Vill justera ett tidigare uttalande, om att favoriten var en Biltema, för 995:-,
vid närmare eftertanke är den nog från Jula, och kostade hela 1300:- någonting..
 
baserat på erfarenhet och inte formler. hur många hk kompressor kan man köra på ett 10A säkring??? 2,5?? 3??
 
En hk = 736 Watt

10A*230V=2300W.

Du kan ha en på 3.125HK

Men så spørs det på typen sikring du har, og om det er startstrømbegrensning på kompressor osv.

Jeg kjører min einhell 2.5hk/50L på en 10A kurs, og den kjører ikke alene der, så det funker fint iallefall. Men dette er på gamle sølvtrådsikringer.
 
Logiman skrev:
En hk = 736 Watt

10A*230V=2300W.

Du kan ha en på 3.125HK

Men så spørs det på typen sikring du har, og om det er startstrømbegrensning på kompressor osv.

Jeg kjører min einhell 2.5hk/50L på en 10A kurs, og den kjører ikke alene der, så det funker fint iallefall. Men dette er på gamle sølvtrådsikringer.
Ännu viktigare är kompressorns stickpropp. Det finns de som är på 3hk med stickpropp för 220 Volt. Och det finns de på 3 hk med sladd för 380 Volt. Den sista kan man inte köpa om man bara har 200 Volt.

2.5 HK och 220 Volt är standard.

--- Mats ---
 
Köpte en GEBE kompressor på ÖB igår, en 50 liters på 3 hk - 220 volt - , och den funkar helbra med en 10 amp säkring, gissar att den inte kräver så hög startström, eftersom det är på gränsen med denna storlek :rolleyes:
 
Sparkar liv i denna tråden igen, och undrar om ni har några tips på en bra spikpistol 50-90mm. Skall bygga garage, och är för lat att spika för hand.
Luftmängd och tryck är inga problem, har en Balma 3fas 5,5hk med 150 liter tank, plus en trecylindrig KGK på 1500liter, denna är kopplat till en 500 liter, och en 300, och en 200 liter tank.
Använder den till sandblästring och vill slippa att den startar så ofta, därav tre tankar.
 
Ja har ett gäng spikpistoler, och faktiskt mest nöjd med min essve 34 graders, smidig som satan och bra ergonomi,
 
  • Gilla
Kjellzen
  • Laddar…
Gå på en 20 graders om du tänkt spika både stomme och panel. Då får du hela huvuden på spikarna till panel utan att behöva gå på specialspik. Spelar skallen ingen roll eller du kan tänka dig två pickor så är 34 graders lite smidigare att komma åt med och tar mer spik i magasinet.
 
  • Gilla
Kjellzen
  • Laddar…
Biltemas har ju fått bra kritik, har själv använt en äldre Biltema modell till halva mitt garage.
Började med en Hitachis gas-picka som sprack (pga kylan, misstänker jag, byggde under vinterhalvåret).

Lånade då en Biltema som funkade helt ok när man vant sig. :)

Är import tänkbart och ingen superbrådska kan du spara en hel del pengar genom att beställa på förslagsvis eBay.com (USA).
 
  • Gilla
Kjellzen
  • Laddar…
Köp MAX.
Högtryckskompressor med underbara pistoler.
Med vänlig hälsning,
Estwing
 
  • Gilla
Kjellzen
  • Laddar…
Mycket prat jämt när de pratas spikpistoler, o framförallt D skallen, seriöst, hur många tänker/ser ens en övermålad spikskalle,
 
  • Gilla
Kjellzen
  • Laddar…
Jag tycker D skallen främst är kass om du måste dra ut spiken (och det händer tyvärr). Det är nästan inget att ta tag i och ringad med lim sitter! Misstänker att den också har lättare för att krypa då skallen är mycket mindre.
 
  • Gilla
Kjellzen
  • Laddar…
Kan få en Senco PRO 601 ny, för 1850kr, är det något att ha?
 
Absolut! Senco som inte säljs på Jula är bra prylar och det går att få fatt i delar.
 
Senco är fina grejer 👍 men ta även en titt på Biltemas, den räcker finfint till hemma fix
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.