Hej

Jag tänkte göra de fem första trappstegen svävande. Vet någon om det finns riktlinjer för vilken last ett steg ska klara? Jag har hittat detta på boverket sid 24, 5:3 i tabellen. 1500N för punktlast och 2000N/m². Sist står det även ” 5 Krafter orsakade av personer i snabb, kraftig rörelse är inte inkluderade i angivna laster. (BFS 2010:2).” Om en 100kg person hoppar längst ut på ett steg vad blir lasten då?

I
I___________________\/ Last i N?
I __________________ I
I
I

Tänkte svetsa lämpligt antal stångstål (U-balk?) på stålpelare (KKR fyrkantsrör? ståendes från golv till tak) som bultas fast i väggen. Stegen kläs sen helt med ek och pelarna göms i väggen.

Så vad tror ni, är det rätt väg att gå?
/Pär

Lite andra coola svävande trappor .
 
Redigerat:
Lasten är inte viktig, svikten är det som skall minimeras. Tyvärr kan jag inte fullt ut råkna på stål, men min erfarenhet från ståltrappor är att svikt känns och det sprider sig i konstruktionen som små vibrationer.
 
Hur räknar man på svikt utan last? Räkna 1kN som punktlast längst ut, multiplicera den lasten med 1,3 och kolla så balken håller. Därefter tar du samma last utan att multiplicera upp den och kollar nedböjningen, Blir den mindre eller lika med längden på konsolen delat med 450 så får du en stum och bra trapp. Dimensionerad enligt bkr.
 
skulle du ta kkr och sätta som infästning i väggen och gömma dom i väggen eller skulle du ta en u-balk som du svetsar stegen i som du gör av två eller tre kkr profiler ?

för du ska komma ihåg att svikten du känner är inte bara profilens som böjer sig utan även där det är infäst som rör sig och sen tillkommer att statisk vikt är inte samma sak som dynamisk rörelse så 1kN är inte i närheten av den belsningen som den kommer bli utsatt för
(för tänk dig att nån springer upp för trappan och gör avstamp för att hoppa två steg så är det långt mycket mer än 1kN)

så jag skulle nog kontrollräkna med 3kN längst ut iallafall men först kolla svikten och då inte bara i konsollen utan även rörelse i infästningen med och räkna så ogynsamt som bara går

men om du vill ha hjälp med beräkningarna så får du säga vad du tänkt dig för mått och dimmentioner och komihåg att det kommer ställa ganska höga krav på din svetsning med om du ska göra den sankt

så rent teoretiskt så skulle du klara dig på en 40x40x3mm kkr som trapsteg men då utan marginaler och enbart i brottgräns (hade inte ork att köra huvudräkning på böjningen) men då kommer man till det jag påpeka att det sätter krav på svetsen då (1m brett steg och 1,5kN längst ut) så kommer den 4cm långa svetsen bli tvungen att ta en dragkraft på 75kN och sen tillkommer vibrationer och levande energi när vikten landar på det hela men struntar man i det så ska varje cm svets klara 2ton drag och det är med säkerhet och jag skulle inte räkna med att jag får en så stark svets om jag skulle göra den själv och att det inte spricker i svetsen heller

så hur hade du tänkt att det skulle se ut ?
 
Tack för svaren så länge...

Jag tänkte U-balk till stegen där två stycken svetsas på vardera sida av en KKR. Men redan nu har jag blivit klokare. VKR är styvare än KKR vilket är styvare än U-balk så stegen ska kanske tillverkas av VKR. Sankt? är det att svetsa profilen rakt på så man får dragspänning i ovankant (inte på sidan som jag tänkte där man får ett moment och skjuvspänninar). Vilket är bästa stättet? Jag ska rita upp lite olika alternativ (försöka klara en maxtjocklek på stegen på 50mm som övriga steg kommer ha) och återkomma...

Trappan är den ner till källaren (som är helt inredd) och väggen är 350mm solid lättklinker. Mellanbjälklaget är gjutet så jag har betongplattor i golv och tak. De stående profilerna (som också borde göras av de styva VKR) kan bultas i lättklinkervägg, golv och tak som sen kläs med lämpligt material.

Nedböjning ska inte vara mer än en 450del av längden, tack för det!

Jag återkommer...
/Pär
 
Här är ett förslag, har jag räknat rätt?

VKR 80×40×5
Iy: 257000mm4
L: 950mm
F: 1000N
E: 210000

Nedböjning=F×L^3/(3×E×Iy)=5,3mm

Om två VKR 80×40×5 används blir nedböjningen 2,65mm
950/2,65=360 vilket inte riktigt är 1/450 men om den sista inritade 40×40×4 räknas med borde man vara ganska nära.

Om trappan ska klara 1/450 vid 3000N så får jag bara ut ekvationen med dubbla 100×60×6,3 (då inte egenvikten medräknad). Stegen blir då lite väl tjocka..

Hur pelarna påverkas har jag inte räknat på än.

/Pär
 
  • svävande.png
har inte kontrollräknat det du har gjort och kan du bulta det i vägg och golv/tak så borde det funka med att inte ta in svikt i de stående infästningarna sen så är det lite jag vill kommentera

du bör tänka på hur de ska svetsat ihop och tänka på hur fogen belastas och att ha som det ser ut där så blir det lite konstigt i mina ögon då du har en 40mm bred vkr och sen ovanför en 80mm bred så då kan du bara svetsa den på ena sidan då den inte får kontakt med den andra stående profilen och sen tillkommer att kliver du på det yttre steget så kommer bara den röra sig så då ska du räkna svikt på den ensamt men det är bara att du svetsar på en kant eller ett stag mellan profilerna i utkanten av steget så de samarbetar för ska du lägga trä på det så kommer det nog kännas konstigt om det yttre viker sig markant mer än den inre profilen

sen när jag skrev att du borde kontrolera med 3kN så var det inte för svikt utan för hålf. så du vet att det håller vid svetsen och vet vilken belastning det blir där och då räkna på profilerna separat men som du har ritat nu så blir det lite ojämt med den bakre så kanske kan vara en tanke att räkna med 100x50x4 och ev minska de stående till 30x60x4 så det blir bara 3cm mellan profilerna i steget och då får du 26cm från framkant i steget till framkanten på nästa steg men det är inte så stor skillnad mot 28cm som du skulle få genom att byta ut profilen till 100x50 och då får du också mindre belastning på svetsen

(kompå att det beror lite på hur du ska svetsa om det är med pinne eller nått annat så skulle det bli trångt att komma in med det mellan om du har bara 3cm där ifall du ska komma in med ett MIG munstycke och få en bra vinkel mot skarven)

sen kan jag tillägga att förut så räkna man på svikt på golv inte skulle överskrida 1cm vid punktlast på 1kN eller 1/300 så klarar du 1/300 på steget så kommer det nog inte kännas konstigt då det blir bara 3mm på steget
 
lite konstigt i mina ögon då du har en 40mm bred vkr och sen ovanför en 80mm bred så då kan du bara svetsa den på ena sidan då den inte får kontakt med den andra stående profilen
Tanken med den sista 40mm är bara för att få steget under det andra steget, tänker att det inte tar så mycket last längst in varför det räcker att svetsa den på en sida. Men du har rätt ska kanske fundera om.
svetsar på en kant eller ett stag mellan profilerna i utkanten av steget så de samarbetar
Var lite slarvig vid ritandet, men det hade jag i huvudet, likaså en plåt över alla tre för att förhindra att knäcka trästeget om man trampar med en häl jusst i 40mm glipan.
sen kan jag tillägga att förut så räkna man på svikt på golv inte skulle överskrida 1cm vid punktlast på 1kN eller 1/300 så klarar du 1/300 på steget så kommer det nog inte kännas konstigt då det blir bara 3mm på steget
Bra! Vill gärna inte gå upp till 50mm profil på stegen (gör att det blir minst 60mm tjocka, vilket är lite för mycket).

Tack för bra synpunkter, ska försöka räkna lite på olika sätt att svetsa.
 
ok då tror jag att jag förstår dig och hur du vill ha det och det jag kan tänka mig kan vara värt att tänka på är att du tar din 60x40 profil som du ändå ska köpa och när du ändå ska ha en träskiva ovanpå så kommer det inte synas nämnvärt och går att göra några lösningar

det första för att stadga upp det du redan har ritat så det blir som du räkna så skär du av den profilen så du får 40mm långa bitar och "ställer" den så du får en sida utåt och på såvis får du en stark vridstyvhet som sammanfogar stegen

sen så skulle jag för att få en stabilare och starkare infästning ta den profilem och gör ett stag ut mellan stegen så du först svetsar 4svetsar /profil (över/undersida+ fram/bak) och sen sätter ner 60x40 profilen mellan i bitar på typ 10-15cm och pga att du kommer ha en svets som är lite ivägen så kommer den komma typ 5mm från den stående men det går att fylla med en ordentlig svettsfog och sen svetsa på över och undersidan på den med så får du 20-30cm längre svets och sen 8cm längre fog i den stående profilen i väggen eller 12cm blir det om du svettsar runt hela

eller så gör du en annan lösning och när du svetsat allt innan klart (utan detdär utsticken) så lägger du en 40x40 profil under som du svettsar dit och överalt så får du längre fog och samtidigt så tar du bort rotationspunkten från mitten på profilen så du inte har 2-4cm hävstång utan kommer upp till i bästa fall 13cm hävstång från rotationspunkt så blir det en skilnad i stabbilitet då du inte kommer riskea rörelse i infästningen i väggen som det kan bli här du har så pass stor last på en så liten infästning

men det blir att du kommer få ett nerstick på 40x40mm längst in vid väggen men det går kanske att ta ?

sen så ett förslag när jag läste om det du skrivit så kan det vara en tanke att sätta in 80x40 eller 60x40 stående på några ställen mellan på stegets brädd eller lägga en lång eller några kortare 40x40 bitar mellan stegen om ändå tänkt lägga en plåt på så får du fler punkter som du får stöd under plåten eller kanske tom. kan strunta i plåten helt eller så lägger du en typ 2mm plåt med de stagen under så kan du ersätta din ekskiva med en ekfanner så kanske det blir billigare men åtminstånde tunnare

och ett till förslag så kan du kanske få plats med en kortare LED list eller löda ihop en själv och fästa i det mellanrummet mellan första och andra profilen som lyser ner på trappsteget framför men då lyser det upp i den inre delen eller ju mer man kan flytta ner den ju mer av steget kan den lysa på och då är det bara att placera den så den inte lyser i ögonen när man står längst ner

(finns olika långa LED lister och spottar men de brukar vara för stora i diameter men annars så har du mellan 2-4V i drivspäning på vanliga lysdioder och de flesta starka vita brukar ligga på 3-3,4V och sätter man ihop 4st så kan du driva det med en vanlig liten lamptransformator som ger 12V DC och då är det att sätta en eller två eller tre sådanna knippen eller liten kabel mellan så du fördelar ut 4 lysdioder på hela brädden eller 8st beroende på hur man vill ha det )

det finns ju dioder som har bra spridning ner till 6grader vet jag men under 20grader spridning går bra att ha högintensiva dioder utan att det är skärande i ögona från andra håll som om man går bredvid trappan så man kan se diåderna eller så skymmer man dom med de stöden som jag innan rekomendera

och har du tänkt ha stålprofil framåt eller ek eller den plåten du skrev om innan som du bockar framför dör ska du ha en ekskiva så kan du fräsa ut eller borra hål på sidan mot steget och färsänka in dioder där då det finns SMD lysdioder i storlekar från 1x1x2mm till stora och sen vanliga som har en diameter under 2mm och uppåt så vill du så kan du gömma de och lysa över steget ovanfrån
 
Det är ju smart att fylla alla hålrum i stegen och i pelarna med profiler.
Stegen ska vara helt klädda med ek så man inte ser att det är stål under, så de ser likadana ut som övriga steg som sitter i två vang. Fanér är lite för tunt, vill kunna slipa om trappan nån gång. Belysning blir nog från armaturer i väggen. Men led-list är ett smart val.
Tack för alla förslag!
/Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.