Hej!
Som någon annan har skrivit, så skulle jag sälja veden, eller kanske elda den i en snygg modern kamin där man kan se elden.
Att kombinera den där gamla pannan med en liten tank i ett system som antagligen är gjort för låg-temp är bara att be om extra arbete.
Jag förstår ju att det är frestande att använda sin egen ved och skapa någon form av oberoende. Men om man tar torkning, förvaring, hantering, städning och sotning + extra sotningskostnader med i kalkylen så tror jag det är rätt skönt att låta pumpen gå där nere. En sådan fin pump med ett vettigt borrhål är ju rena rama spargrisen.
Om du säljer blandved för i snitt 350:-/kbm så kan du använda fritiden åt det du verkligen gillar :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
bamyl skrev:
Hej!

Att kombinera den där gamla pannan med en liten tank i ett system som antagligen är gjort för låg-temp är bara att be om extra arbete.
TS har sagt...visserligen sent i tråden, att hen är en ganska så ok vedpanna också om jag fattar det rätt....

Chrisso skrev:
Vi har en akumulatortank skulle gissa att den är på 500-750l. Vi har även en toppmatat vedpanna från -81 i samma pannrum som kombipanna och bergvärmen. Allt sitter ihopkopplat så att säga och alla cirkulationspumpar verkar fungera. Ägaren innan oss eldade i den toppmatade innan han lät installera bergvärmen men han sa att den var svår att elda i då den blev så varm!? Den är ett jäkla stort utrymme att lägga ved i på den toppmatade.
 
Tack för bra input från många!
Bifogar två bilder på den toppmatade pannan som nu planen är att försöka använda. Pratade med den tidigare ägaren om denna och anledningen till att han slutade elda i den var att kokade lätt. Acktanken som står i pannrummet är väl dimensionerad för kombipannan på och inte för den toppmatade som är på 40kw?

Jag kan hålla med om att det kanske är konstigt att krångla med ved när vi har bergvärme men kan vi hitta en bra balans mellan ved och bergvärme hade jag varit mycket nöjd. Bergvärmen är lite för effektiv denna huset om jag förstod rörkrökaren rätt. Få timmar med tillskottsvärme men väldigt många starter. Kanske hade gjort den gott att få jobba mot en större volym som en acktank hade utgjort? Förra ägaren åkte på kompressorbyte förra året.

Planen just nu:
Kommer försöka få någon kunnig att kika på den toppmatade pannan för att få en bild av hur den mår.

Får se vad rörkrökaren får för svar av nibe rörande att köra den mot en ack och med en vedpanna.

Fundera på hur lösa en acktank på 2500l så billigt som möjligt(gärna då med solslinga).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
Chrisso skrev:
Jag kan hålla med om att det kanske är konstigt att krångla med ved när vi har bergvärme men kan vi hitta en bra balans mellan ved och bergvärme hade jag varit mycket nöjd.
En del av oss är konstiga :) tycker vissa. Jag tycker att det är konstigt att krångla med bergvärme när ni har ved. Det är tur att vi alla är olika, olikheter mellan människor är en av de saker som gör världen intressant

:beer:
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Egen Härd Är Guld Värd
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
vill man komma undan billigt med accen kan man bygga om en villaoljetank, förstärka med vinkelgärn var 50cm och sätta stag tvärs över.. ej att glömma från botten till toppen oxå....

Ang solslinga så skulle jag starkt rekomendera att sätta en plattvärmeväxlare Lågt brevid istället.
Med ingångar på flera höjder in i tanken även ha tvä ställen att ta vattnet från tanken till vvx så att man kan välja om man bara vill värma upp toppen av tanken
Bifogar lite snabbt ritad skiss på hur jag har löst det här hemma..
Att observera så går värmen från vvx in i tanken enbart med hjälp av självcirkulation.. och den är så kraftig att jag snudd på skulle behöva strypa den lite..
solvärme till acc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
pelpet skrev:
Är det verkligen ekonomiskt lönsamt att satsa på vedanläggningen för att minska spetsningen med el kalla dagar?


Vad kan det hela landa på? 25000 med ny acktank? Man får mycket el för de pengarna. Du får ju också räkna med att du kan sälja veden du inte eldar upp.

Säg att din direktelvärme kostar 1kr/kWh och din ved kan säljas för 25 öre/kWh. Då sparar du 75öre/kWh per kWh du ersätter med ved. Om du ersätter ca 7000 kWh så sparar du 5000kr/år. Då har du en återbetalningstid på 5 år enbart på anläggningen, plus att du måste skaffa vedhanteringsutrustning, underhålla anläggningen och lägga en massa egen tid på det.
Såg just att spetsningen verkar behövas 50h/år.

Sälj all ved utom den som används för myseldning. Det finns inga pengar att spara här. Vedeldningen kan behållas som backup ifall det blir strömavbrott.
 
  • Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
eller sälj värmepumpen *Leeer*

/// BG
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Lite svårt att sälja hålet :)
 
  • Gilla
BG.s
  • Laddar…
Chrisso skrev:
Tack för bra input från många!
Jag kan hålla med om att det kanske är konstigt att krångla med ved när vi har bergvärme men kan vi hitta en bra balans mellan ved och bergvärme hade jag varit mycket nöjd. Bergvärmen är lite för effektiv denna huset om jag förstod rörkrökaren rätt. Få timmar med tillskottsvärme men väldigt många starter. Kanske hade gjort den gott att få jobba mot en större volym som en acktank hade utgjort? Förra ägaren åkte på kompressorbyte förra året.
Värmepumpen är ju som mest överdimensionerad vår och höst. Är det då ni har tänkt elda istället?

Koppla in en arbetstank på 2-300 liter till värmepumpen så har ni löst det problemet.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ser ut som folk här bortser från det:

- Men värmepumpar drar faktiskt en hel del ström - som kostar det med!
Underhållskostnaderna kan bli höga om det inte är byggt korrekt - tyvärr hänt detta alltför ofta.
Det är ju inte så att man får pengar insatta på sitt elkonto när värmepumpen går- det som händer är att man får värmeenergi motsvarande mellan 1 till 8 ggr elförbrukningen för direkt-el,

Hur mycket kostar då värmepannan att driva vid en jämförelse? - Det behöver man reda ut för en god beslutsplanering.
 
Redigerat:
  • Gilla
BG.s och 1 till
  • Laddar…
Köp en pool , elda som bara f-n så har du gratis dopp ;)
 
helder skrev:
Ser ut som folk här bortser från det:

- Men värmepumpar drar faktiskt en hel del ström - som kostar det med!
Underhållskostnaderna kan bli höga om det inte är byggt korrekt - tyvärr hänt detta alltför ofta.
Det är ju inte så att man får pengar insatta på sitt elkonto när värmepumpen går- det som händer är att man får värmeenergi motsvarande mellan 1 till 8 ggr elförbrukningen för direkt-el,

Hur mycket kostar då värmepannan att driva vid en jämförelse? - Det behöver man reda ut för en god beslutsplanering.
Vedpannan kostar ju att driva den också. För att inte tala om alla dolda kostnader som ligger bakom 'gratis' ved. Köper du el för ca 1 krona så betalar du ca 33 öre per producerad kWh med värmepumpen. Säljer du veden för ~400/m[SUP]3[/SUP] så får du tillbaks motsvarande pengar (grovt räknat...)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
useless skrev:
Vedpannan kostar ju att driva den också. För att inte tala om alla dolda kostnader som ligger bakom 'gratis' ved. Köper du el för ca 1 krona så betalar du ca 33 öre per producerad kWh med värmepumpen. Säljer du veden för ~400/m[SUP]3[/SUP] så får du tillbaks motsvarande pengar (grovt räknat...)
Javisst men hur man än vänder och vrider på det så är det billigare med ved särskilt om den är gratis och om man har ett äldre hus som inte är lika väl isolerat som ett nytt. Och man måste ändå komplettera sin värmepump med ett biobränsle eller el när det är kallt....TS skriver ju...

Chrisso skrev:
Jag och min sambo har köpt en gård med inriktning skogsbruk/mindre djurhållning.

Vi kommer behöva gallra ur skogen rejält samt ta ner lite träd här och var och kommer således ha mycket stor tillgång på ved.

vi märker ju såklart en rejäl ökning på elräkningen under de kalla månaderna
Så då förstår jag att man vill elda ved för att slippa att elräkningen stiger, men om man eldar ved vintertid så tycker jag att man lika gärna kan elda ved sommartid...tycker jag....

TS kommer även att på så sätt gör en insats för miljön tror jag.

Sen så har jag hört att försäkringsbolagens statistik för värmepumpar är sämre än för vedpannor?

Underhållskostnaderna varierar också beroende på vilken panna man har :p och jag tror att TS panna är billig att underhålla?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vill hålla med föregående talare och tillägga..
Hur mycket kan man göra själv när värmepumpen trasslar?
Visst, kan bli skaplig slant av att sälja ved. MEN då måste man ha kunder, annars blir det dåligt med pengar på det!
Och har man kunder, men som bara myseldar lite. blir det mycket passande av att bara sälja en eller två storsäckar i taget.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.