peternicklas skrev:
Konstigt att inte jordfelsbrytaren löste när de klippte kablen.
Det gjorde den. Men även en av huvudsäkringarna gick.
 
Karl_Pedal skrev:
Tråkigt att höra. Jag har själv funderat på att skaffa en Foscam med mörkerseende som känner av om någonting rör sig i kamerans synfält. Då ska det vara möjligt att få kameran att filma och ladda upp filmen till en förvald destination så man åtminstone kan se vad som har hänt. Det lär vara möjligt att länka samman detta med Z-wavebrytare så du kan tända belysning och annat önskvärt.
Jag kör Netgears ARLO. I mitt fall har det inte fungerat fullt ut då de lyckats hålla sig undan från kameran men det beror ju på min placering. Fördelen med dessa är att de är helt trådlösa och laddar upp materialet till molnet, som du sedan når via mobilappen. De har mörkerseende samt IR-deckare. Du kan driva 5 kameror med vanliga gratisabonnemanget och sedan behöver du betala för fler kameror och mer lagring.
Det enda de saknar är ljudupptagning. De drivs på batterier och kommunicerar mha en trådlös proprietär hubb som du kopplar till din vanliga router. Fördelen är att du kan placera kamerorna i princip var som helst utan att behöva oroa dig för kabeldragning. Se bara till att förankra dem för att de kan i princip bara plockas med av någon som ser dem.
Fördelen med hubben är att säkrare och snabbare kommunikation med kamerorna. Jag märker tex att Arlo-kamerorna registrerar rörelse och notifierar mig mycket snabbare än min video-ringklocka som går på vanlig wifi.
Jag har några stycken utplacerade på tomten och man blir snabbt sugen på att köpa fler.

Nu efter erfarenheten med gårdagens inbrottsförsök skulle jag nog se till att ha kamerorna placerade högt upp för att slippa sabotage. Eftersom de klippte min garagebelysning bara genom att sträcka sig uppåt gissar jag att de hade slagit sönder kameran också om de hade sett den eftersom den satt ganska lågt ner.
 
Kameror och DNA. Bryr sig en lettisk biltjuv om detta egentligen?
Visst, du får fina bilder på ett par killar men du sa att du egentligen vill stoppa dem från att ge sig på bilen.

Rörelsedekkare till belysning utomhus som även tänder några lampor inomhus samt en inspelning av skällande hund och röster.
Men krävs att du får ner falsklarm då. :)

Eller byta bil.
 
Nä vissa inbrottstjuvar bryr sig inte när jag jobbade som säljare så kom de in i butiken och stal varor framför kameran efter att de observerat den och ibland vinkat.
 
Hemligt skrev:
Kameror och DNA. Bryr sig en lettisk biltjuv om detta egentligen?
Visst, du får fina bilder på ett par killar men du sa att du egentligen vill stoppa dem från att ge sig på bilen.

Rörelsedekkare till belysning utomhus som även tänder några lampor inomhus samt en inspelning av skällande hund och röster.
Men krävs att du får ner falsklarm då. :)

Eller byta bil.
Det är helt rätt att jag helst vill stoppa dem innan något händer men...
Kamerorna tror jag kan förhoppningsvis bidra till några saker:

1. Jag kan filma personer som går in på tomten och rekar vid ingångar eller bil. Jag kan då vara bättre förberedd. Alternativt ser skurken kameran och blir rädd och kommer inte tillbaka. Man måste ändå utgå från att den vanliga tjuven (inte pundaren) absolut inte vill bli påkommen eller dokumenterad.

2. Om skurken ser kameran vid själva tillgreppet kanske han blir rädd och försvinner.

3. Om jag nu skulle få honom på film kan jag antingen samla bevis mot honom eller så känns det åtminstone tillfredsställande att ha en bild av förövaren.

Det som talar emot en tjuv som "inte bryr" sig i mitt fall är att de knipsade sladden till belysningen så de vill absolut kunna jobba utan att bli sedda.

Skällande hund är kanske lite overkill. Speciellt skulle barnen bli rädda så fort det skällde på natten. Däremot är det en bra idé att tända lampor även inomhus.
Tyvärr tror jag inte att det finns några vattentäta IR-sensorer med Z-Wave för annars kunde jag styra allt möjligt i huset.

Tror att den optimala lösningen skulle vara att ha flera trådlösa sensorer utplacerade på olika ställen så att de inte ens kan ta sig några meter in på uppfarten innan belysningen går igång. Sen ska man ha flera olika strålkastare som alla går igång oavsett vilken IR-sensor som går igång, och dessa ska va högt uppe och skyddade från sabotage. Som grädde på moset ska man ha några kameror utplacerade som filmar dem om de försöker sabotera belysningen eller komma nära bilen. Och till sist kan man ha en liten siren som går igång om alla sensorer triggar samtidigt.
Oj oj! Problemet blir väl att grannarna kommer att bli tokiga så fort ett rådjur går förbi :surprised:
 
Trist svar kanske, men byt bil till en mindre stöldbegärlig sort. Det är ju både enklare och billigare än att bygga om hemmet till en bunker.

Annars kanske grannsamverkan vara något att satsa på. Tjuvar gillar inte frågvisa grannar.
 
pelpet skrev:
Trist svar kanske, men byt bil till en mindre stöldbegärlig sort. Det är ju både enklare och billigare än att bygga om hemmet till en bunker.

Annars kanske grannsamverkan vara något att satsa på. Tjuvar gillar inte frågvisa grannar.
No

GrumpyCar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej. Sur katt. Fattar.

Om du har ett garage så varför inte ställa bilen i garaget? Annat bröt kanske du kan ha i en friggebod. Ett garage är ju betydligt enklare att säkra med säkerhetsdörr, larm, brytskydd och fönstergaller.

Överlag måste jag säga att området inte känns så kul, när det inte går att köra BMW utan att råka ut för inbrott. Jag hade nog sett över hela tomten och sett till att ha den hyfsat upplyst hela natten med fasad/trädgårdsbelysning och sen också ett stabilt skalskydd på huset, larmsystem och grannsamverkan. Just belysningen behöver inte kosta mer än någon krona eller två per natt om man kör med led och skymningsrelä.
 
peternicklas
Missade att det fanns ett garage. Jag använder mitt garage till att parkera bilen i, men det kanske finns andra uppfattningar vad ett garage ska användas till.
 
Det är väl bara om man har fjärrstyrd port som man orkar ställa bilen i garaget? :)
 
peternicklas
Nerre skrev:
Det är väl bara om man har fjärrstyrd port som man orkar ställa bilen i garaget? :)
Det har jag , på båda portarna...
 
Jo, vi har också fjärrstyrd port, men jag kan konstatera att de flesta bekanta (som inte har fjärrstyrd port) sällan ställer bilen i garaget och därmed blir garaget mer verkstad/förråd än garage.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
När man har ett hus utan källare och svåråtkomlig vind återstår garaget att förvara cyklar, takboxar, snickarhörna, grill mm mm mm. Vi har haft det lugnt här i mer än 5 år. Har till och med åkt på semester och lämnat huset olarmat (med gamla värdelösa larmet). Har haft olarmade bilar hela tiden och BMWn har stått olarmad i 1.5 år innan någon "hittade" just min bil och då slår de till 2 gånger inom loppet av 3 månader!

...man prioriterar garageplatsen annorlunda helt enkelt med de premisserna.
Nu har jag definitivt prioriterat om. Friggebod skall köpas in för att frigöra garaget från mindre stöldbegärliga ting så att jag kan köra in bilen. Men allt tar så klart tid och att få hit och upp en friggebod tar sina veckor.
 
Karl_Pedal skrev:
Tråkigt att höra. Jag har själv funderat på att skaffa en Foscam med mörkerseende som känner av om någonting rör sig i kamerans synfält. Då ska det vara möjligt att få kameran att filma och ladda upp filmen till en förvald destination så man åtminstone kan se vad som har hänt. Det lär vara möjligt att länka samman detta med Z-wavebrytare så du kan tända belysning och annat önskvärt.
Själv kör jag Netgear Arlo som är helt trådlöst. Tyvärr är det inte kompatibelt med några Z-Wave-kontrollers utan du styr allt från dator eller mobil. Jag köpte systemet innan jag förstod fördelarna med Z-Wave.
Du kan därför inte utnyttja kamerans rörelsedeckare för att trigga aktiviteter i ditt hem som tex att tända belysningen. Du kan inte heller trigga en inspelning med en separat IR-deckare. Som total novis på säkerhet skulle jag säga att dessa typer av system har sina brister. Kamerorna i sig är ganska lätta att upptäcka om man inte kamouflerar dem. Även om kamerorna i sig inte är beroende av trådad ström eller nätverkskabel är deras basstation det. Kan tjuvar lista ut hur man gör hela ditt hus strömlöst kan de även dra med sig internetuppkopplingen, routern och kamerornas basstation vilket gör dem oanvändbara. Så är man lite nojjig köper man en 4G-router och kopplar den tillsammans med kamerornas basstation till en UPS så att man har en frikopplad lösning som tål sabotage på strömföringen.
Jag skulle även råda att placera kamerorna så högt som möjligt för att undvika att någon misstänkt sträcker sig mot kameran och riktar om den. Detta är viktigt för kameror som Arlo och liknande som sitter fast i stativ som går att rikta.
Min tanke med kameror är att fånga och avskräcka potentiella tjuvar som bara går in på tomten och rekar. Vid ett eventuellt inbrottsförsök kommer de antingen att vara maskerade, undvika eller sabotera kamerorna. De är även praktiskta för att kolla om barnen kommit hem eller för att släppa in hantverkare vid dörren, förutsatt att man har Yale-lås.

Oavsett kamerasystem så antar jag att placering är A och O.

Vad gäller Z-wave-kompatibla kameror borde du kolla på denna sida som har mycket.
Denna kamera kan man tilta och panorera vilket känns viktigt:
https://www.m.nu/tradlos-domekamera-utomhusbruk-pantiltzoomfunktion-foscam-fi9828p-p-2314.html
Några av kontrollenheterna (Fibaro, Vera) ska stödja Foscams kameror men det kan vara bra att kolla upp innan.

Här hittade jag även en IP44-klassad IR-deckare: https://www.m.nu/motion-detector-ip44-everspring-p-832.html
Sätt upp några sådana här deckare på olika ställen och låt dem trigga flera olika belysningar samt videoinspelningar.
 
DarrenB skrev:
När man har ett hus utan källare och svåråtkomlig vind återstår garaget att förvara cyklar, takboxar, snickarhörna, grill mm mm mm.
Jag trodde det var sånt man byggde en friggebod för? :)
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.