dadid skrev:
Denna fråga glider kanske lite från ämnet, men är förhoppningsvis tillräckligt nära för att platsa här.

Jag trodde jag var fiffig när jag köpte ett kombinerat vägguttag med USB uttag inkluderat. Tyvärr blir det ändå en väldigt klumpig lösning att försöka dölja bakom manövrpanelen. Dock kan jag konstatera att väggdosan är förhållandevis djup.
Har någon här funnit nån smidig lösning att dölja bakom ett doslock, så att bara sladden kikar ut?
Exakt vad är det du vill dölja i dosan?
 
dadid skrev:
Rörande uppvakning med hjälp av paddans frontkamera, tycker jag mig ha följt anvisningarna här:
[länk]
Tyvärr sker ingen som helst reaktion oavsett rörelseart framför kameran. Tips någon?
En liten fundering. Vilket drar mest ström, att ha kameran igång med rörelsedetektion (vilket jag antar tar en del processorkraft), eller att ha skärmen igång?
 
thomasx skrev:
Exakt vad är det du vill dölja i dosan?
Han är nog ute efter strömmatningen till paddan via usb kabel, och vill bara ha kabeln ut från ett doslock istället för ett vägguttag bakom.
 
Precis, jag vill montera paddan över dosan så tajt som möjligt. Alltså behövs någon form av mycket litet nätaggregat som får plats i dosan.
Strömförbrukningen är inte avgörande för mig, jag får dock inte Galaxy taben att ha igång skärmen längre än 30 min vidare vill jag inte att den skall "bränna". Dvs någon form av bildbyrå vore önskvärt om inte uppvakningsrutinen går att få till.
 
Min iphoneladdare blir rätt varm bara av att ha den i ett vanligt uttag, inne i en dosa med ett lock över utan någon form av luftning borde det bli rätt varmt
 
noone70 skrev:
Min iphoneladdare blir rätt varm bara av att ha den i ett vanligt uttag, inne i en dosa med ett lock över utan någon form av luftning borde det bli rätt varmt
Bästa är att köra någon form av power over ethernet och adaptor inne i dosas.
 
Om man vill göra det snyggt så gör man en ram som är 1 dm djup inne i väggen med kontakten där. Något mindre än plattan (mindre än bilden så klart). Kan sedan användas som laddstation senare för telefoner.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersPS skrev:
Bästa är att köra någon form av power over ethernet och adaptor inne i dosas.
Får man ut tillräcklig med effekt Poe för att ladda en padda?
 
trattalask
noone70 skrev:
Får man ut tillräcklig med effekt Poe för att ladda en padda?
25w levererar de flesta PoE-switchar idag.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
noone70 skrev:
Min iphoneladdare blir rätt varm bara av att ha den i ett vanligt uttag, inne i en dosa med ett lock över utan någon form av luftning borde det bli rätt varmt
Den blir väl inte varm bara av att vara ansluten, det måste väl röra sig om när den laddar från 0-100, dvs över längre tid. At bara hålla igång en Padda torde utgöra en ganska oansenlig last.
 
I mitt fall handlar det om en befintlig dosa i en befintlig vägg. Ingen som sett en 5V 2A laddare med tajt formfaktor anslutningsplint samt USB-uttag?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Om man vill göra det snyggt så gör man en ram som är 1 dm djup inne i väggen med kontakten där. Något mindre än plattan (mindre än bilden så klart). Kan sedan användas som laddstation senare för telefoner.
Hur ser upphängningen av plattan ut?
 
Jag har tänkt att montera en platta på gaveln till kyl/frys. På så sätt kan jag borra ett hål i gaveln, dra igenom ladddkabel och placera trafon dolt ovanpå överskåpet till kyl/frys.

Det svåra tycker jag är att hitta ett färdigt väggfäste som döljer laddkabeln snyggt. Dom flesta (alla?) universella har laddkabeln synlig.
 
Tomas Andersson skrev:
Ramen är byggd av lister som du ser tidigare i tråden och bakom plattan sitter en fibaro rgbw puck som styr en ledlist som är monterad i ramen. Laddningen går vanliga vägen in i usb ingången och bakom plattan kommer även 5v usb i kablar.
Hur löste du det så du fick plats med allt bakom plattan? rgbw-pucken, 12/24v för matningen av den samma samt 5v till plattan??
 
jolerius skrev:
Hur löste du det så du fick plats med allt bakom plattan? rgbw-pucken, 12/24v för matningen av den samma samt 5v till plattan??
Jag har rör från elskåpet så dubbla 4 ledare typ telefonkabel fick fungera. Kör med en usbhub i elsåpet och ca 4 m kabel därifrån till plattan. Jag har även andra multisensorer som går på 5v usb men dit har jag ca 10m så där matar jag med 6.5v så är jag säker på att få min 5 v pga lång vek kabel. Men så länge belastningen är så låg som en fulladdad 10tum platta tror jag man kan komma långt med usbhubb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.