S
Mitt efter-jobbet-jobb: sista två våderna tapet på väggen. (y)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Målarn börjat tapetsera i köket

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Plockat upp skivor för att bygga skåpstommar, sen hann jag inte mer idag :-o
 
Golvet i tvättstugan tar form! Retar mig dock nå så djävulusiskt att de svarta är mellan 0,5-1.0mm mindre än de vita plattorna. Samma tillverkare, samma märke men olika bränning på svart och vitt - Blir liksom inte 100% perfekt.... Men det duger nog. "Lagt golv ligger" som någon sa här på BH!

IMG_1407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Excel och 6 till
  • Laddar…
Det där var jag med om men med samma färg från olika kartonger (och olika bränning). Har likadant kakel i ena toaletten som över diskbänken i köket och det blev en låda kvar efter köket som användes tre veckor senare till toaletten.

Om du vill ha ett gott skratt kan jag trösta dig med vad som hände mig som inte upptäckte det förens jag kommit ett helt varv i toaletten och det helt plötsligt diffade 5 mm mellan fogarna trots samma fogbredd :x

Tur nog sitter övergången vid dörren så är nog bara jag som ser det och retar mig på det(är bara en platta där höjden diffar.
 
slacker skrev:
Golvet i tvättstugan tar form! Retar mig dock nå så djävulusiskt att de svarta är mellan 0,5-1.0mm mindre än de vita plattorna. Samma tillverkare, samma märke men olika bränning på svart och vitt - Blir liksom inte 100% perfekt.... Men det duger nog. "Lagt golv ligger" som någon sa här på BH!

[bild]
Det blir nog att försvinna när du fogat - snyggt jobbat! :)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Vad får man ge för ett hål, för ventilation, mellan tummen och pekfingret?
Skulle nog behöva 3st.
Har du leca väggar i källaren går med en vanlig slagborr och en vanlig hålsåg. Tog mig typ 20 min men där blev ett 105mm hål :). Hålsågen kan man iofs slänga efter ett hål :)
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Har du leca väggar i källaren går med en vanlig slagborr och en vanlig hålsåg. Tog mig typ 20 min men där blev ett 105mm hål :). Hålsågen kan man iofs slänga efter ett hål :)
Leca på 2 av hålpositionerna. :)
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kikar man på vä hörnet kan man se lagningen.. (Var lite osmidig när jag fota haha), hela understycket rasade ner när vi petade på färgen som bubblat sig..

Idag har jag oljat in med linolja..
 
Beskurit ett till äppelträd nu på morgonen. Frågan är om man ska ta ytterligare ett eller sätta igång och bygga ett av de två nya skåp till köket som behövs för bytet av spis till häll+inbyggnadsugn
 
Råkade visst skriva det här inlägget i verktygstips-tråden, så jag lägger väl in det här också 😎

Tog en paus från blöjbytena och rev en vägg som förvandlade ett trång skrubb på 4,8kvm till ett lagom stort barnrum/gästrum på 8,2kvm. Nästa steg är att bryta upp golvplankorna i det som var skrubben, sedan tänkte jag försöka dra lite vp-rör för framtida el i rummet nedanför. Sedan sala på golvåsarna så de hamnar i nivå med golvet till höger. Därefter råspont eller golvspån på golvet, gips på väggarna och papptak.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cicaro och 1 till
  • Laddar…
Cicaro skrev:
Beskurit ett till äppelträd nu på morgonen. Frågan är om man ska ta ytterligare ett eller sätta igång och bygga ett av de två nya skåp till köket som behövs för bytet av spis till häll+inbyggnadsugn
Jag har också beskurit äppelträd idag. Det lilla blev klart men det stora kräver några timmar till tror jag och jag blev så attans frusen på slutet. Fortsättning följer alltså... Hatar denna syssla förövrigt.
 
20160227_130309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har för första gången i mitt 33-åriga liv gerat hålkälslist. På ungefär 20:e försöket kom jag på hur jag skulle göra och efter det gick det bra.
När man väl vet hur man ska göra är det jätteenkelt.
 
  • Gilla
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
Monterat balkongräcke på fransk balkong
 
iSnobben skrev:
Jag har också beskurit äppelträd idag. Det lilla blev klart men det stora kräver några timmar till tror jag och jag blev så attans frusen på slutet. Fortsättning följer alltså... Hatar denna syssla förövrigt.
Hur ofta beskär du? Om man planerar bra och beskär lagom mycket (inte så mycket som de gör i trädgårdstv) så behöver man bara beskära vart tredje år eller så när väl uppbyggnadsbeskärningen är klar. Min devis är "rätt beskuret så syns det inte när man är klar att trädet är ansat" :) Nackdelen är att träden blir bra mycket större. Den här trädgården har jag dock tagit över i eftersatt skick så har väl antagligen 3-4 år innan majoriteten av träden nått dit.

Jag hann fyra träd till innan jag tröttnade på att småprata med alla grannar och klättra på stegar (man syns från vägen och när man jobbar i veckorna till skillnad från alla pensionerade grannar så hälsar alla och vill småprata lite, å andra sidan hellre det än grannar som är asociala :). Glesade ur lite, rädd att jag tog lite för mycket på ett träd men var tvungen eftersom grenarna satt så tätt att de skavde på varandra.

Förutom beskärning av fler träd har jag hunnit byta en panna på taget som jag har varit på väg att byta varje gång det börjar snöa och såga ut alla bitar till överskåpet. Kommer fuska med nya bänkskåpet som ska ersätta spisen och göra det i vitlaminerade spånskivor men överskåpet kör jag oldschool på så att det blir samma kvalisort som befintliga skåp.

Skap.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr tog pluggen slut så behöver införskaffa fler innan jag får ihop skåpet. Kände dock inte för att köra klassikern (fuska genom att använda blyertspennor avsågade i lagom långa bitar som plugg) när det var såpass många plugg som saknades och man aldrig vet vad man får för sig att ställa upp i ett överskåp. Vore extremt onice om ett skåp med porslin gick i backen.

Det är ingen som råkar ha några teakluckor från 60talet till övers förresten, eller en fläktskåpskryddhylla i dito? :p Fortfarande inte kommit så långt som att ta mig till fanérbutiken och numera är det ju långt att svänga förbi där! (#harslutatpendla som vissa skulle uttrycka det)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.