett problem som inte borde vara svårt att lösa men jag hittar inget.
Jag kör mysensors 2,0 beta och får till det med en binary ingång men jag behöver 4 på samma adroino.

Detta fungerar med en


#include <Bounce2.h>

#define CHILD_ID 3
#define BUTTON_PIN 3 // Arduino Digital I/O pin for button/reed switch

Bounce debouncer = Bounce();
int oldValue=-1;

// Change to V_LIGHT if you use S_LIGHT in presentation below
MyMessage msg(CHILD_ID,V_TRIPPED);

void setup()
{
// Setup the button
pinMode(BUTTON_PIN,INPUT);
// Activate internal pull-up
digitalWrite(BUTTON_PIN,HIGH);

// After setting up the button, setup debouncer
debouncer.attach(BUTTON_PIN);
debouncer.interval(5);

}

void presentation() {
// Register binary input sensor to gw (they will be created as child devices)
// You can use S_DOOR, S_MOTION or S_LIGHT here depending on your usage.
// If S_LIGHT is used, remember to update variable type you send in. See "msg" above.
present(CHILD_ID, S_DOOR);
}


// Check if digital input has changed and send in new value
void loop()
{
debouncer.update();
// Get the update value
int value = debouncer.read();

if (value != oldValue) {
// Send in the new value
send(msg.set(value==HIGH ? 1 : 0));
oldValue = value;
}
}
Tacksam för hjälp

Tomas
 
Hej !

Jag har ett gammalt hus, har många år funderat på lösningen kolla vattenmätare för se läckage vi jobbar med Raspberry, Arduino, även system med Andoidmobiler, tiden räcker inte till för ta fram ett system, finns det färdiga att att köpa, alternativt mjukvara som kollar läckage och varnar,


gol skrev:
Här kommer ett tips på lite julpyssel...

Jag har tidigare försökt att läsa av vattenmätaren med hjälp av fototransistor och IR-diod (se inlägg #907 i denna tråd). Har testat många varianter som bygger på samma princip men har inte lyckats få det hundraprocentigt stabilt.

Jag har nu istället gått på en lösning som är lite mer tekniskt utmanande men fungerar klockrent.

Lösningen bygger på att man läser av en av visarna på vattenmätaren med hjälp av en webbkamera och sedan genom ren bildbehandling beräknar visarens läge och förflyttning.

Hårdvarumässigt består lösningen av:
- Webbkamera med USB-anslutning. (Hade en gammal liggandes som fungerade bra)
- Två vita lysdioder. Används för att få konstant jämn belysning av mätartavlan.
- Raspberry Pi. För bildbehandlingen.
- En plastlåda för att bygga in kameran och lysdioderna.
- Som fixtur använder jag lite plastdetaljer för ventilationssystem.

Programvaran på Raspberry Pi:en som läser av bilderna från webbkameran och utför bildbehandlingen är baserad på denna opensource programvara som jag specialanpassat för min kamera och denna tillämpning.
Raspberry Pi.en lyckas läsa av och bearbeta ca 10 bilder per sekund. Jag har definierat 4 zoner i bilden och håller koll på när dessa zoner går från ljust till mörkt som sker när visaren passerar. Visaren gör ett varv per liter vatten så det blir i praktiken en precision på 0.25 liter. Sen är det bara ren matematik för att räkna fram flöden och förbrukning. Värdena publiceras sedan på en MQTT-buss så att de blir tillgängliga för andra komponenter i mitt hemautomationsystem.

Bifogar ett par bilder och ett videoklipp som visar lite hur det ser ut i praktiken.

Hoppas jag lyckats inspirera er att bygga något liknande.

[bild]
[bild]
[video=youtube;UUX_kbjbVP4]https://www.youtube.com/watch?v=UUX_kbjbVP4[/video]
 
  • Gilla
merlrmindre
  • Laddar…
Japp, det finns vattenövervakare för 5-6tusen som fixar det (orkar inte leta fram fabrikat - det finns iaf en tillverkare på Åbo). De känner av din vanliga förbrukning och vid ovanliga värden (högt flöde/lågt kontinuerligt flöde) så stänger de av tillförseln.

En ren övervakare är ju inte mycket värd om du ex. är på semester och den bara larmar. Dessa stänger faktisk av vattnet. De kommer nog att bli vanligare i framtiden, i synnerhet när försäkringsbolagen vaknar.
 
Hej
Jag skulle behöva hjälp. Jag kör Raspberry pi 2 med domoticz och mysensors via adruino uno. problemet jag har är att jag har tio tempgivare på en onewire och ibland blir dom omkastad någon stans. typ en givare i toppen på pannan skall ligga på ca 70c men helt plötsligt dyker den ner till samma värde som Brine tempen. Det är inget stort problem men grafen blir inge snygg..
här ser man att brinen har blandats ihop med golvärmen
Temperaturgraf som visar omkastade värden mellan brine och golvvärme i ett smart hem-system.
 
Tomas Andersson skrev:
Jag skulle vilja prova denna sketch men får inte till det med 2.x.x Någon som har något liknande till 2.

[länk]

Otroligt tacksam för hjälp eftersom detta är verkligen inte min starkaste sida :(
Har du prövat https://www.mysensors.org/build/temp ?
 
M
Tomas Andersson skrev:
Hej
Jag skulle behöva hjälp. Jag kör Raspberry pi 2 med domoticz och mysensors via adruino uno. problemet jag har är att jag har tio tempgivare på en onewire och ibland blir dom omkastad någon stans. typ en givare i toppen på pannan skall ligga på ca 70c men helt plötsligt dyker den ner till samma värde som Brine tempen. Det är inget stort problem men grafen blir inge snygg..
här ser man att brinen har blandats ihop med golvärmen
[bild]
Använder du någon i2c-krets för att kontrollera hämtandet av data? Sätter man 10st 1-wire-sensorer på en och samma kabel och bara kopplar mot GPIO-pinnarna så kan/kommer det bli krockar ibland. Då kan man förmodligen få värdet från fel sensor.

Men är bara en tänkbar anledning.
 
Marcussjogren skrev:
Använder du någon i2c-krets för att kontrollera hämtandet av data? Sätter man 10st 1-wire-sensorer på en och samma kabel och bara kopplar mot GPIO-pinnarna så kan/kommer det bli krockar ibland. Då kan man förmodligen få värdet från fel sensor.

Men är bara en tänkbar anledning.
Jag är lite dålig på just detta med mysensors och onewire så jag förstår inte riktigt vad du menar. Men jag kör adruino uno med 10 st dallas sensorer på den och adruinon sitter som gateway på usb till pi med domoticz. Det kanske är för mycket begärt att hantera 10 sensorer på samma onewire.

Hoppas på att hitta något men det fungerar ju även så här dock lite tråkiga grafer :(
 
M
Tomas Andersson skrev:
Jag är lite dålig på just detta med mysensors och onewire så jag förstår inte riktigt vad du menar. Men jag kör adruino uno med 10 st dallas sensorer på den och adruinon sitter som gateway på usb till pi med domoticz. Det kanske är för mycket begärt att hantera 10 sensorer på samma onewire.

Hoppas på att hitta något men det fungerar ju även så här dock lite tråkiga grafer :(
Menar du att du har en 1-wire-kontroller ansluten via USB? I så fall så sitter det en inbyggd i2c-krets i den.

Jag kör t ex 3st 1-wiresensorer som bara är direktanslutna till pinnarna inuti min raspberry, gör man på det viset så kan man få problem om man kör fler än några få sensorer.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Skicka temp till node med display

Vilken fantastisk intressant tråd

Jag har sedan 1,5 år ett system baserat på mysensor och DomoticZ

Nu funderar jag på utveckla systemet
Jag vill kunna skicka över information från temp/Hum givaren till en extern nod som vissare värdet på en display

Displayen kommer sitta monterad i hallen och givaren ute

Är det någon som kan vägleda mig hur jag ska skriva koden,är det möjligt
 
Det går fint. Du behöver bara sätta display-noden som destination för temp-meddelandet.

msg.setDestination(<display-nod-id>);

Och din display nod måste naturligtvis plocka upp det inkommande meddelandet med receive() {}.
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.