Hej!

Jag har tänkt att bygga en så kallad svävande trappa till vårt nybygge.

Den kommer bestå utav en stålkonstruktion i väggen och trappsteg som täcks av ek.

Ungefär så här är det tänkt att trappan ska se ut när den är färdig
2012-08-18-10-41-20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så som jag har tänkt nu är:
Varje trappsteg kommer bestå av 3 st VKR 80x40x5 mm
Trappstegen kommer att sticka ut från en VKR 300x50x5 mm
Svetsningen tänker jag göra genom att trappstegen går genom 300-balken och svetsas på framsida och baksida.
I väggen tänker jag mig 5 st stående VKR 40x40x5 mellan golv och tak.
Översta trappsteget kommer att ha en metallplatta i bakkant som skruvas mot träbalk
Varje trappsteg kommer hänga ihop i ytterkant genom dubbla 16 mm rundstav som skruvas ihop med en U-stång 30x15x4x4,5 vid räcket. Rundstaven täcks senare med ett 20 mm rostfritt rör.


trappa konstruktion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Väggen är ej bärande med regeldimension 120x45 mm.

Går det att fästa de stående metallreglarna mot "syllbrädan" som jag gjort eller är det bättre att försöka få den direkt mot betongplattan?

Ska jag fästa de stående metallbalkarna mot träreglarna eller ska jag försöka att låta metallkonstruktionen vara fri från träväggen?
Tyvärr så kommer det finnas ett badrum på andra sidan väggen som jag är lite rädd för.
Är därför jag tänker att man kanske bara ska fästa konstruktionen mot tak och golv?

Finns det risk för knarrljud? Hur gör man för att undvika?

Har ni några andra råd?


Jag har studerat beräkningarna som gjordes i den här tråden
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/164840-svavande-trappa-dimensionera.html
 
Redigerat:
Känns som en riktigt stadig konstruktion, hur många kg klarar dom stegen ? Måste väll duga med klenare gods i dom.
Utan egen erfarenhet så skulle ja fäst konstruktionen för trappan för sig själv i golv å tak, så de inte blir nån hävarms effekt på badrumsväggen med tätskikt som kan spricka.
 
  • Gilla
Filiph
  • Laddar…
Malten skrev:
Känns som en riktigt stadig konstruktion, hur många kg klarar dom stegen ? Måste väll duga med klenare gods i dom.
Utan egen erfarenhet så skulle ja fäst konstruktionen för trappan för sig själv i golv å tak, så de inte blir nån hävarms effekt på badrumsväggen med tätskikt som kan spricka.
Jag har dålig koll på hur man räknar på konstruktionen.
Men jag har kollat inlägg #6 i den här tråden
Tydligen så ska 2 st VKR 80x40x5 vara för dåligt när det gäller nedböjningen.

Men hela konstruktionen kommer väga ungefär 600 kg så känns som det blir för tungt...
 
Redigerat:
Jag har tillverkat en sådan en gång.

Den bestod av ungefär lika många steg. Ramen som byggdes in i väggen var av 100x100x8VKR har jag för mig. Vangeln stod på en pelare av samma storlek.
På vangeln blev det plåtar som mätte b120xL400xt20mm. Svetsades med ett par 4-5strängar i V-fog.
Sen byggdes den in i väggen, träreglar och gips på, och stegen träddes på. Stegen hade dom fräst ur på nåt sätt så dom var ihåliga?, kanske hade dom gjort två delar och limmat ihop i efterhand.

Jag har själv inte konstruerat den, utan fick en ritning från kontoret som jag följde. Dom hade nog inte heller kört nåt program på konstruktionen utan tog vad som kändes bra.

Den trappan blev helt stum att gå i. Satt bara i betongen. Och väggen reglades upp ordentligt för att ta rörelsen utåt.

Kom på nu också att jag delade på vangeln och körde en bultgrupp som band ihop delarna, för vi fick montera den högt upp i en etage lägenhet mitt i Sthlm. Och hiss fanns inte. Den var galet tung (för att bli buren av 2gubbar)
 
smedbror skrev:
Jag har tillverkat en sådan en gång.

Den bestod av ungefär lika många steg. Ramen som byggdes in i väggen var av 100x100x8VKR har jag för mig. Vangeln stod på en pelare av samma storlek.
På vangeln blev det plåtar som mätte b120xL400xt20mm. Svetsades med ett par 4-5strängar i V-fog.
Sen byggdes den in i väggen, träreglar och gips på, och stegen träddes på. Stegen hade dom fräst ur på nåt sätt så dom var ihåliga?, kanske hade dom gjort två delar och limmat ihop i efterhand.

Jag har själv inte konstruerat den, utan fick en ritning från kontoret som jag följde. Dom hade nog inte heller kört nåt program på konstruktionen utan tog vad som kändes bra.

Den trappan blev helt stum att gå i. Satt bara i betongen. Och väggen reglades upp ordentligt för att ta rörelsen utåt.

Kom på nu också att jag delade på vangeln och körde en bultgrupp som band ihop delarna, för vi fick montera den högt upp i en etage lägenhet mitt i Sthlm. Och hiss fanns inte. Den var galet tung (för att bli buren av 2gubbar)
Det låter som en rejäl konstruktion detta med. :)
Skruvades den i betongen i golvet och taket?

Behöver jag oroa mig för tyngden på konstruktionen?

Hur mycket tål en vanlig bottenplatta?
 
Jag skulle behöva hjälp med att räkna fram hur mycket kraft jag kommer belasta huskonstruktionen med.

Det är planerat att vara 5 st stående balkar som trappan hänger i.

Hur mycket belastning kommer det att vara på de 10 infästningarna?


Kraft mot hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har koll på hur man räknar på de olika krafterna? :)
 
peternicklas
Hur mycket deformation accepterar du längst ut på trappsteget?
Vad är det ljusgråa i din bild?
Vilka lastfall tänker du dig?
 
Vad jag har förstått så ska nerböjningen vara någonstans runt 1/450 av längden?
1 st VKR 80x40x4 mm blir ca 7,1 mm i nedböjning vid 1000 N.
3 st blir då ca 2,4 mm så ganska nära 1/450 del.
Men jag är osäker på om det är så man räknar.

Den ljusgråa är en VKR 300x50x5 mm som jag tänker att stegen svetsas fast i.

Vad menas med lastfall?
 
Redigerat:
peternicklas
Lastfall är vilka hur många samt var dina krafter verkar.
Du vet vilken nedböjning du vill ha, runt 2 mm. Sedan är det bara att räkna ut vilket yttröghetsmoment som behövs för detta. Du är på god väg. Kanske ha 2 st. och 5mm. gods?
 
Redigerat:
Tänk på att varje steg blir en hävert som vill vrida ditt dolda vagnstycke och blir det minsta flex eller vridning i vagnstycket så kommer det kännas rejält i utkanten av steget.

Så svetsa ordentligt i varje pelare så vridning minimeras.
 
Det jag är mest orolig för är om trappan kommer skapa för stora krafter mot infästningarna som blir i taket och golvet?
Så att det blir problem med husets trästomme.

Det blir ju 10 infästningar totalt.

Hur kan jag räkna fram krafterna på infästningarna?
 
peternicklas
Har du svårt att göra för hand. Kommer att krävas starka förband i golv och tak samt att en 40*40 tror jag inte räcker. En 100*40 skulle jag tro behövs.
 
Det låter inget vidare. 5 st 100x40 i väggen med blir ju mycket.

Men kan det även bli så att det inte fungerar med ett vanligt mellanbjälklag med 220x45 träreglar CC60?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.