Idag började det ultimata testet fär Zipaboxen.

Vid 15-tiden slutade mitt fiberbredband att fungera. Har 100/100 MBit via Bredband2. Går fortfarande inte 21:30.
Det går lite till och från men omöjligt att t.ex surfa. Kort ögonblick får man igenom lite trafik. Tyckte det var bättre att då koppla bort Zipaboxen från bredbandet och låta den köra vidare på egen hand. Men det skulle jag inte gjort. Den påbörjade då en lång serie av omstarter. Den startade om ungefär en gång per halvtimma ända tills jag anslöt den till routern igen. Man måste alltså ha en fungerande router igång och inkopplad till boxen, även vid avbrott i bredbandet, för att den ska fungera.
 
HenFre skrev:
Idag började det ultimata testet fär Zipaboxen.

Vid 15-tiden slutade mitt fiberbredband att fungera. Har 100/100 MBit via Bredband2. Går fortfarande inte 21:30.
Det går lite till och från men omöjligt att t.ex surfa. Kort ögonblick får man igenom lite trafik. Tyckte det var bättre att då koppla bort Zipaboxen från bredbandet och låta den köra vidare på egen hand. Men det skulle jag inte gjort. Den påbörjade då en lång serie av omstarter. Den startade om ungefär en gång per halvtimma ända tills jag anslöt den till routern igen. Man måste alltså ha en fungerande router igång och inkopplad till boxen, även vid avbrott i bredbandet, för att den ska fungera.
22:30 kom bredbandet igång igen. Det enda glädjande med testet var att Zipaboxen klarade sig igenom omstarterna utan att någon stor avvikelse från normalt beteende uppstod. Inga switchar fel och allt flyter på som det ska trots fyra omstarter i rad. Omstartsrutinerna fixade det hela.
 
Redigerat:
  • Gilla
MatforsLars och 1 till
  • Laddar…
HenFre skrev:
Idag började det ultimata testet fär Zipaboxen.

Vid 15-tiden slutade mitt fiberbredband att fungera. Har 100/100 MBit via Bredband2. Går fortfarande inte 21:30.
Det går lite till och från men omöjligt att t.ex surfa. Kort ögonblick får man igenom lite trafik. Tyckte det var bättre att då koppla bort Zipaboxen från bredbandet och låta den köra vidare på egen hand. Men det skulle jag inte gjort. Den påbörjade då en lång serie av omstarter. Den startade om ungefär en gång per halvtimma ända tills jag anslöt den till routern igen. Man måste alltså ha en fungerande router igång och inkopplad till boxen, även vid avbrott i bredbandet, för att den ska fungera.
Du har inte "keep online" aktiverad?
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
power650 skrev:
Du har inte "keep online" aktiverad?
Vad är det? Inget jag lagt märke till i deras eminenta hanbok. 😊
 
power650 skrev:
Du har inte "keep online" aktiverad?
Nu vet jag vad du skriver om. Nej, den har jag inte sett någon användnig av. Men som allt annat så tappar kanske boxen även den informationen om det uppstår en enda spontan omstart under avbrottet. Extremt obehagligt eftersom man är hjälplös. Den kan man ju inte skriva kod som återställer efter omstart.

Avbrottet kom igen stax efter att jag skrev inlägget. Det blev sammanlagt ca 40 timmar avbrott med ett kort inslag av drift.
 
Det jag hann konstatera under avbrottet var att virtuella väderstationer blir ett problem under avbrott om boxen startar om. Då är den informationen borta och systemet beter sig fel.
Rutinerna måste vara skrivna så att det finns alternativa förlopp.
 
Vad jag vet så skall boxen starta om sig om keep online är aktiverad och boxen tappat kontakten med zipato servern, för att få kontakt med servern igen. Men den funktionen kanske finns ändå fast den inte är ikryssad. ��
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
power650 skrev:
Vad jag vet så skall boxen starta om sig om keep online är aktiverad och boxen tappat kontakten med zipato servern, för att få kontakt med servern igen. Men den funktionen kanske finns ändå fast den inte är ikryssad. ��
Eftersom boxen inte minns några fysiska och virtuella switchar/sensorer efter omstart så beror det på hur detta är programmerat. Kan mycket väl vara så att de tror att den minns men att den i verkligheten glömmer. Så var det med switchar och sensorer.
Är OFF = 0 så mins den. Är OFF = 1 glömmer den. Har skickat en ticket. Får se vad de svarar. Ännu så länge är det tyst.
 
Redigerat:
power650 skrev:
Vad jag vet så skall boxen starta om sig om keep online är aktiverad och boxen tappat kontakten med zipato servern, för att få kontakt med servern igen. Men den funktionen kanske finns ändå fast den inte är ikryssad. ��
Vet inte i vilket läge den behöver starta om. Kan möjligen vara för att få en IP-adress efter strömavbrott då. Men då är det dåligt programmerat.

I mitt fall är boxen ansluten till en LINKSYS Router. Och i den har jag tilldelat boxen en fast IP så den behöver inte starta om för att få förbindelsen och förlorar den strömmen själv så blir det ju omstart ändå.
 
Vad är det för skillnad på gul resp. röd "plupp" på sensorerna? Röd är ganska säkert offline men med gul så står det bara problem, vaddå för problem, kan det vara mer än offline?
 
MatforsLars skrev:
Vad är det för skillnad på gul resp. röd "plupp" på sensorerna? Röd är ganska säkert offline men med gul så står det bara problem, vaddå för problem, kan det vara mer än offline?
Tror inte det finns en entydig definition. Jag fick det i början på en Qubino Wallplug som sitter längst bort i ett friliggande garage. I det fallet var det hipp som happ med kommunikationen över Z-Wave. Efter att ha satt in en "Aeon Labs range extender" mitt emellan närmaste plugg och problempluggen så försvann problemet. Får det någon gång ibland också på Aeon Labs multisensorer. Vet inte men jag tolkar det som om kommunikationen varit ofullständig mellan enheterna för nästa gång går det igen.

Tillägg: Röd prick är en inkluderar enhet som inte har kontakt alls över Z-Wave. T.ex. strömlös. Gul prick har systemet kontakt med men kommunikationen fallerar ibland.
 
Redigerat:
  • Gilla
MatforsLars
  • Laddar…
M.nu kör ordentlig rea på Zipabox och dess add ons. Nått på gång?
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Mattias_Jo1 skrev:
M.nu kör ordentlig rea på Zipabox och dess add ons. Nått på gång?
Vi får hoppas det är en ny box på gång med minne och lokalt utvecklingsinterface.
Men man kan ju gissa att återförsäljarna tröttnat på dem. Fortfarande BETA efter tre år borde varit en väckarklocka för länge sedan. Det finns ett grundläggande fel, på ett i övrigt läckert koncept. Felet är, enligt min uppfattning, att boxen är på tok för beroende av nätet. Den minns inget utan vid omstart ska den hämta aktuell status från en server på nätet. Mycket störningskänsligt. Dessutom så blr man helt ställd utan ett lokalt utvecklingsinterface vid ett avbrott. Hade nyligen ett 48 timmars stopp i stadsnätet här. Under den perioden startade boxen om spontant minst 10 ggr. Kunde inte göra mer än att välja mellan att dra ur sladden eller inte dra ur sladden.
 
Nexa bridge skall jag nog börja spana in.
 
Har inte varit inne i My Zipato på ett tag och ser "upgrade to PRO" och då går man att man skall köpa credits. Är det bara att färsen ticket så ordnar det sig. Vill inte betala för att få tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.