Akvariepumpen från Hornbach pumpade lätt vattnet till 2 m höjd i alla fall (även om flödet sjönk rätt rejält med ökad höjd). Men flödet vid 1,8 m lyfthöjd var i alla fall tillräckligt högt.

Nästa steg blir att försöka fixa nån slags fördelare och peta dit ett gäng mindre slangar och se vad man får för flöde.
 
Redigerat:
För tre veckor sen var de här små plantorna frön (det är cocktailtomater).

Krukorna är 5 cm, leca-kulorna ger väl en rätt bra bild av storleken. Pinnarna med röd färg på är tandpetare som är doppade i smält vaxkrita (de är tillverkade för flera år sen när vi försökte så frön i torvbriketter). Har 7 olika färger.

2016-02-26 20.13.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg den vänstra (största) ut den 12:e.
2016-02-12 07.54.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Ett av problemet med att använda ett befintligt skåp till sånt här är att man får svårt att hitta grejer som passar. Efter att ha kolla igenom måtten på alla olika typer av förvaringslådor jag kunde hitta insåg jag att två Smart 10 Classic bredvid varandra skulle passa rätt bra. Det får plats 6 stycken 75 mm krukor i lådorna men jag skar ut för fyra i locken. (Om jag vill kan jag alltså ta bort locken och ställa 6 krukor på en bädd av Leca, men jag tror det blir lite för tätt för plantorna då.)
2016-02-28 12.42.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa är nu tänkte att användas för drip feed, lådorna ska få bordgenomföringar i botten eftersom skåpen har de gamla "genomgångshålen" för råttorna placerade rätt bra under (bild tagen underifrån).
2016-02-28 12.42.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Locken har sen bilden togs fått 4 mm dräneringshål i hörnen och varje långsida, för att eventuellt spill ska rinna tillbaka. Troligen kommer jag borra fler småhål att trä buntband genom för att hålla slangarna på plats, men avvaktar med det tills jag fått igång pumpen.

Tanken är att flytta över tomaterna till en sån här rätt snart eftersom när de börjat få höjd behöver de stöd och då kan de inte sitta kvar i ebb/flod-systemet (där måste jag kunna lyfta ur överdelen när jag ska byta vatten). Med droppmatning så kan de stå kvar hela tiden.
 
Känns lite som jag håller monolog här, men hoppas att det kan vara intressant att läsa för andra ändå:)

Det är inte lätt att hitta bordgenomföringar i små dimensioner. 19-22 mm verkar de normalt ligga på. Till mina stora lådor duger nog det, men jag har ju tänkt ha några hängande småkrukor (med smultronplantor i) på väggarna (eller dörren) i skåpet och där vill jag ju kunna gå ner till 8-10 mm slang på dräneringen.

Min spontana tanke var att ragga punkterade cykelslangar och använda ventilröret från dem. Det är lagom dimension, brukar sitta i en platt del i slangen och är helgängar så det borde gå att dra åt en mutter och bricka. Gäller bara att hitta en masa punkterade cyklar...

Imorgon ska jag i alla fall ta en shoppingrunda efter jobbet och kolla lite vad jag hittar, det börjar bli halvakut med att få över tomatplantorna i nåt där jag kan ha stöd till dem. Men där klarar jag mig nog med bordgenomföringarna från Biltema.
 
Jag säger bara "slangdimensioner"...

Eller ok, jag kan säga 13, 16, 19 eller 22 mm... Det finns många slangdimensioner att välja på, synd att många anslutningsdetaljer bara finns för EN dimension...

Nåja, bordgenomföringarna sitter där de ska nu, ska låta silikonet härda innan jag drar åt det sista. Och sen ska jag hitta slangsnuttar som passar på dem.
 
Uppskattar din tråd mycket! Ska själv dra igång en ört/sallads odling i köket men har inte bestämt mig för hur än. Har grejer till Aero, dwc och ebb och flod hemma men precis som du erfarit är slangar, genomföringar och kopplingar ett helvete, särskilt när man försöker hålla en budget och får vänta på delarna från Kina i n månad. Men det är sjukt kul också :)
 
Jag var ett tag inne på om man skulle försöka köra med slangar och kopplingar för tryckluft, där känns det mycket mer standardiserat. Men de grejer är ju dels rätt mycket dyrare, och sen lär man väl få problem med korrosion.

En av de saker som jag tycker varit svårast är att veta hur man ska dimensionera pumparna. Akvariepumpen jag köpte verkar det nästan vara för bra drag i. Igår var jag till annat Bauhaus och där hade de den här Micropumpen som jag först hade tänkt köpa när jag byggde ebb/flod-systemet. Den verkar vara gränsfall för att fungera för drip feed till de där lådorna jag håller på med nu... Men eventuellt bygger jag om ebb/flod-systemet med micropumpen och tar den som sitter där nu till drip feed...

Jag har alltså tre olika pumpar nu att labba lite med, men eftersom ebb/flod-systemet är i drift så är ju en pump "låst" där.

DWC är ju enklast, slangar och kopplingar till luftpump och syresten verkar vara så standardiserat som det kan bli. Men DWC tycker jag känns för "simpelt":) Svårt också när man som jag försöker bygga på höjden.
 
Redigerat:
Jag vet inte om du redan rett ut ditt PH problem, annars är ju CO2 ett effektivt sätt att sänka PH-värdet i ett slutet system.

Jag har över PH8 i kranen hemma, men tillsätter Co2 i mitt akvarium för att hålla det på PH7.
 
pH blev mycket stabilare med riktig näringslösning. Nu räcker det med att justera ett par gånger i veckan och det går inte alls åt lika mycket pH-sänkare.

1 kryddmått av pH-sänkare utspädd 1:10 brukar räcka för att få ner pH under 6 igen.
 
Till helgen kommer nog min första drip feed att vara igång.

Från början var min tanke att låta en pump pumpa i en grov slang upp till överdelen av skåpet och där ha nån "fördelare". När jag klurade på hur man ska bygga en fördelare så kände jag hela tiden att en stor risk var att det börjar läcka från fördelaren. Jag spånade kring att dra upp allt i en markslang eller liknande så det blev slang i slang och läckage rinner tillbaka.

Ett av mina experiment blev så här:
2016-03-03 21.04.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Oj, såg inte att bilden blev så suddig... men tror det syns ändå. Det vita ovanför sillikonet är maskeringstejp.)

Jag tryckte helt enkelt in några tunna slangar i en grövre, med sillikon så det blev tätt. Men där kändes ju läckagerisken rätt stor. När jag stod i duschen och kollade pumphöjd och så slog det mig, varför sätter jag inte den där förgreningen nere i "reservoaren" direkt vid pumpen och drar upp bara de tunna slangarna?

Det där experimentet var bara tre tunna slangar i den grova, med lite vilja går det att få in fyra och jag har ju fyra krukor per låda. Har en med fyra tunna slangar ligger och ska härda, den bör gå att börja använda på lördag.

När jag kollade vilken EC olika växter vill ha insåg jag också att jag nog kommer behöva minst två olika drip feed med olika EC, plus en tredje EC i ebb/flodsystemet. Tomater vill ha väldigt högt EC.

Provbyggde lite nu under eftermiddagen för att se om sakerna får plats och fungerar.

Reservoar (med bara vatten i just nu). Hinken är tyvärr för stor så jag får inte in två, jag ska istället måla två 25-litersdunkar svarta och använda (de går in i nedre skåpet). Kommer behöva ta upp ett större hål upptill för att få ner pumpen men det ska nog gå.
2016-03-03 19.45.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Returslangen som är genomskinlig har jag nu tejpat med svart eltejp för att hålla nere algtillväxten. De gröna tunna slangarna får vara som de är, hoppas det inte hinner bli så mycket alger i dem. Annars får jag försöka byta mot svarta slangar (eller eltejpa dem... eller kanske sätta krympslang på?).
2016-03-03 19.45.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelningen av slangarna till krukorna fick bli lite buntband, på grund av slangens böjning så spretar det lite men det gör inget om det rinner lite utanför krukorna eftersom det är dränerat där.
2016-03-03 19.45.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-03-03 19.45.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vänstra lådan är provkörd med förgreningen med tre slangar, de fyra slangarna på den högra lådan är ändarna från två slangstumpar bara. Ville testa att det funkade och fick plats med fyra slangar. Körde i 30 minuter utan att jag kände nåt läckage vid bordgenomföringen.

Jag kör med micropumpen nu, den är verkligen micro. Som två tändsticksaskar ungefär.
2016-03-03 21.03.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte mätt några flöden än, jag får prova mig fram lite i helgen hur ofta och hur länge jag behöver köra pumpen. De digitala timers jag har klarar max 20 till/frånslag om dygnet så med dem kan jag inte riktigt köra en gång i timmen. Med mekanisk timer så kan jag köra varje timme men det blir minst 15 minuter och jag vet inte om det blir för mycket. Tror jag börjar med nåt i stil med 5 minuter varannan timme. Vet inte hur blött det behöver bli i krukorna, verkar det bli för torrt så kan jag hälla i lite små lecakulor (de höll fukten "för bra" annars).
 
Livsmedelssäker plast borde väl vara viktigt i dessa installationer med tanke på att du pumpar runt vätskor som ansamlas i det som skall ätas?
 
Nja, det behöver väl inte vara mer livsmedelssäkert än de grejer du vattnar växterna i trädgården med? Är din vattenkanna och vattenslang livsmedelsklassade? Regntunnan som du samlar regnvatten i för att vattna med? Jorden som växterna växer i?

Men t.ex. Smart-boxarna jag använder är livsmedelsklassade.

Slangarna och pumparna är jag lite osäker på, men det är ju grejer för dammar, och fiskar (som många har i dammar) är ju rätt känsliga så det är nog ingen större risk.

Jag tror det är betydligt större risk att växter t.ex. tar upp tungmetaller från damm från vägarna som landar i trädgården.
 
Nerre skrev:
Nja, det behöver väl inte vara mer livsmedelssäkert än de grejer du vattnar växterna i trädgården med? Är din vattenkanna och vattenslang livsmedelsklassade? Regntunnan som du samlar regnvatten i för att vattna med? Jorden som växterna växer i?

Men t.ex. Smart-boxarna jag använder är livsmedelsklassade.

Slangarna och pumparna är jag lite osäker på, men det är ju grejer för dammar, och fiskar (som många har i dammar) är ju rätt känsliga så det är nog ingen större risk.

Jag tror det är betydligt större risk att växter t.ex. tar upp tungmetaller från damm från vägarna som landar i trädgården.
Slangarna, vattenkanna, m.m.; ja. Ev. regntunna; troligtvis okänd blandplast och jag skulle inte använda den för grönsaksbevattning. Hellre än gammal förzinkad plåttunna, säker plast som din tunna troligtvis är eller ett emballage från kemiindustrin (blåa tunnor). De flesta plaster har ju märkning och både PE och PP är ju normalt säkra i sammanhanget. PE så länge man inte hettar upp vattnet. Smart-boxarna används av bagare för jäsning, så de är livsmedelssäkra som du skriver.

...och man skall inte odla nära vägar och just den anledningen att tungmetaller kan förorena via luften. Vi får dock i oss en hel del kadmium och annat skit via vanliga handelsgödsel.
 
När jag kollade igenom mina bilder i tråden här insåg jag att jag missat att visa en detalj.

Jag har monterat fötter (det är bitar av ett gammalt diskställ som jag köpte en gång i tiden för att tillverka stegar till råttorna av) under lådorna för att de gröna slangarna ska få plats under.

2016-03-04 16.18.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-03-04 16.19.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag dessutom mätt flödet (dock bara med den slang som grenar sig i tre tunna), det blev 3 dl i minuten från en slang, så 18 liter i timmen. Nu har jag ju ingen aning om ifall siffran är användbar till nåt, men det är alltid bra att ha en siffra:) Men jag måste ju mäta med fyra tunna slangar sen, vet inte om flödet blir lägre då eller om det är pumpens tryck och slangarnas motstånd som styr.


Så här ser bordgenomföringen ut inuti lådan.
2016-03-04 16.19.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är "styrsystemet" :) Det är frustrerande att det inte finns några timers som går att sätta bredvid varandra i grenuttagen, man måste alltid lämna ett uttag mellan:( Det ska snyggas till lite med buntband och så när det börjar bli "färdigbyggt".
2016-03-04 16.24.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två mekaniska styr belysningen (ena från 6-22, andra från 7-21, så det blir lite gryning och skymmning), den ena digitala styr ebb/flod och den andra kör en oscillerande fläkt några gånger om dygnet. Fläkten står på hörnet på köksbordet, därför går sladden i taken. Den svarta sladdhärvan är slangen till pumpen i ebb/flod-systemet, det är ju en fontänpump så det var typ 5 meter sladd...
 
Nu har jag morgonpysslat! :)

Tomatplantorna (och de små broccoli-skotten) är omplanterade till det första drip feed-systemet. Ska bli kul att se om de överlever. Timern står nu på att köra pumpen 15 minuter varannan timme dygnet runt. Får se om vi måste eliminera nattkörande för sömnens skull.

2016-03-05 08.44.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-03-05 08.45.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag provkörde "tomt" (med vatten) flera timmar igår för att kolla att det inte var några läckage. Märkte då också att kör man tillräckligt länge så blir lecakulorna i hela krukan faktiskt blöta, så det gör inget att slangen bara sprutar lite på sidan. Lecakulornas yta är så pass porös att vattnet sprider sig av kapillärkrafterna.

Jag har dessutom provmålat en 25-liters dunk svart. Hittade nåt på Biltema som de kallade för gummifärg (tror jag). Blir som en gummifilm på ytan, går att pilla loss och dra av men samtdiigt är den seg så det är ingen risk att den flagnar. Tror det är väldigt fiffigt att köra med sån på dunken eftersom plasten är flexibel. Vanlig lack spricker nog.

Två dunkar får plats i skåpet (har provat) men har bara lackat en än så länge. Använder dessa dunkar till att lagra hembryggt vin så jag ska köpa mer dunkar innan jag lackar en till.

Till vänster på bilden syns pumpen och slangarna som nu används till det första drip feed-systemet, tillsammans med den grå hinken från tidigare bilder. Tog ut den grå hinken för att kolla att öppningen på dunken passade med var slangarna går.

Jag har klippt av returslangarna lite, de behöver ju inte gå ända ner till botten av skåpet, det är bara bökigt att få ner dem i dunk/hink då... En nackdel blev dock droppljud, borde kanske haft den så den i alla fall gick ner under ytan. Eller så kör jag med mer näringslösning i hinken, har bara 10 liter i den nu (blandade i en 10-litershink).

2016-03-05 08.29.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har gjort en "lucka" upptill så man kan få ner pumpen, och ett uttag för slangarna. Sen kommer jag kanske att göra en liten hätta av svart sopsäck eller nåt som det verkar som det kommer in för mycket ljus där (men tror inte det är nån risk med tanke på att den kommer så högt upp i skåpet, det ligger i skugga).

2016-03-05 08.30.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.